Meta Platforms отчете рекордни приходи за първото тримесечие на годината, но въпреки това инвеститорите в компанията на Марк Зъкърбърг останаха разочаровани от прогнози за нарастващи разходи за изкуствения интелект.

Първоначално акциите се понижиха с повече от 15%, след като Meta заяви, че ще увеличи нивата на разходите за годината с до 10 млрд. долара в подкрепа на своите инвестиции в изкуствен интелект, съобщава WSJ.

Спадът дойде въпреки увеличението на продажбите до 36,5 млрд. долара, което е повече от 27% в сравнение с предходната година – рекорден резултат за периода януари-март, надхвърлящ очакванията на анализаторите.

Ръстът на приходите е малко по-висок в сравнение с предходното тримесечие, когато компанията майка на Facebook отчете годишен ръст на приходите от 25%, припомня изданието.

Компанията се надява да изгради водещата в света услуга за изкуствен интелект по отношение на качеството и използването, и ще продължи да увеличава значимо инвестициите си в изкуствен интелект, преди тези усилия да започнат да носят приходи, заяви главният изпълнителен директор Марк Зъкърбърг.

Той допълни, че компанията е действала по този начин и при предишни функции и продукти, като News Feed, Stories и Reels.

"След като новите ни услуги с изкуствен интелект достигнат необходимия мащаб, ние имаме сериозен опит в ефективното им монетизиране", обясни още основателят на компанията, като добави, че Meta може да генерира приходи чрез реклами във взаимодействията с изкуствен интелект, като таксува потребителите, използващи по-големите ѝ модели и като подобрява ангажираността на приложенията и качеството на рекламите.

Високите резултати на Meta се дължат и на пробивите в технологиите за изкуствен интелект, които увеличиха възможностите ѝ за насочване на реклами.

Чрез тях Meta преодоля предизвикателствата, свързани с промените в защитата на личните данни, въведени от Apple, които през 2022 г. костваха 10 млрд. долара от приходите на компанията.

Само преди дни Meta пусна най-новия си голям езиков модел Llama 3 и обяви, че ще започне да включва технологията по-отчетливо в приложения, включително Instagram и WhatsApp. Llama 3 е в състояние незабавно да генерира изображения и да предоставя на потребителите резюмета на статии, допълва WSJ.

След като през 2023 г. компанията се насочи към значително намаляване на разходите в рамките на това, което главният изпълнителен директор Марк Зъкърбърг нарече "година на ефективността", инвеститорите започнаха да се притесняват за рисковете от големите инвестиции на Meta в изкуствен интелект, коментира Пол Марино, главен директор по приходите на GraniteShares, емитент на борсово търгувани фондове, фокусирани върху Meta и други широко търгувани технологични акции.

Неотдавнашното пускане на Llama 3 постави Meta в силна позиция, но акционерите държат да видят по-високи приходи, ако компанията увеличи разходите, допълни той.

Стартирането на Llama 3 се случва в момент, когато надпреварата за изкуствен интелект в Силициевата долина продължава да се разгаря и Google, OpenAI и стартъпи като Anthropic и Mistral се конкурират за предоставяне на популярни продукти и чатботове с AI технологията.

Акционерите са ентусиазирани от потенциала на изкуствения интелект, но внимателно следят колко средства изразходват компаниите за изграждане на модели и приложения, както и стратегията за печалби от AI.

Разходите на много от големите технологични компании в нарастват. Моделите изискват значителна изчислителна мощност, което принуждава компаниите да инвестират в сървъри и нови поколения чипове за изкуствен интелект.

Ударът по акциите на Meta доказва степента на безпокойство, тъй като компанията за социални медии е първата от най-големите технологични лидери в света, която отчита печалби.

По-късно днес Google и Microsoft също отчитат приходите си и инвеститорите вероятно ще разгледат подробно разходите им, свързани с изкуствения интелект. Amazon.com и Apple ще предоставят актуални данни за тримесечието следващата седмица.

През последните девет месеца ръстът в приходите на Meta надхвърля тези на водещите технологични компании, съперничейки си с предизвиканите от пандемията върхове на Apple, Microsoft, Google и Amazon.

Увеличението на тримесечните продажби на Meta с 27,6% е най-бързият темп на растеж от над три години и представлява трето тримесечие на годишно увеличение, надхвърлящо 20%, според данните на FactSet.

В сряда Meta обяви още, че е увеличила прогнозите си за капиталовите разходи за 2024 г. от 30-37 млрд. долара на 35-40 млрд. долара. Компанията обясни това именно с инвестициите си в стратегията си за изкуствен интелект, като заяви, че очаква капиталовите разходи да се увеличат и през 2025 г.

Meta очаква приходите ѝ за второто тримесечие от април до юни да са в диапазона от 36,5 млрд. до 39 млрд. долара, което е по-малко от очакваните 38,3 млрд. долара от анализаторите, анкетирани от FactSet.

Хардуерното подразделение Reality Labs на компанията, фокусирано върху изграждането на хардуер и софтуер за виртуална и добавена реалност, остава губещо, въпреки че показва силен растеж за тримесечието. То отчита приходи от 440 млн. долара или повече от 29% в сравнение с миналата година. Оперативната загуба е 3,8 млрд. долара.

Докато някои инвеститори са разочаровани от загубите за милиарди на Meta от метавселената, други смятат, че разходите за AI и Reality Labs са положителен знак в дългосрочна перспектива.

"Една от причините да сме дългосрочни акционери на компанията е желанието на екипа да инвестира в платформи от следващо поколение, преди да е ясен ходът", казва Стивън Лий, партньор в Logan Capital Management, инвеститор в Meta.

"Следващото стъпало в изкуствения интелект са компаниите, които могат да използват тази технология, за да генерират реално продажби и печалби. И смятаме, че Meta е една от тези, които са добре позиционирани.", допълва инвеститорът.

Нетната печалба на Meta за първото тримесечие e 12,4 млрд. долара или два пъти повече от тази, която компанията е отчела за същия период през 2023 г. Рекламата е над 97% от приходите за първото тримесечие.

Meta надхвърли 3,2 млрд. активни потребители дневно, обяви още компанията. Това е малко повече в сравнение с предходното тримесечие, допълва WSJ.