На свое заседание Съветът на директорите на БФБ взе решение за прекратяване на експлоатацията на Client Order-Book Online System (COBOS), съобщават от Българската фондова борса. COBOS ще бъде спряна окончателно на датата, в която ще се осъществи миграцията към Xetra T7 като платформа за търговия на борсата - 24 юни 2019 година.

Системата COBOS е интернет-базирано приложение, разработено с цел въвеждане на поръчки за сключване на сделки от клиенти на борсовите членове.

Потребителският интерфейс бе разработен през 2003 година въз основа на продукта Adobe Flash, който към днешна дата вече не се поддържа от множество интернет браузъри и вероятно в близко бъдеще ще бъде изцяло изоставен като технология. От няколко години Adobe Flash не се поддържа и от мобилни устройства.

За да продължи функционирането на приложението, се налага цялостно разработване на графичния потребителски интерфейс въз основа на друг продукт.

Същевременно, миграцията на платформата за търговия налага и цялостно пренаписване на съобщенията, въз основа на които работи COBOS, а не само на графичния интерфейс, тъй като комуникационният протокол на Xetra Clasic не се поддържа от новото поколение на платформата Xetra T7, обясняват още от борсата.

Предвид силно намалелият брой издадени клиентски сертификати, Съветът на директорите счита за неуместно и финансово необосновано да се влагат парични и човешки ресурси в разработването на нова система за електронно подаване на поръчки, към която да бъдат прехвърлени малкия брой настоящи клиенти на COBOS.

Борсата отчита важната роля, която платформата COBOS изигра за улесняването на достъпа на инвеститорите до капиталовите пазари, но още при самия й старт през 2003 г. обяви, че тя е предназначена да запълни празнината до разработването на собствени платформи от инвестиционните посредници. Една голяма част от клиентите на COBOS през годините се прехвърлиха именно към подобни системи, припомнят от БФБ.