Meta пусна ранни версии на най-новия си голям езиков модел и генератор на изображения Llama 3, който актуализира картини в реално време, докато потребителите въвеждат команди. С този ход компанията се надпреварва да настигне лидера в сектора на генеративен изкуствен интелект OpenAI.

Моделите ще бъдат интегрирани във виртуалния асистент Meta AI, който компанията представя като най-усъвършенствания от своите безплатни аналози, съобщава The Guardian. Асистентът ще получи по-значимо място в приложенията за Facebook, Instagram, WhatsApp и Messenger, както и в нов самостоятелен уебсайт, който ще го постави в пряка конкуренция с ChatGPT.

Съобщението идва в момент, в който Meta се опитва да предложи продукти с генеративен AI на милиардите си потребители, което включва цялостна реконструкция на компютърната инфраструктура и обединяване на отделни досегашни изследователски и продуктови екипи.

Гигантът в областта на социалните медии оборудва Llama 3 с нови възможности за компютърно кодиране и този път го захранва с изображения, както и с текст, въпреки че засега моделът ще извежда само текстово съдържание, заяви Крис Кокс, главен продуктов директор на Meta, цитиран от The Guardian.

Той добави, че в следващите версии ще има по-усъвършенствани разсъждения, като например възможността за изготвяне на дълги многоетапни планове. Версиите, планирани за пускане през следващите месеци, също ще могат да работят с "мултимодалност", което означава, че ще могат да генерират както текст, така и изображения, заяви Meta в блоговете си.

"Целта в крайна сметка е да ви помогнем да улесните живота си, независимо дали става въпрос за взаимодействие с компании, писане на нещо, или планиране на пътуване", каза Кокс.

Той отбеляза, че включването на изображения в обучението на Llama 3 ще подобри актуализацията, която тази година ще бъде пусната в смарт очилата Ray-Ban Meta, в партньорство с производителя EssilorLuxottica. Сред функциите на устройството ще бъде да идентифицира обекти, които се виждат от потребителя, и да отговаря на въпроси за тях.

Meta също така обяви ново партньорство с Google за използане на резултати от търсене в реално време в отговорите на асистента.

С актуализацията AI инструментът се разширява на над дузина пазари извън САЩ, включително Австралия, Канада, Сингапур, Нигерия и Пакистан. Meta "все още работи по правилния начин да направи това и в Европа където правилата за защита на личните данни са по-строги”, каза Кокс.

Потребността на моделите с генеративен изкуствен интелект от данни се превърна в основен източник на напрежение в развитието на технологията.

Технологичният гигант пуска инструменти като Llama 3 за безплатно комерсиално използване от разработчиците като част от усилията си за наваксване, тъй като успехът на една мощна неплатена услуга може да спъне плановете на конкурентите да печелят приходи от патентованите си технологии..

Марк Зъкърбърг, главен изпълнителен директор на Meta, кимна на тази конкуренция във видеоклип, придружаващ съобщението, в който той нарече новия инструмент "най-интелигентният асистент с изкуствен интелект, който можете свободно да използвате".

Зъкърбърг заяви, че най-голямата версия на Llama 3 в момента се обучава с 400 млрд. параметъра и вече има резултат 85 MMLU, цитирайки показатели, използвани за предаване на силата и качеството на работата на AI моделите.

Разработчиците имаха оплаквания, че предишната версия на модела не е разбирала основния контекст, като е обърквала запитвания за това как да се "убие" компютърна програма със заявки за инструкции за извършване на убийство. Конкурентната компания Google се сблъска с подобни проблеми и наскоро спря използването на своя инструмент за генериране на изображения Gemini AI, след като бе разкритикуван за неточни изображения на исторически личности.

Meta заяви, че е намалила тези проблеми в Llama 3, като е използвала "висококачествени данни", за да накара модела да разпознава нюанси. Компанията не дава подробности за използваната информация, въпреки че твърди, че е вкарала седем пъти повече данни в Llama 3, отколкото в Llama 2, и е използвала "синтетични" или създадени от изкуствен интелект текстове, за да укрепи области като кодиране и разсъждения.

Кокс заяви, че няма "съществена промяна в позицията" по отношение на начина, по който компанията се снабдява с данни за обучение.