Бизнес на четири лапи: Как двама млади предприемачи създадоха стартъп звезда с фокус към животните
Без ангелски инвеститори и фондове, Кристина и Костадин преминават през акселераторската програма на Founder Institute и вече гледат към пазарите в Европа
Кой плаща за извеждане на кучета?
През последните 4 години Кристина Воденичарова чува този въпрос неведнъж – от хора с различни интереси, професии и финансово положение.
Но това, което тя създава и развива, категорично доказва, че те грешат.
За нея кучетата и всички домашни любимци са не само сериозен бизнес, а компания, която може да осигури звезден статут сред предприемачите и награда „Най-добър младежки стартъп“ в България за 2024 г.
Да стартираш собствен бизнес в годината на пандемията
Началото е през 2020 г. – годината на пандемията, чието споменаване и до днес ужасява участниците в повечето направления на икономиката и бизнеса.
За Кристина нещата стоят различно.
„За мен това беше негативна година, но в личен план. Бях изпаднала в дупка, лутах се кое точно е нещото, с което трябва да се занимавам. В един момент се наложи да пътувам и се сблъсках с проблема, че няма на кого да оставя моето куче – младо, реактивно, 50-килограмово“, разказва тя.
И тъй като няма как да се довери на хотелите със съмнителна репутация в грижите за четириноги, решава, че трябва да поеме контрола в свои ръце.
Започва от нулата. Създава BuddyGuard като услуга, предлагаща грижи за кучета.
Разполагах с един аматьорски сайт и страница във Facebook. Това беше всичко.
Междувременно си намира постоянна работа, тъй като по никакъв начин не може да се издържа с приходите от BuddyGuard. Но бизнесът се развива добре и през 2021 г. осъзнава, че ѝ трябва помощник, защото новината за BuddyGuard започва да се популяризира сред стопаните на домашни любимци.
Перфектната комбинация – креативен подход с рационална стратегия
Тогава съдбата я среща с Костадин Михайлов.
„Напуснах постоянната си работа и обявих интервю за позицията гледач на непълно работно време във Facebook, като задължително беше кандидатите да изпратят и видео. Това на Костадин безспорно се отличаваше от всички, очите му просто светеха, когато говореше за животни. Поканих го на интервю, което продължи 4 часа…
Оказа се, че имаме много допирни точки, нюх на предприемачи и така го поканих да стане мой съдружник, а не служител, което официално започна през 2022 г.“, разказва Кристина.
Интуицията не я подвежда.
Партньорството им превръща компанията от прохождащ бизнес в успешен стартъп с иновативна платформа, свързваща по най-бързия и лесен начина стопаните на домашни любимци с професионално обучени гледачи.
„Съвсем гордо казваме, че сме първите професионални гледачи на кучета в България.
Преди нас имаше други хора, предлагащи подобни услуги, но те бяха в сивата икономика, нямаха регистрирани фирми, нямаха дори собствени сайтове.
Това са хора, които пускат безплатни обяви в специализираните платформи, просто, за да запълнят свободното си време. BuddyGuard е регистрирана фирма с дейност грижа за животни от 2020 г.“, допълват Кристина и Костадин.
Тайната за успешното развитие на идеята при тях може би е в това, че двамата са противоположни темпераменти.
Тя е хуманитарно ориентирана – завършва „Медийна продукция“ в Ковънтри, Англия, а след това реклама в НБУ. Превес за нея има емоционалната стойност на услугата, а любовта към животните е на първо място.
Той завършва средното си образование в НПМГ-София и след това специалност Фармация в СУ. Костадин е човекът, който решава, че идеята им има потенциал да бъде реален бизнес и убеждава Кристина, че е време обикновеният сайт да се трансформира в платформа за професионални гледачи.
„За мен катализаторът на всичко беше факта, че Кристина искаше да обучи максимално голям брой хора, но и едновременно с това да растем. Времето обаче не беше правопропорционално на усилията, които влагахме, защото беше трудно да намираме хора, които искат по 8-10 часа да разхождат кучета и да правят посещения на котки. Затова си казах, че хем трябва да имаме обучени хора, хем да работят колкото и когато поискат.“, обяснява Костадин.
