„Денят на жената предприемач” - не събитие, а кауза
Форумът ще се проведе във вторник, 19 ноември, в Inter Expo Center и ще събере над 300 представители на бизнеса
На 19-ти ноември светът отбелязва Деня на жената предприемач. Страната ни не прави изключение, като за целта Асоциацията на жените предприемачи в България - „Селена“ организира мащабен форум в зала „Витоша” на Inter Expo Center. В него ще се включат жени лидери, иноватори и предприемачи, които ще споделят своя опит на полето на бизнеса.
В програмата са включени интерактивни уъркшопи, насочени към успешното управление на времето и намаляване на работния стрес, демонстрации и дискусионни панели. Тя акцентира и върху убедителните подходи за комуникация и финансовите инструменти, от които могат да се възползват предприемачите.
Посланик на Деня на жената предприемач в България е Славянка Стойкова, дългогодишен председател и настоящ зам.-председател на Асоциацията на жените предприемачи в България - „Селена“. Тя е собственик на три компании, а ден преди форума разкрива подробности пред Profit.bg.
„Денят на жената предприемач“ не е просто събитие, а движение. Какво представлява то и какви са неговите цели?
През последните 6 години, откакто го правим в България, това е събитие, на което се разменят много контакти. В световен мащаб над 140 държави отбелязват Деня на жената предприемач. Той дава гласност на дамите предприемачи, но е насочен и към тези, които искат да основат свой бизнес и имат нужда от допълнителни възможности и знания.
През изминалите години в глобален мащаб са подкрепени много момичета, които не са имали достъп до образование, и е разпределено микрофинансиране за дами, които са имали нужда от начален капитал за стартиране на собствен бизнес.
В България всяка година отбелязваме този ден с две-три каузи. Тази сме се фокусирали в помощ на възрастните хора и на децата, както и на жертвите на насилие.
Какво ви мотивира самата вас да се включите в него?
Аз съм предприемач по душа и призвание и почти нямам корпоративен опит - за добро или лошо. Естествено, една такава кауза ме привлича с възможността да разпространим към обществото мотивацията, желанието да осъществиш идеите си. Аз съм сигурна, че когато човек работи това, което обича, той дава най-доброто от себе си както за околните, така и за света като цяло. Затова ако в нас зрее един предприемач, той трябва да бъде осъществен.
През 2024 едва 52 предприятия в класацията Fortune 500 са ръководени от жени. На какво се дължи това и как трябва да се промени тази статистика?
Жената предприемач обикновено комбинира няколко неща - бизнес, семейство, грижа за близките и децата. Затова ако мъжът бяга директно в кариерата си, жената бяга с препятствия. Това означава балансиране на няколко яйца в една кошница, за да може да се справи с предизвикателствата. Много често в Асоциацията на жените предприемачи, която подкрепя Деня на жената предприемач, имаме дами, които не вярват достатъчно в себе си, или поради други лични причини избират контролирания растеж.
Какви са най-големите предизвикателства, с които се сблъскват жените предприемачи, а не са характерни за мъжете на бизнес полето?
В нашето общество е заложено разбирането, че жената е майката и тя трябва да се грижи за всички. Социалното мнение бичува тези, които са се отделили от това разбиране по една или друга причина. Това е важна предизвикателство, защото времето, което прекарва една жена в грижа за домакинството и децата, винаги се отразява на бизнеса и на времето, което може да отделя за своето лично развитие.
Освен това има много сектори, в които жените по-трудно успяват да преуспеят отново заради социалните стереотипи. Дамите в тези сектори споделят, че биват тествани многократно от своите партньори или колеги, за да могат да докажат, че заслужават мястото си.
За мен е много важно да дадем гласност на това, че можем да излезем извън стереотипите и да дадем възможност на всеки - било то мъж или жена - да се развива по начин, по който може да допринесе възможно най-много за обществото и неговото икономическо развитие.
Според McKinsey лидерското многообразие се свързва с „цялостни амбиции за растеж, по-голямо социално въздействие и по-удовлетворени служители“. Какво дават жените на бизнес, което мъжете не могат?
Друго поручване разделя управленските качества на мъжки и женски. Списъкът с женските обхваща включването, баланса в екипа, зачитането на всички членове и отчитането на техните лични характеристики. Чисто психологически и емоционално жените се свързват една идея по-лесно с екипа. Това, разбира се, не означава, че качествата, определени като женски, не се срещат при мъжете, или обратното.
Както различните националности и различните професионалисти в един екип, така и половото разнообразие допринася за различното мнение, което дава по-добрите резултати за една компания.
Други статистики показват, че голяма част от рисковите инвестиции се насочват към компании, управлявани от мъже. Защо е така, според вас, и какво би променило това статукво?
Първите стъпки вече се правят, макар че в България не са все още толкова възприети. В световен мащаб вече съществуват фондове, които имат знанията и уменията да оценяват каузи, различни от технологичните. Това е едно от нещата, които трябва да бъдат направени, за да може да процъфтява рисковото финансиране и на предприятия, които се управляват от жени.
В лични разговори фондовете споделят, че все още нямат компетенциите да оценят качества, различни от стандартните, които са възприели в своите критерии за оценка. Имаме нужда от повече гласност, повече ролеви модели, които да показват успехите и възможностите на жените, и по-малко стереотипи.
Каква е рецептата за успех на жените предприемачи в този видимо мъжки бизнес свят, който описват статистиките?
Трябва да разчитат на своите качества. Да оценяват себе си. Често жените са склонни да възприемат външната оценка за собствена. А оценката трябва да е вътрешна, за да можем да бъдем достатъчно самоуверени.
Няма нужда да играем по ничии правила, независимо как някои хора виждат света. Бъдещето е за тези, които рискуват. Затова пожелавам на всички дами да бъдат смели и да пишат своите правила в играта, която играят.
Да се върнем към събитието, което предстои на 19 ноември. Какви са основните акценти на програмата и с какво то ще помогне на жените предприемачи?
През годините събитието „Денят на жената предприемач” е дало начало на много хубави партньорства. И ще продължава да го прави. И тази година очакваме над 300 предприемачи. Призовавам всички, които се колебаят дали да дойдат, да отделят този ден за контакти, за развитие на своя бизнес, за среща с нови идеи и практики, защото оттам нататък ще имат много позитиви в развитието си.
А какви са плановете на вашата асоциация след събитието?
Асоциацията на жените предприемачи в България - Селена е една подкрепяща организация и през годините се е утвърдила като такава, която създава възможности не само за обмяна на опит и срещи, но и за развитие за бизнеса като цяло. Предприемачеството е самотен път, ако човек не се обгради със себеподобни, с подкрепяща общност, която не само да ти казва, че си добър, но и да ти посочи честно нещата, в които можеш да си по-добър. За всеки е добре да бъде част от общност и да споделя с нея своите успехи, неуспехи и растеж, Това правим ние.