Продават ли се българските предприемачи добре? Отговорът на този въпрос ни даде Христо Христов, управител на Whitepress Bulgaria, по време на първото издание на Digital Trends, организирано от Profit.bg.

„Ние като цяло сме много по-технологична нация, други са ни най-силните страни, като математиката например. Неслучайно имаме толкова много програмисти, а Техническият ни университет ни е много силен. Маркетингът и продажбите са ни едни от най-слабите страни", каза Христов.

„Неслучайно има и такива уникални места в страната, където 1-2 лв. ти е входът и той е толкова, тъй като вътре не получаваш нищо повече, освен страхотна пещера или историческо място. Докато в САЩ или във Великобритания пред една ограда се срещат тълпи от туристи", допълни той.

Какво следва да знае бъдещият предприемач?

Първото и най-важно е какво търси човек. Ако търси сигурност и в 18 часа да си в у тях, да не работи уикенда и никой да не го събужда сутрин преди 8, то няма какво да прави в предприемачеството.

Предприемач може да бъде единствено човек, който е готов на мизерия. Трябва да извърви трудния път от денонощната работа, да се скара със съдружниците си, да назначава и уволнява хора и поне 10 години да не изключва телефона си, посочи Христов и добави, че в момента у нас има много пари за стартиращи компании.



Имате Founders Institute, които ви хващат на ниво идея и седмица по седмица минавате през тяхната световно известна програма. В края на всяка седмица отпадат най-слабите, което означава, че всеки ден трябва да се доказвате.

От нула ще ви избутат до някакво ниво, след което имате възможност за малко рундове, на които можем да набереш 20-30 или 50 хил. евро. Да, това е малка сума пари, но тя ще ви позволи да напуснете работа и да се съсредоточите върху проекта си, посочи експертът.

След това се появяват фондовете, от които има доста в момента и още няколко нови се появяват. Тук не трябва да забравяме и парите на семейния бизнес. Това е един от най-големите инвеститори в света, който ги дава на фондове, но има и директни инвестиции. Тук са и парите на корпорациите, които също инвестират.

Така че пари има, но трябва да имате кураж и упоритост, защото можете да получите 20-30 пъти отговор „НЕ“, завърши Христов.

Digital Trends 2019 се осъществява с подкрепата на: EMAG, Нетера, UniCredit Bulbank, Opel, Адмирал Маркетс, Резиденшъл Парк Лозен, SentecaCommerce, Digital Dentistry Ivadent и с медийната подкрепа на Sportal Media Group и Kaldata.com.