Той проучва варианти и предлага да създадат платформа, в която да обучат гледачите, но така, че да могат да работят, когато искат, а стопаните да могат да намират съответния гледач спрямо района и цената, която са склонни да платят за услугата.
„Притесненията ми бяха свързани с това дали ще успеем да запазим стандарта, който вече имаме и имиджа, който бяхме изградили с много доволни клиенти. Затова нашата идея е да предоставяме обучение на всеки гледач, за да бъде сигурен всеки стопанин и да му има доверие. Целта ни е тази услуга да се разпространи в цялата страна, а това би било невъзможно без стопаните да са сигурни в нас“, обясняват младите предпремачи.
Още едно ключово предимство е, че предоставят на клиента си възможност за застраховка в размер на 15 000 евро за медицински интервенции и за нанесени имуществени щети в дома на стопанина. Тоест, в случай на инцидент, гледачът може да отиде във ветеринарна клиника и застраховката след това да покрие лечението на животното.
Стартъп приключение
Когато стигат до категоричното решение, че бъдещето за тях е в платформа, която свързва доверени гледачи със стопани на домашни любимци, се налага да потърсят програмист, който да създаде въпросния софтуер.
Намират го в лицето на Християн Радев, 18-годишен ученик, когото наричат „нашето дете чудо“. Той създава технологичната стратегия за платформата, която осъществява като проект за дипломирането си в училище. Това става и неговия директен „билет“ за прием в Техническия университет – София, специалност „Софтуерно инженерство“.
Кристина и Костадин обаче са решени да надграждат и така се стига до ноември тази година, когато освен платформата, предстои да стартират приложение, чийто код е създаден от Християн, а двамата са категорични, че бъдещето му е на ръководен кадър в компанията.
С проекта за приложението започва тяхното стартъп приключение.
„Повечето стартъпи са технологични компании, а ние до 2023 г. имахме само един статичен сайт и Facebook страница“, обяснява Костадин.
Ето защо новата стратегия им позволява участват в състезания за компании с технологична насоченост като разработчици на иновативен софтуерен продукт.
Имахме амбицията да докажем, че услуга като грижи за домашни любимци може да бъде пренесена в дигиталната сфера.
Участвайки в редица състезания, като Pitch2Pitch и „Най-добър младежки стартъп“, се предстaвихме добре на картата на България като един от най-проспериращите стартъпи за следващите пет години“, допълва Костадин.
Всъщност, BuddyGard остава встрани от стартъпите, които в момента се асоциират с AI изработки, но именно различното при тях впечатлява ментори, жури, както и инвеститори.
„Ние не изхабяваме допълнително понятието изкуствен интелект, а напротив – искаме да вкараме повече тежест, да покажем, че създаваме стартъп на емоционална основа, тъй като домашният любимец е част от семейството на всеки човек.
Нашият фокус е в хората и животните, не в AI.
През 2023 г. печелят първия етап на състезанието за стартъпи Pitch2Pitch, а директорът за Founder Institute – България Ивайло Иванов ги кани да се включат безплатно в 4-месечната програма на Founder Institute, най-голямата международна мрежа за стартъпи в цял свят.
„През този период се срещнахме с ментори от цял свят и те ни даваха обратна връзка за всеки етап от развитието на стартъпа – набиране на клиенти, маркетинг стратегия, решения от юридическа гледна точка и т.н. Това е много ключово и го препоръчвам на всеки, който иска да стартира бизнес – защото получаваш съвети и обратна връзка от хора, които са минали всичко това през годините и ти дават обратна връзка веднага“, обяснява Костадин.
След като преминават обучението, кандидатстват в конкурса „Най-добър младежки стартъп“, който протича в три фази с над 300 кандидати. На финала остават само 10, а BuddyGuard печели първо място.
Като официален играч в отбора на елитните, следващата им голяма цел е Европа.
„След като преминахме през акселераторската програма на Founder Institute, добихме самочувствието и знанията, необходими да пренесем нашия бизнес извън рамките на България.
