Как Shein задмина Zara и H&M и стана пионер в областта на бързата мода 2.0
В очакване Zara и H&M да оповестят последните си резултати от продажбите, инвеститорите се фокусират върху един основен въпрос: как пионерите в областта на бързата мода реагират на настоящия пазарен лидер Shein, пише в свой анализ Reuters.
Shein има огромна пазарна оценка и се готви за IPO. С почти изцяло онлайн продажби, търговецът на дребно генерира около 23 млрд. долара глобални приходи през 2022 г., според изследователската компания Coresight.
През 2022 г. Shein изпреварва Zara и H&M, като на компанията се пада почти 1/5 от световния пазар на бърза мода.
"Действителната сила на Shein е в това, че признават, че нямат представа какво искате да облечете", казва Руи Ма, анализатор и основател на бюлетина Tech Buzz China. "Това, в което те са уверени, е способността им да увеличават производството на печелившите модели много бързо."
По този начин основаната в Китай онлайн компания се превръща в основна заплаха на пазара на евтини дрехи и аксесоари за Inditex, която отчита резултатите си в сряда, и H&M, която се очаква да го направи в петък.
На 6 декември анализаторът на Deutsche Bank Адам Кокрън понижава рейтинга на Inditex и H&M до "продавай", позовавайки се на предизвикателства, сред които дефлацията на цените на дрехите и натискът от страна на Shein и бързо развиващия се конкурент Temu, собственост на PDD.
Със сигурност Shein има някои общи черти със Zara и H&M, които често са смятани за инициатори на концепцията за копиране на дрехите от модните подиуми и предлагането им на купувачите за по-малко пари, известна още като "бърза мода".
И трите компании за търговия на дребно са били критикувани за предполагаема кражба на дизайни от други брандове, но според някои критици свръхбързият производствен цикъл на Shein го прави особено сериозен нарушител. В съдебно дело от юли за нарушаване на интелектуалната собственост се твърди, че Shein използва изкуствен интелект и собствен алгоритъм, за да търси идеи за дизайн в интернет, което понякога води до директно плагиатство.
Според анализатори и инвеститори обаче ключовата стратегия на Shein е да използва мрежа от доставчици, базирани предимно в Китай, които се противопоставят на традиционните производствени тенденции, като приемат малки първоначални поръчки и увеличават обема си в зависимост от търсенето. Тази свръхгъвкава верига за доставки позволява на Shein да създаде коренно различен бизнес модел от утвърдените играчи в областта на бързата мода като Zara и H&M, които първи започнаха да съкращават сроковете за производство, но все още до голяма степен разчитат на прогнозиране на моделите, към които купувачите ще имат интерес.
"В по-голямата си част Zara или H&M все още предвиждат модните тенденции, правят предварителни поръчки на продуктите между 3 и 12 месеца преди продажбата и се ангажират с доста големи обеми на поръчките", казва Саймън Ъруин, бивш анализатор на Credit Suisse, който проучва ценовите стратегии на Shein.
Според едно проучване от 2022 г. Shein обикновено получава поръчките си в рамките на пет до седем дни и след това може да изпрати продуктите директно на потребителите чрез въздушен транспорт. Доставката все пак може да отнеме до две седмици (и повече в някои случаи), в зависимост от продукта и местоположението на купувача.
Според Шън Лу, професор по мода и облекло в University of Delaware, моделът "директно до потребителя" дава на Shein предимство пред търговците на дребно, които трябва да разпространяват облекло в глобална мрежа от магазини и да поддържат запасите в тези обекти.
Патрисия Чифуентес, старши анализатор в отдела за ценни книжа на Bestinver, който притежава акции на Inditex, обаче смята, че скоростта на доставките е основно предимство на Zara в сравнение с H&M и дори Shein:
"Колкото по-скоро клиентът получи дрехата, толкова по-малка е вероятността да я върне. Така че Inditex иска да бъде най-бърза в изпращането на продукта, както и във връщането му, ако той не се хареса на купувача, за да увеличи максимално шансовете той да се продаде на пълна цена."
От ноември 2022 г. до ноември 2023 г. Zara и H&M са пуснали на американския пазар съответно 40 000 и 23 000 нови артикула, според данни на Лу. За същия период Shein е въвела 1,5 млн. продукта - 37 пъти повече от Zara и 65 пъти повече от H&M. И макар че и двете компании все още работят с доставчици в Китай, Inditex и H&M имат големи производствени бази и в други държави.
През 2022 г. 98% от производството на Inditex е било базирано в 12 държави, включително Португалия, Мароко, Турция и Испания, където е седалището на компанията. H&M счита Бангладеш, заедно с Китай, за най-големия си пазар за производство на облекло.