Опашки за суперколите и лимузините на олигарсите
Кризата в Украйна накара автомобилните компании да спрат доставките за Русия.
В същото време китайските автомобилни производители, работещи в Русия, сред които Haval, Chery и Geely на Great Wall, имат потенциал да спечелят пазарен дял, казват анализатори.
На 15 март Европейският съюз одобри нов, четвърти пакет от санкции срещу Москва. Освен всичко друго, забранен е износът за страната на премиум-автомобили, чиято цена надхвърля 50 000 евро.
Забраната се отнася за модели на Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Bentley, Rolls-Royce, Ferrari, Jaguar, Land Rover. Всички тези компании вече са спрели доставките за Руската федерация заради нарушаване на веригите и нестабилността на рублата.
Експерти от автомобилната индустрия посочват, че от забраната за внос на скъпи коли в Русия ще се възползват клиенти на някои марки. Списъците с чакащи за модели на Lamborghini и Ferrari е пълен до края на годината, така че след отпадането на руснаците от списъка освободените автомобили ще бъдат пренасочени към други пазари.
Двете италиански компании закриха бизнеса си в Русия като отговор на военната агресия срещу Украйна. Нещо повече - Lamborghini и Ferrari дариха сериозни суми за подпомагане на пострадалите от военните действия.
Загуби за милиарди заради национализацията
Високопоставен член на управляващата партия на Русия предложи национализиране на чуждестранни фабрики, които прекратиха операциите си в страната заради това, което Кремъл нарича специална военна операция в Украйна. VW, Toyota и Ford са сред автомобилните производители, които временно затвориха своите руски заводи.
Мercedes-Benz има активи за 2 млрд. евро, които са заплашени от руските предложения за национализация на имущество на чуждестранни компании. Компанията обяви в годишния си доклад, че войната в Украйна поставя редица рискове: от нарушаване на веригите за доставки на части и енергийни източници до кибер атаки, предава Reuters, цитиран от вестник Стандарт.
"Тези рискове може да се изострят от потенциалното изземане на активи от руските дъщерни дружества", гласи становището на Mercedes-Benz.
Вчера министерството на промишлеността и търговията на Русия определи краен срок за чуждестранните автомобилни производители. Ръководителят на министерството Денис Мантуров заяви, че "засега властите са в диалог с всички автомобилни производители и чужди марки", но Министерството на промишлеността и търговията не е готово да чака безкрайно, тъй като "неработещо предприятие означава неплащане на данъци и деградацията на производството".
Мантуров заявява директно, че може да се наложи Русия да се сбогува с редица чуждестранни автомобилни производители. В същото време ръководителят на Минпромторг (Министерството на промишлеността и търговията) подчертава, че има ясно разбиране с някои чуждестранни компании от автомобилния сектор, които ще останат на руския пазар, ще съхранят производствени мощности и ще продължат да произвеждат.
Концернът Mercedes-Benz има автомобилен завод в Есипово, на 40 км северозападно от Москва. Там работят над 1000 човека и произвеждат E-Class и SUV модели. Заводът беше открит през април 2019 г., а на церемонията присъства и руският президент Владимир Путин.
Това беше първият завод от дълги години, открит от чужд автомобилен производител в Русия. На тази церемония Путин заяви, че заводът ще произвежда 25 000 коли годишно, като инвестицията в този проект е около 250 млн. евро.
Mercedes-Benz няма да намали разходите за електрически превозни средства, въпреки натиска на разходите във веригата за доставки, каза главният изпълнителен директор Ола Калениус. Концернът обаче временно намали смените в завода си в Кечкемет, Унгария, от три на две.
Коригиран е и графикът на работещите в завода в Зинделфинген близо до Щутгарт, където се произвежда седан S-класа и електрически седан EQS.
VW и BMW увеличават капацитета на заводите в Германия
Volkswagen планира да увеличи производството на Golf в завода във Волфсбург, докато фабриките за електромобили ще останат затворени до април.
Кризата в Украйна доведе до спиране на производството на VW в Полша, а Skoda преустанови производството в Чехия на своя електрически SUV Enyaq. Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Хърберт Дис предупреди, че продължителната война в Украйна рискува да бъде "много по-лоша" за европейската икономика от пандемията на коронавирус и може да доведе до огромно увеличение на цените, недостиг на енергия и инфлация.
BMW Group възобнови производството на пълен капацитет във фабриките в Германия и Обединеното кралство, което бе ограничено заради липса на доставки след инвазията на Русия в Украйна. Компанията обаче понижи очакванията си за маржа на печалба за своя автомобилен сегмент за 2022 г.
Audi обаче намали производството в Германия. Производството на модели A4 и A5 в завода на Audi в Инголщат, Германия, бе спряно от 7 до 11 март. В Некарсулм производството на A6 и A7 не се осъществяваше от 7 до 18 март.
Stellantis пък ще премести част от руското си производство на микробуси от завода в Калуга, който споделя с Mitsubishi, във Великобритания и Франция и ще замрази плановете си за инвестиции в страната.
Porsche спира производството в завода си в Лайпциг, който произвежда Macan и Panamera.
Toyota, която е най-продаваната японска марка в Русия, също спира производството в руската си фабрика, вносът на превозни средства в страната също е спрян за неопределено време. Същото направи и Honda, както и британските автомобилни производители Jaguar Land Rover и Aston Martin.
Volvo заяви, че преустановява доставките на автомобили за руския пазар до второ нареждане. Daimler Truck също потвърди, че замразява своите бизнес дейности в Русия, включително сътрудничеството си с руския производител на камиони Kamaz.
Bosch разследва за свои части в руски военни превозни средства
Вosch спира бизнеса с Русия с обяснението, че частите му може да са били използвани не по предназначение. Доставчикът започна разследване след като украинският външен министър Дмитро Кулеба каза, че Украйна е открила части на Bosch в руски военни превозни средства.
Michelin също спира производството в завода си в Давидово, който произвежда до 2 милиона гуми годишно, както и износа за страната.