Това е целта за 2025 г., след като пуснем платформата и съберем нужните обратна връзка и мнения за това как работи и какво би могло да се подобри.“, допълва Костадин.
По пътя на успеха без ангелски инвеститори
До този момент Кристина и Костадин не са получавали външни инвестиции – реинвестират цялата си печалба в компанията, за да могат да я развиват, без да се надяват на инвестиране от фонд.
„Много се гордеем, защото на първо четене изглежда супер привлекателно да получим финансиране от фонд – това са немалко свежи пари, които веднага можеш да вложиш в твоя бизнес и да имаш пълно спокойствие.
Ние четвърта година живеем на ръба – без комфорта на корпоративния свят, в който знаеш, че всеки месец получаваш заплата.
От друга страна обаче, много се радваме, че до ден днешен не сме използвали такъв тип финансиране.
Това ни даде много по-различна и ясна представа как да управляваме всяка стотинка, която имаме, да я оценяваме и да я насочваме в правилните места. Накратко казано:
Стрес факторът бута нагоре.
Всъщност, повечето стартъпи, които бяха получили финансиране през последните две години, очакваха траншове и през 2024 г. обаче Фондът на фондовете, който оперира с европейските средства, сменя мениджърите си тази година и съответно нямаше нови инвестиции. Което пък стопира, даже и фалира голяма част от стартъпите.
Така че, да – ние не получихме такова финансиране, но влизаме в 2025 г. с валидиран продукт, готов за нов финансов инвестиционен рунд, но с цел излизане на чужди пазари, а не реализиране на идея и първично набиране на кадри.“, допълват младите предприемачи.
Колко „лесно“ е да се грижиш за четириноги
И макар разхождането на куче или храненето на котка да не звучи като най-сложното занимание, в BuddyGuard прилагат високи стандарти относно комуникацията на служителите с клиента, която трябва да бъде максимално изчерпателна.
Като например, какъв тип и колко на брой снимкови материали да се изпращат на стопанина, така че да е сигурен, че всичко е наред (още една съществена разлика с хотелите, повечето от които не информират стопаните за животните им, които се държат в клетки целодневно, при занижени хигиенни условия).
„Ние имаме хигиенни стандарти, които задължително трябва да бъдат спазвани така че, стопанинът, когато се прибере в дома си, да завари всичко както е оставено. Без стъпки, следи и т.н. Имаме строги протоколи за сигурност, за които клиентите дори не предполагат. Всеки гледач е длъжен да направи проверка дали всички врати и прозорци са затворени, дали са включени системите за сигурност (това се заснема) и т.н. Това са добри практики, които следваме“, обясняват създателите на платформата.
Мисията им извън пределите на София вече е започнала – имат обучени гледачи във Варна, Бургас, Пловдив, Русе, и други големи градове.
А обучението е сложен и времеемък процес в три етапа – онлайн интервю с Кристина и Костадин, получаване на одобрение, след това поставяне в група с други гледачи, които са на този етап, достъп до образователен портал с подробна база данни и регламентирани протоколи (нещо съвсем отделно от платформата), както и тест за проверка на знанията на всеки три месеца, за да се гарантира, че стандартите се спазват.
И докато Костадин разказва за всичко това, Кристина се намесва категорично, че изискване номер едно е гледачът да ОБОЖАВА животните. Да ги харесва или обича просто не е достатъчно.
И все пак, платформата е създадена с идеята да дава достатъчно свобода на гледачите така, че всеки да може да припечелва допълнителен доход, когато му е удобно във времето и на цена, която удовлетворява всеки клиент.
„Идеята е хората да не се изхабяват от това, което правят. Ако всекидневно си с едни и същи животни и се грижиш за тях, в един момент няма да си толкова пълноценен, енергията започва да се губи и не си толкова отдаден към тях, а ние не искаме това.“, допълва Костадин.
Мисията (не) възможна: По-високо качество на по-ниска цена
Логично е клиентите да очакват повишение в цената на услугата заради разширяването на бизнеса.
