Sherpa - така се казва българският електромобил на Belchev motors, който компанията представи на международното финансово изложение „Банки Инвестиции Пари".

Ако сте минали покрай Шератон тези дни, няма как да не сте забелязали малката кола със странна и футуристична форма.

„Този модел е за един човек, но има вариант и за двойка седалки. Нямаше място да представим и него". Това ми каза консултантът, който се присъедини към мен, забелязал проявеното любопитство към машината. Всъщност, консултантът бе момиче на не повече от 10 години, но с поведение на зрял човек. Изглеждаше сериозна и способна да отговаря на всякакви въпроси за Sherpa. Самата тя вече беше шофирала автомобила.

Честно казано изпитах истинско задоволство от факта, че електромобилът е произведен в България. Да, човек няма как да не забележи някои грубости в модела, но те не бяха достатъчни да помрачат появилите се симптоми на вяра, че някой в България е все пак в крак със своето време и иска да го изпревари. Това е и водещият мотив да представим от Profit.bg Sherpa и някои основни негови характеристики.

Консултантът отвори вратата с магнитната дръжка и седнах на шофьорската седалка. Два педала - един за газта, един за спирачката и волан. Това е. Таблото е максимално опростено. На него няма нито скоростомер, нито каквито и да било други датчици.

Sherpa е миниатюрна количка. Дълга е 210 см., височината й е 157 см и е широка едва 115 см. Купето на електромобила е от композитни материали.

„Големината в градски условия е основен фактор за решаване на проблема с мястото за паркиране", се чете в официалния сайт на Belchev motors за Sherpa и по-точно в раздела за концепцията на автомобила.

Предното окачване е с двойни А-образни носачи, а отзад - мост. Електромобилът е снабден с дискови спирачки на предните гуми и двигателна, и ръчна спирачка за двете колела отзад.

Джантите на Sherpa са 12-цолови, а размерът на гумите е 205х50х12. Радиусът на завой е 2 метра.

Масата на електромобила с батериите е 420 кг, като само батериите (оловно-киселинни) тежат 140 кг. Полезният товар е 250 кг, а багажникът, разположен в задната част на колата е с обем 120 литра.

Зареждането на батериите отнема 8 часа, след което колата може да измине пробег до 120 км.

Но какъв двигател може да задвижи Sherpa? В случая става дума за два броя безчеткови, трифазни, с номинална мощност 1.5KW двигатели.

Автомобилът развива максимална скорост от 45 км/ч.

„Енергията, която изразходва една кола зависи от нейната маса, какви екстри има и скоростта, с която се движи. Автомобилите в градски условия не изразходват енергията пълноценно. Работата на двигателя по светофари и задръствания е 100% загуба. Автомобил с двигател вътрешно горене няма възможност да събира енергия при спиране", пишат създателите на модела от Belchev motors.

Електромобилът, според компанията, е предназначен за средностатистическия гражданин, за транспортни фирми, за снабдители, за куриери, за вътрешнозаводски транспорт, за тези, които искат да запазят природата чиста.

Произведеният в България електромобил Sherpa може да бъде закупен срещу 5 000 евро.