С годините голяма част от спортовете започнаха да привличат все повече фенове, а с това и да се превръщат във все по-апетитна хапка за рекламодателите. Затова и през 2023 г. се очаква по екипите на спортистите да започнат да се появяват множество нови рекламни позиции.

След като през 2021 г. професионалната бейзболна лига на САЩ Major League Baseball добави логата на злополучната криптоборса FTX към съдийските униформи, през новия сезон на фланелките на играчите ще се появят нови реклами с размери 10 на 10 сантиметра, посочва Fast Company.

Този подход вече е факт в NBA и NHL и предизвика сериозно недоволство от страна на феновете, които гледат на екипите като на най-важния израз на идентичността на отборите си.

Много спортове също така започнаха да използват технологии за цифрово вмъкване на нови форми на реклама в телевизионните си предавания, но това невинаги става лесно, обръщат внимание от изданието и дават пример:

“Отборът от NBA “Милуоки Бъкс” откри, че вече не може да носи униформите си в кремав цвят, защото те объркват рекламния софтуер. Въвеждането на дигитални реклами върху таблата около леда в НХЛ през този сезон пък се отрази неприятно на много фенове, които ги намират за разсейващи и неестествени”.

Но примери как подобен подход към рекламата не само може да бъде успешен, но и да се превърне в част от идентичността на едно състезание, не липсват.

От Fast Company дават пример с Nascar.

Четири факта, които трябва да знаете за Formula E преди началото на сезонаВ началото на деветия сезон на състезанието има както много заявки, така и много предизвикателства

Дълго време подигравани от феновете на други спортове като "кавалкада от билбордове на колела", сериите Nascar овладяха включването на комерсиални елементи в своя спорт, точно когато конкурентните спортове започнаха да се надпреварват по стъпките им.

Nascar, разбира се, има едно основно предимство. За разлика от Формула 1, където аеродинамичните и разноцветни шасита на автомобилите не оставят много място за реклама, автомобилите от сериите на Nascar имат множество плоски повърхности, които са идеални за целта. Още повече, че през 2018 г. организацията премахва многобройните малки и почти нечетливи стикери с лога на спонсори, които дълго време претрупваха страничните части на колите, отваряйки място за по-елегантни и последователни рекламни послания.

Миналата година, при дебюта на автомобила от следващо поколение, Nascar премести номерата напред от традиционното им място в средата на вратата, освобождавайки още повече място за визуализации на спонсорите, припомня още Fast Company.

И тези визуализации стават все по-впечатляващи, тъй като са плод на съвсем различен подход. Вместо да бъдат боядисвани автомобилите дизайните се съставят на компютър и се нанасят върху тях под формата на винилово фолио. Този подход позволява на Nascar да представя разнообразни креативни дизайни, които превръщат в своеобразно бяло платно всеки автомобил. Дизайните могат да се променят за всяко състезание, което води до постоянно меняща се гама от автомобили, привличаща интереса на феновете.

Най-богатите собственици на отбори и спонсори във Формула 1Сп. Forbes изчисли, че милиардерите, които притежават тимове от Формула 1 или пък спонсорират топ отборите, притежават съвкупно богатство от 146 млрд. долара
За да задоволи любопитството в това отношение, Nascar дори представя "предварителен преглед на схемата за боядисване", обясняват още от изданието.

В основата на тези схеми за боядисване на състезателните автомобили са техните номера, които играят ролята на "лога" на различните пилоти и състезателни отбори и следователно са скъпи за феновете. По тази причина решението те да бъдат преместени първоначално среща известна съпротива.

Но тъй като дългогодишната култура на Nascar е базирана на множество спонсори, този отпор затихна много по-бързо, отколкото, да речем, ще затихне този сезон в бейзбола, предупреждават от Fast Company.

Но маршът на комерсиализацията в света на американските спортове изглежда неудържим, независимо колко много фенове се отвращават от нея. Същото важи и за много от водещите европейски спортове. Пример за това е футболът, при който все повече фенове виждат в дълбокото навлизане на бизнес интересите заплаха за традициите на играта.

Едно обаче е ясно - ако няма какво да спре навлизането на агресиваната реклама в спорта, то поне ще е добре тя да е естетически издържана.