Сградата на Converse Concept Creation Center (C4, както марката обича да нарича дизайнерската си база) се намира в бостънския квартал Чарлстаун, на около 10 минути от централата на компанията.

Центърът се мести там през 2015 г., като преди на това място се е помещавала шоколадовата фабрика на Schrafft. Затова в по-влажни дни може да усетите ухание на какао във въздуха наред с миризмата на устойчивите материали, с които брандът работи по емблематичните си кецове Chuck Taylor.

В наши дни може да намерите пластмаса, направена от водорасли, и кожа, създадена от гъби и кактуси. Много от идеите за устойчиви материали никога не надхвърлят концептуалния, експериментален етап или пък е необходимо ужасно много време, за да бъдат реализирани в производствения процес.

C4 обаче съкращава това време от години на месеци, казва Брандън Ейвъри, ръководител на глобалните иновации в Converse, цитиран от Fast Company.

През 2022 г. Ейвъри и екипът му пускат Chuck Taylor колекции, изработени от преработено кадифе и деним, както и от парчета плат, спасени от подовете на шивашки фабрики. Подметките на някои модели са направени от отпадъци от гуми.

Източник: Converse

Предвид огромното количество отпадъци в модната индустрия и желанието на потребителите за по-устойчиви продукти, усилията на Converse за бързо мащабиране на подобни инициативи позволява на марката да остане конкурентоспособна, особено в индустрията на спортните обувки, където марките пускат нови продукти всеки ден с посланието, че са екологични. Използването на подобни материали за продуктите може също така да намали производствените разходи на марката, вярва Ейвъри.

Но пускането на толкова много нови продукти - дори и да са направени от по-екологични материали - също повдига въпроси. Могат ли те да бъдат наистина устойчиви, ако ни насърчават да консумираме, вместо да се удължава животът на тези, които вече имаме?

Източник: Converse

Проектът е част от по-широк експеримент в Converse за изследване на границите на upcycling концепцията. Много от кецовете на бранда все още се произвеждат от плат, за разлика от редица други марки обувки, чиито продукти са направени от синтетични материали. Така че има смисъл дизайнерите на C4 да поставят рециклираните дрехи в центъра на концепцията си. През последните 12 месеца марката е направила десетки хиляди от своите обувки от използвани дрехи.

Част от причините, поради които е лесно да се трансформират такива материали в Chuck Taylor, е, че дизайнът им е сравнително прост. Откакто Converse започва да произвежда модела преди век, платнената горна част и гумената подметка се нагряват при почти 340 градуса по Фаренхайт, за да свържат материалите - процес, известен като вулканизиране. След това се добавят само няколко други дизайнерски елемента, като метални капси за връзките и раирана гумена подплата, наречена foxing. В резултат на това е относително лесно да смените горната част с други издръжливи материали.

Източник: Converse

През последните няколко години екипът на Ейвъри открива, че е възможно да се преработят много видове използвани облекла за Chuck Taylor, партнирайки си с британския търговец Beyond Retro, за да трансформира стотици килограми дънки и кадифени рокли в кецове.

Beyond Retro сортира и почиства старите дрехи и ги нарязва на правоъгълни парчета с размер, отговарящ на този, необходим за направата на горната част на спортната обувка; след това изпраща парчетата във фабриката на Converse във Виетнам, за да бъдат направени на кецове. През следващите години Converse може да пусне колекции, използвайки други широко достъпни материали в ретро магазините – като хавайски ризи и военни униформи.

Екипът на C4 е фокусиран върху това как да използва и други отпадъци във веригата за доставки продуктивно - например каучук, който дизайнерите включват в подметките чрез процес, който наричат Max Grind.

Друг експеримент включва събирането на парчета плат от шивашките фабрики и превръщането им в лек пухкав материал, а крайният резултат е петниста текстура, която може да включва един или много цветове. „Не искаме да се отдалечаваме твърде много от емблематичните силуети на Converse, които хората обичат, но също така се опитваме да внасяме нещо новo“, казва Ейвъри за Fast Company.

Източник: Converse

Разбира се, този стремеж към „нещо ново“ е част от причината модната индустрия да е в екологична криза. Потребителите са свикнали бързо да сменят дрехите и обувките си, за да бъдат в крак с всичко модерно. Ейвъри казва, че това е нещо, за което екипът му мисли и посочва, че постигането на устойчивост не означава само създаване на продукти, които са екологични и издръжливи. Става дума за създаване на продукти, към които хората са емоционално привързани. Възможността потребителите да създават персонализирани кецове може да им даде причина да запазят обувките по-дълго.

Самият Ейвъри например носи чифт Chuck Taylor, направен от бебешко одеяло, запазено от майка му. Това е пример за модел, който е малко вероятно да бъдат изхвърлен, когато тенденциите се променят.

Converse позволява на клиентите да персонализират кецовете си, предлагайки портфолио от материали, но все още няма инфраструктура, която да позволи на потребителите да изпращат свои собствени платове, които да бъдат трансформирани в спортни обувки. Ейвъри казва, че дотогава целта е да отправят посланието, че потребителите трябва да купуват продукти, които отразяват собствената им личност, а не просто да преследват тенденции.

„Винаги сме били марка, на която творците са откликвали, защото Chuck Taylor са празно платно, което им позволява да изразят себе си“, казва той. „Затова нашата цел е да правим възможно създаването на кецове, които имат специално значение за всеки отделен човек.“