От печалба в размер на 15.4 млн. лв. към 30 юни 2007 г., Благоевград – БТ АД (

) отчете 5.5 млн. лв. загуба за първото полугодие на 2008 г. Това сочат данните от предоставения по-рано отчет на цигареното дружество за второ тримесечие на годината.

С 26% намаляват общите приходи от дейността на компанията на годишна база. Ако преди година постъпленията са наброявали 99.4 млн. лв., то по последна информация те са 73.7 млн. лв.

Разликата се дължи най-вече на свиването при нетните приходи от продажби, които се коригират от 97.99 млн. лв. на 70.22 млн. лв. Понижението на постъпленията на годишна база от реализирана продукция е от 24% на 62.16 млн. лв.

През първо полугодие на 2008 г. са реализирани на вътрешен пазар и за износ общо 4.35 млрд. къса цигари - с 578 млн. къса по-малко от първо полугодие на миналата година, съобщават от Благоевград – БТ АД.

По Бизнес - програмата за 2008 г. дружеството предвижда за първо полугодие на 2008 г. приходи от продажби в размер на 77.68 млн. лв. и счетоводна печалба преди данъци 3.17 млн. лв. Отчетената загуба в размер на 5.52 млн. лв. се дължи на две основни причини.

Първата причина е разликата на заложените в бизнес-програмата цени на цигарите и реалното увеличение на пазара.

Планираните продажби на вътрешен пазар по бизнес-програмата са 2.36 млрд. къса цигари, а са изпълнени 2.22 млрд. къса. Планираната стойност на приходи от продажби на цигари за вътрешен пазар е 41.46 млн. лв. при цени за основните фамилии цигари, както следва - Victory (2.90 лв./ кутия), G.D. (2.60 лв./кутия) и Мелник (2.45 лв./кутия).

Стратегията за развитие на дружеството е изцяло подчинена на целта за запазване на позициите на вътрешния пазар. За избягване на шоково увеличение на цените на основните фамилии цигари, произвеждани от Благоевград - БТ АД, са регистрирани поетапно нови цени на дребно, като след 15 май е направено второто увеличение на цените, които към настоящия момент са Victory (2.75 лв./ кутия), G.D. (2.50 лв./кутия), Мелник (2.35 лв./кутия)

Неизпълнението на програмата за продажби на вътрешен пазар е повлияно негативно и от новия, по-висок акциз, влязъл в сила от 1 януари, коментират още от Благоевград – БТ АД.

Що се отнася до износа, стойността на приходите от износ в бизнес-програмата е разчетена при валутен курс 1.35 лв./USD, а приходите през първо полугодие са отчетени при по-нисък валутен курс.

Планираните финансови разходи са в размер на 230 хил. лв., а са отчетени финансови разходи 1.95 млн. лв., които представляват основно отрицателни курсови разлики от обезценка на налични парични средства в щатски долари, уточняват от компанията.

Акциите на Благоевград – БТ АД са търгувани на борсата на 17 юли. Тогава са прехвърлени 64 лота, като средната цена се установява на 83 лв. Към момента видимите поръчки по позицията са в диапазона от 55.16 лв. на 76 лв. Предлагането започва от 84.5 лв., като оферти има и за 110 лв.