AI стартъпите са обсипани с пари. Проблемът: нямат почти никакъв бизнес
Някои стартиращи компании продължават да набират стотици милиони долари, преди дори да имат продукт или каквито и да било приходи
През 2023 г. инвеститорите са вложили 21,8 милиарда долара в генеративни AI сделки, което е пет пъти повече от предходната година, според изследователската компания CB Insights.
Средният размер на тези сделки е 51 милиона долара, в сравнение със средната стойност за индустрията от 8 милиона долара.
Технологичните гиганти, сред които Microsoft и Amazon, допринасят за нарастването на финансирането - с допълнителната полза от това, че техните инвестиции се връщат към тях чрез договори за облачни изчисления, пише The Wall Street Journal.
Рисковите капиталисти залагат, че някои от тези стартиращи компании ще бъдат пионерите в технологичната революция, която може да засенчи дори раждането на Интернет. Те посочват възхода на OpenAI, чийто чатбот ChatGPT стана най-бързо развиващото се потребителско приложение в онлайн историята. Компанията премина от нула до над $1 милиард приходи миналата година – изключително бързо темпо на растеж дори според главоломните стандарти на Силициевата долина.
Досега малко други стартиращи компании с подобни големи амбиции са успели да възпроизведат този успех.
Пример за това е Inflection AI, в чието създаване участва основателят на LinkedIn Рейд Хофман. Компанията е подкрепена и от технологични милиардери, сред които Бил Гейтс. През годината след основаването си Inflection набра 1,5 милиарда долара за разработване на езикови модели, захранващи основния му продукт, чатбот, наречен Pi, който предоставяше емоционална подкрепа на своите потребители.
Компанията обаче не успя да намери бизнес модел, който да работи, посочва WSJ.
Други стартъпи, събрали финансиране от над 100 милиона долара, генерират малко или никакви приходи. Те включват създателя на цифрови аватари Character AI, който събра 150 милиона долара миналата година от инвеститори, включително от Andreessen Horowitz, както и Magic AI, асистент за кодиране, който набра 117 милиона долара през февруари.
Нa някои стартиращи компании в областта на генеративния AI, които получиха ранно финансиране от рискови капиталисти, като Jasper и Tome, им се налага да съкратят персонал, след като се сблъскват с по-бавен от очаквания ръст на приходите.
Така бързината във инвестициите, съчетана със забавяне в приемането на продукта, доведе до изкривена икономика при стартиращите компании в сегмента.
През март на годишната си среща на върха, посветена на изкуствения интелект, компанията за рисково финансиране Sequoia Capital изчисли, че индустрията е похарчила около 50 милиарда долара за най-съвременните чипове на Nvidia, необходими за обучение на езикови модели. За разлика от това, стартъпите в областта на генеративния AI са достигнали приходи от 3 милиарда долара.
„Количеството пари, което е необходимо за изграждането на AI инструменти, значително надхвърля сумата, която излиза досега. Така че имаме някои реални проблеми за решаване“, коментира по време на събитието Соня Хуанг, партньор на Sequoia
Рисковите капиталисти, включително Хуанг, прогнозират, че приходите ще се увеличат, когато технологията стане по-евтина и по-надеждна. Има и ранни признаци, че компаниите започват да възприемат генеративния AI: през февруари приложението в "купи сега-плати по-късно" сегмента Klarna обяви, че AI асистент, захранван от OpenAI, върши същата работа като 700 агента за обслужване на клиенти.
Повечето компании обаче се колебаят да увеличат разходите за генеративен AI, който остава податлив на грешки и скъп за използване. Ограниченията карат някои инвеститори да настояват за по-предпазлив подход към оценяването на стартъпи, продаващи такива услуги.
„Виждате, че приходите на компаниите, които са набрали средства преди 2-3 години, не се изравняват с оценките“, казва Умеш Падвал, управляващ директор на компанията за рисков капитал Thomvest Ventures.
Брад Герстнър, основател на инвестиционната компания Altimeter Capital, която подкрепи технологични хитове като Uber и Snowflake, каза в подкаст миналия месец, че приходите от генеративен AI трябва да се разглеждат като експериментални, а не като стабилни повтарящи се суми, които обикновено се използват за оценка на софтуерните компании.