Майстор на победите: Стратегията на LVMH за превземане на Олимпийските игри
Олимпиадата в Париж наближава и въпреки обещанията за по-скромно и по-трезво събитие, най-голямата луксозна компания в света LVMH, ръководена от Бернар Арно, прави всичко възможно, за да превземе игрите.
Един от нейните бижутерийни брандове, Chaumet, проектира златните, сребърни и бронзови медали за Олимпийските и Параолимпийските игри.
Модната марка Berluti създава униформите, които френските спортисти ще носят по време на пищната церемония по откриването.
Шампанско Moët и коняк Hennessy ще се леят във всеки VIP апартамент.
Париж 2024 няма как да мине и без кожените изделия на Louis Vuitton, които вече се използват за пренасяне на награди като Световната купа и трофея от финалите на НБА.
Тази вездесъщност по време на Олимпийските и Параолимпийските игри струва на LVMH около 150 милиона евро, пише The Wall Street Journal. Това прави групата най-големият местен спонсор на събитието.
„Игрите са в Париж, а LVMH представлява имиджа на Франция. Нямаше как да не сме част от това“, коментира Антоан Арно, най-големият син на Бернар и председател на Berluti.
Всичко това отразява стратегическия поглед към спорта от страна на най-големите световни луксозни компании.
Те осъзнават, че нарастващ дял от техния бизнес зависи от амбициозни потребители, до които могат да достигнат чрез изключително популярни масови събития. Около 60% от глобалните луксозни продажби днес идват от хора, които харчат по-малко от 2000 евро годишно за луксозни стоки, според Boston Consulting Group.
До неотдавна масовите спортни събития не бяха толкова апетитни за марките от най-висок клас, които предпочитаха да се насочат към любителите на голф, тенис, поло, ветроходство и Формула 1. Но в ерата на социалните медии, където спортистите безпроблемно влизат в глобалния пазар на влияние заедно с поп звезди и холивудски актьори, техният обхват и универсална привлекателност станаха твърде значими, за да бъдат подминати.
През 2022 г. човекът с най-много последователи в историята на социалните медии, португалската футболна звезда Кристиано Роналдо, се появи в кампания на Louis Vuitton. На шахматната дъска срещу него седеше най-големият му съперник, аржентинецът Лионел Меси. Въпреки че двамата играчи никога не са били на едно и също място за фотосесията на Ани Лейбовиц, това не попречи на рекламата да се превърне в едно от най-харесваните изображения, публикувани някога в Instagram.
Преди игрите Louis Vuitton спонсорира фехтовач и плувец, докато Dior на LVMH подкрепи гимнастичка и тенисистка в инвалидна количка.
Много от конкурентите на LVMH предприемат подобен подход.
Миналото лято Prada спонсорира националния отбор на Китай на Световното първенство по футбол за жени – публикацията, обявяваща спонсорството, беше гледана 300 милиона пъти в китайската платформа Weibo.
Gucci подписа с редица спортисти, включително английския футболист Джак Грийлиш и италианския тенисист Яник Синър.
Никой обаче не се е опитал да превземе събитие с размера на Олимпийските игри.
За организаторите на Париж 2024 сделката представлява деликатен компромис. Те обещаха по-разумен подход към Игрите, предназначени за масите, без прекомерните разходи, които определят последните Олимпийски игри.
Докато парите на LVMH помагат на Париж 2024 да постигне целта си да бъде почти изцяло частно финансиран – текущата цифра е 97%, казват организаторите – марките на компанията култивират имидж от висок клас, който потенциално е в противоречие с идеята за по-скромни олимпийски игри, посочва WSJ.
Нещата усложнява образът на Бернар Арно във Франция: един от най-богатите хора в света е гръмоотвод за недоволството от нарастващото неравенство в страната.
На този фон LVMH посочва, че портфолиото на групата включва и много по-достъпни марки, като козметичния гигант Sephora и няколко бранда шампанско от среден клас.
В същото време, в светлината на олимпийските прожектори, LVMH има възможност още повече да подчертае статута си на знаменосец на френския вкус и своята корпоративна мощ.
„Нашите занаятчии са перфекционисти, точно като топ спортистите и треньорите“, казва Бернар Арно. „Нашите магазини носят образа на Франция по целия свят.“
Спонсорите залагат, че Олимпийските игри, които ще се проведат от 26 юли до 11 август, ще се превърнат в най-привлекателните от над десетилетие.
Перспективата за парижки фон и церемония по откриване със спортисти, пътуващи по Сена, се продават много по-лесно от някои от досегашните по-предизвикателни места, сред които Сочи 2014, под наблюдението на Владимир Путин, последван от хаоса в Рио 2016, отдалечеността на Пьонгчанг, Южна Корея 2018 и пандемичните игри в Токио 2021 и Пекин 2022.
„Трябва да убедите партньорите си, трябва да им покажете, че ще си струва“, казва Тони Естанге, бивш олимпийски състезател по кану-каяк, който е част от организационния комитет на Париж 2024 г.
Олимпийските игри винаги са разчитали в голяма степен на местни спонсори, но участието на LVMH ще бъде най-привличащото внимание от над 60-те основни партньора на Париж 2024 г.
Източници на WSJ казват, че LVMH е най-взискателният партньор, като по време на преговорите компанията стига дотам, че настоява церемонията по откриването да премине покрай централата на Louis Vuitton, универсалния магазин Samaritaine на LVMH и хотела на групата Cheval Blanc. Лична среща между Арно и президента на Международния олимпийски комитет Томас Бах през декември 2022 г. проправя пътя към сделката.
От войската си бижутери, която включва Tiffany's и Bulgari, компанията използва базираната в Париж къща Chaumet, която е отпреди Френската революция, за да изпълни напрегнатата задача за проектиране на медалите.
Майсторите на Chaumet се заравят в архив от 66 000 рисунки за вдъхновение, като същевременно работят в рамките на ограниченията, наложени от МОК и собствените им шефове.
Базираният в Париж бранд Berluti получи също толкова важна задача да направи около 1300 тоалета, които френската делегация да носи по време на церемониите по откриването на Олимпийските и Параолимпийските игри. На дизайнерите на компанията е казано, че въпреки че компанията е основана от италианец, стилът на дрехите трябва да улови френската елегантност и майсторство.
Има и още нещо в дизайна, което е трябвало да бъде изпълнено – във вътрешен джоб на всички униформи ще има бродирани няколко думи:
LVMH: Майсторът на всички победи