Microsoft става "въглеродно отрицателна" компания до 2030 г.
Microsoft си поставя амбициозната цел да стане “въглеродно отрицателна” компания през идното десетилетие, инвестирайки 1 млрд. долара в подкрепа на разработката на чисти технологии.
Технологичният гигант обяви, че ще се превърне в компания, която редуцира повече въглероден диоксид, отколкото отделя до 2030 г., предава CNN.
“Докато светът се нуждае от достигането на нетна неутралност, тези от нас, които могат да си позволят да се движат по-бързо и по-надалеч, трябва да го сторят”, казва президентът на Microsoft Брад Смит.
Планът на компанията включва понижаване на отделяните въглеродните емисии наполовина, както в собствените операции, така и сред веригата от доставчици. За сравнение, за тази година се прогнозира, че Microsoft ще са отговорни за въглеродни емисии от 16 милиона метрични тона.
„Ще финансираме това частично чрез увеличение на нашата вътрешна въглеродна такса”, казва Смит, имайки предвид таксата от 15 долара на метричен тон, която всички бизнеси на Microsoft плащат на база отделяните емисии.
Таксата, която беше въведена през 2012 г. и двойно увеличена през тази година, ще бъде разширена така, че да обхваща и индиректните емсии от дейности, като производство, бизнес пътуване и прочее.
Мерките за намаляване на директните емисии включват купуването на достатъчно възобновяема енергия, която да обезпечти 100% от потреблението на електроенергия на компанията до 2025 г. Планира се употребата само на електрически превозни средства в рамките на кампусите на корпорацията до 2030 г.
Microsoft ще създаде и климатичен фонд за иновации на стойност 1 млрд. долара, който да помогне за разработката на технологии за понижаване на въглеродните емисии.
До 2050 г. компанията посочва, че „ще премахне от околната среда целия въглерод, който е отделяла - както директно, така и чрез потреблението на електричество, откакто е създадена през 1975 г.”
Планът на Microsoft идва, след като акционери и дори служители, призоваха ръководството да направи повече относно проблемите с климатичните промени.
От Amazon обявиха през миналата година, че ще придобият 100 хил. електрически вана за доставки до 2024 г., като част от по-мащабен план, който цели понижаването на въглеродните емисии до нула на нетна основа до 2040 г.
На следващия ден служители на Amazon организираха предварително планиран протест относно възприетото бездействие спрямо климатичните промени. Групата аплодира обещанието на Amazon за климата по това време, но каза, че това все още не е достатъчно.
Apple, от своя страна, си поставя дългосрочната цел да произвежда всички свои продукти единствено от рециклирани и възобновяеми материали.
Прозиводителят на iPhone посочва, че всичките му магазини, центрове за данни и корпоративни офиси понастоящем функционират на 100% зелена енергия.
Други големи играчи също са притиснати от собствените си служители да възприемат каузата за мерки спрямо климатичните промени.
В писмо до главния финансов директор на Google Рут Порат над 1100 служители на компанията настояват тя да постигне нетни нулеви стойности по отношение на отделяните емисии до 2030 г., да не подписва договори за добив на изкопаеми горива, както и да спре да финансира организации, които отричат климатичните промени, лобисти и политици.
Google е въглеродно неутрална от 2007 г., частично благодарение на програмите за покупка на въглеродни квоти. За 2018 г. компанията е отделила 1.2 млн. метрични тона въглеродни емисии в околната среда.
Смит признава, че „няма да е лесно” Microsoft да станат въглеродно отрицателни до 2030 г.
„Това е смел залог – голяма амбиция – за Microsoft. „И трябва да стане амбиция за света”, добавя Смит.