Потребители на X масово „имигрират“ към Bluesky след изборите в САЩ
Инерцията, която Bluesky набира, е поразителна - потребителската база на платформата се е удвоила през последните три месеца
Bluesky се изкачва до върха в класацията на Apple App Store в САЩ благодарение на вълна от потребители, напуснали платформата X на фона на противоречивото участие на Илон Мъск в президентските избори в САЩ.
Инерцията, която Bluesky набира, е поразителна - потребителската база на платформата се е удвоила през последните три месеца, като само през изминалата седмица са регистрирани над един милион нови потребители, с което общият брой надхвърля 15 милиона.
Междувременно атмосферата в X е различна. Подкрепата на Мъск за новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп довежда до значително отблъскване на потребителите. Изследователи са документирали увеличаване на езика на омразата, заедно с по-широка загриженост относно последните промени, които Мъск е внедрил в X. Те включват намалено модериране, възстановяване на изтрити преди това акаунти, дори такива, които публикуват расистко или екстремистко съдържание, пише CNN.
Неговото преразглеждане на системата за верификация, което дава приоритет на платените абонаменти независимо от качеството на съдържанието, допълнително подхранва недоволството. Това отслабва рекламната база на X и кара много потребители да търсят алтернатива.
През изминалата седмица няколко популярни американски журналисти преминаха от X към Bluesky, включително Чарли Уорзъл от Atlantic, Мара Гей от New York Times и бившият водещ на CNN Дон Лемън.
The Guardian също обяви, че спира да публикува в X през официалните си канали, като се позова на опасения, че мрежата се превръща в „токсична медийна платформа“. Въпреки че Guardian не е посочил новите платформи, в които ще публикува съдържанието си, тази промяна показва нарастващ дискомфорт с X сред утвърдени медии.
Скокът в популярността на Bluesky три години след стартирането ѝ със сигурност е значителен, но всички прогнози, че тя може да надмине X, трябва да се разглеждат предпазливо.
Като частна компания X не разкрива данните за регистрираните потребители, оставяйки само оценки на трети страни, които показват комбинация от растеж и стагнация след придобиването на Мъск.
Въпреки че стабилното нарастване на потребителите в X преди милиардерът да „дойде на власт“ отдавна приключи, платформата се оказва устойчива. Дори и след появяването и засилването на конкурентни платформи, X все още не е изпитала значителен спад в популярността си. За добро или лошо, платформата остава незаменима в социалния пейзаж.
„Използването на X никога не е било толкова високо и продължава да расте,“ пише изпълнителният директор на платформата Линда Яккарино в публикация в сряда. „За всички наши потребители – с всякакъв интерес, независимо от политика или лични мнения – винаги ще има място да се включите и да се присъедините към глобалния разговор свободно и безопасно.“
X usage is at an all-time high and continues to surge.
— Linda Yaccarino (@lindayaX) November 13, 2024
To all of our users -- of every interest, political party, and point of view -- You will always have a place to engage and join the global conversation freely and safely.
Legacy gatekeepers are yesterday’s “news.” 🚀
В деня след изборите в САЩ над 115 000 X потребители в САЩ деактивират акаунтите си, което отбелязва най-големия спад за един ден, откакто Илон Мъск поема управлението, според Similarweb.
Трябва да се отбележи, че тази цифра включва само онези, които са деактивирали профилите си през уебсайта, като това оставя акаунтите от мобилен телефон неотчетени. Едновременно с това X отбелязва и най-високия си уеб трафик за годината, като посещенията на настолен компютър достигат 46,5 милиона – 38% увеличение от средните стойности за миналите месеци.
Bluesky регистрира, че ежедневните му посещения са скочили значително в деня на изборите, както и на следващия ден, достигайки съответно 1,2 милиона и 1,3 милиона в сравнение с предизборната база от около 800 000 дневни посещения.
Докато и двете мрежи са били използвани значително около деня на изборите, активността в X изглежда намалява, докато растежът на Bluesky е по-стабилен, въпреки че потребителската ѝ база все още е много по-малка от тази на Threads на Meta.
Изборите обикновено водят до повишена ангажираност в различни платформи. Дори и отшумели инциденти в миналото под ръководството на Мъск са карали потребителите да напускат X временно. Много от тях в крайна сметка се връщат отново. Въпреки това някои видни потребители сега виждат по-добра ангажираност в Bluesky, отколкото в X, дори и с по-малък брой последователи.
Медийният експерт Ед Зитрон, основател на EZPR, казва пред CNN че много американци все още използват X поради неговата „критична маса от потребители, които четат“. Но той посочва, че „с това как Bluesky се мащабира в момента, не виждам как X ще продължи да бъде доминиращ.“
Дори и X да губи потребители от Bluesky, малко вероятно е Мъск да се намеси.
Когато придоби X Мъск каза, че иска това да бъде „политически неутрален“ обществен форум. Под негово ръководство обаче платформата се отклонява надясно - доста преди той да започне открито да подкрепя Доналд Тръмп и движението MAGA.
X стана първата голяма социална мрежа, която възстанови акаунта на Тръмп след атаката срещу Капитолия на 6 януари 2021 г.
Личните финанси на Мъск скочиха с 26,5 милиарда долара в деня след изборите, заради оптимизма на инвеститорите относно отношенията му с Тръмп, които потенциално могат да облагодетелстват бизнеса му.
За милиардера този политически достъп и финансова печалба може далеч да надхвърлят опасенията относно свиващите се рекламни приходи на X или намаляващата потребителска база.