Но Кристина опровергава и това.
„В момента те заплащат по-висока цена, тъй като имаме доста разходи – транспорт, осигуровки, консумативи, които след пускането на платформата ще изчезнат.
Всеки един гледач ще бъде локализиран в своя квартал, което премахва тотално транспортните разходи, например. Клиентът ще може да филтрира услугите на гледачите по ценови критерий. Затова очакваме цената да поевтинее.“
„Всеки гледач ще може да определя цена за услугата си, , а клиентът ще филтрира търсенето на база конкретна сума и да избира. Тоест, гледачът поставя цена на труда си, а клиентът има последната дума в избора си. Има и опция гледачът да приеме животното в своя дом, ако стопанинът не желае посещението да е в неговия.“, допълва Костадин.
Други от предимствата са, че всеки стопанин ще може да се възползва от GPS проследяване на разходката, предвидени са и грижи за животни със специални нужди, както и опция за екзотични животни, дори рибки и насекоми.
Няма лимит и за периода за услугата. В случай, че срокът е по-дълъг, може да се направи комбинация от няколко гледачи, а дори ако филтрите не ви предлагат приемлив резултат, може да се свържете със служител в контактния център и да намерите решение.
Скачай смело и сега
Каква е рецептата за успешен бизнес е достатъчно клиширан въпрос, затова Кристина и Костадин дават първосигнален съвет на начинаещите предприемачи у нас.
„Моят съвет е:
Просто да скачат – буквално!
Ако не сега, няма кога. Смелостта в даден момент се изчерпва и всеки трябва да се възползва от нея, докато я има. Независимо кой и какво му казва.“, отговаря Кристина.
„За мен най-важното е да намерят партньор, защото трябва да имаш правилния човек, от когото да получаваш обратна връзка, и съответно някой, който да те допълва. Другото е
Да търсите мнението на повече хора, да участвате в повече събития и да не се притеснявате да питате,
защото има много хора, готови да ви изслушат и да ви помогнат, смята Костадин и допълва, че България е перфектното място за бизнес.
„Защото с едно или две обаждания можеш да стигнеш до човека, който искаш и средата е такава, че е много по-лесно да изградиш един стартъп тук, от юридическа гледна точка, отколкото да го изградиш в Англия или друга западна страна.“, категоричен е предприемачът.
С BuddyGuard може да се запознаете на живо на 9 и 10 ноември в Южния парк и Борисовата градина, където Кристина и Костадин лично ще разкажат историята си и ще проведат кампания за професионални гледачи на домашни любимци.
Кучешкият бизнес – огромно поле с все повече възможности
Грижите за домашните любимци съвсем не се изчерпват с фундаменталните задължения като храна и разходка.
Все по-широка популярност набира т.нар. услуга „детска градина за кучета“, която осигурява емоционално спокойствие на животното, оставащо само в дома, докато стопанинът е на работа.
За да спестите чувството на самота, а и за ваше спокойствие, може да се възползвате от услугата и да го абонирате за „детска градина“, където ще сте сигурни, че то е внимателно обгрижвано, гушкано и разнообразявано за фиксиран часови период в рамките на работния ден.
Естетиката на четириногите или т.нар. грууминг, е друг популярен сегмент в предприемачеството на четири лапи.
Освен, че грууминг салоните стават все по-многобройни, иновативна услуга в това направление е т.нар. „грууминг на колела“, при който квалифицираните специалисти идват лично до дома ви, посочен в предварителна онлайн форма на резервация, за да се погрижат за косматия ви любимец в оборудван за целта бус.
Предимството е, че си спестявате време за посещение на салона и транспортни разходи, а на любимеца си осигурявате спокойно ВИП обслужване без притеснения от други четириноги клиенти.
В грижите за здравето на кучетата една от най-новите тенденции е почистване на зъбен камък без упойка по холистичен метод.
Така, освен че вашият любимец ще има белоснежна „усмивка“ и зъби в отлично състояние, няма да се налага да преминава през неприятния етап на излизане от упойка и организмът му да се подлага на излишен стрес.