Технологичните гиганти харчат милиарди за AI стартъпи. И си ги връщат
Amazon, Google и Microsoft прекараха изминаващата година, инвестирайки милиарди долари в стартиращи компании, фокусирани върху изкуствения интелект – като в същото време таксуват тези нови бизнеси с подобна сума за използване на облачните им платформи, пише The Wall Street Journal.
Сделките правят големите технологични компании най-сериозните поддръжници на тези стартиращи компании, както и най-преките получатели на стойност, отразявайки как някои от най-големите ползи от AI бума продължават да са за най-мощните играчи. Стойността на дяловете на технологичните гиганти може да нарасне, ако стартъпите се развият. А ако това не се случи, те пак ще са превърнали инвестициите си в приходи, коментира изданието.
За стартъпите пък тези сделки са възможност да получат парите, от които се нуждаят, за да обучават усъвършенствани AI модели, както и достъп до оскъдната изчислителна мощност, която е от съществено значение за разработването и внедряването на продукти като ChatGPT.
Симбиозата между стартиращи компании с изкуствен интелект и технологични гиганти оставя настрана рисковите капиталисти, които обикновено подкрепят млади компании, но и са по-предпазливи.
През септември Amazon обяви, че инвестира до 4 милиарда долара в Anthropic, съперник на създателя на ChatGPT OpenAI, но друга сделка, сключена от гиганта в Сиатъл, не беше част от съобщението: Anthropic се ангажира да похарчи 4 милиарда долара за облачната платформа Amazon Web Services през следващите пет години, според източници на WSJ.
Google, който инвестира в Anthropic в началото на тази година, наскоро се ангажира да налее още до 2 милиарда долара в стартъпа, съобщи WSJ миналата седмица. Този нов ангажимент идва месеци след като стартъпът се е съгласил да похарчи повече от 3 милиарда долара за Google Cloud, посочва изданието.
И двете компании последваха Microsoft, която инвестира 13 милиарда долара в OpenAI. Междувременно OpenAI харчи милиарди долари за облака на Microsoft.
Тези сделки превръщат технологичните гиганти в най-големите поддръжници на амбициозните и скъпи AI стартиращи компании. Microsoft, Google и Amazon са налели близо 20 милиарда долара само в Anthropic и OpenAI, като над половината от тази сума е инвестирана тази година. Като се има предвид, че най-същественият разход на тези стартиращи компании е за облачни изчисления, по-голямата част от тези пари вероятно ще се върнат при същите инвеститори под формата на приходи от облака.
„За доставчиците на облачни услуги това е майсторски ход“, казва Маргарет Дженингс, съосновател на стартъпа за изкуствен интелект Kindo и бивш служител на OpenAI.
„Техните инвестиции се изплащат и освен това гигантите имат пряк достъп до начина, по който изследователските и продуктовите екипи на тези стартиращи компании изграждат своята стратегия“, добавя тя.
След огромния успех на ChatGPT, много стартъпи се надпреварват да направят следващия пробив в генеративния AI, технологията, позволяваща на софтуера да разговаря като човек. Изграждането ѝ обаче изисква суперкомпютри, оборудвани с чипове от висок клас, както и милиарди долари, за да ги управляват - нещо, с което в най-голяма степен разполагат технологичните гиганти.
Microsoft въвежда този тип партньорство с генеративни AI стартиращи компании още преди четири години, когато инвестира 1 милиард долара в OpenAI. В замяна OpenAI се съгласява ексклузивно да обучи своя софтуер на сървърите на облачния бизнес на Microsoft, Azure, и да пусне своите продукти през платформата. Microsoft разшири тази стратегия в много по-голям мащаб през януари, когато обяви планове да инвестира 10 милиарда долара. И вече жъне ползите.
През последното тримесечие приходите на Azure са нараснали със стабилни 29% в сравнение с тримесечието година по-рано. Ръководителите на Microsoft заявиха, че 3 процентни пункта от този растеж идват само от потребителските разходи за AI. Това означава около 400 милиона долара приходи от AI за Azure, въз основа на прогнози за приходите на бизнеса. По-голямата част от тях идват от OpenAI и продукти, изградени на неговия софтуер, казват анализатори, цитирани от WSJ.
Рисковите капиталисти, които се конкурират с облачните гиганти, изказват притеснения за кръговия характер на тези сделки. „Да използвате баланса си за потенциално изкуствено увеличаване на приходите е проблем за одиторите и заслужава внимателен анализ“, коментира Бил Гърли, рисков капиталист, инвестирал на ранен етап в Uber Technologies.
Този тип сделки са допустими, стига да се ръководят от легитимна бизнес цел, а не само за да надуят приходите, добавя Кристофър Армстронг, професор по счетоводство в бизнес училището на Станфордския университет.
Облачните гиганти са правили подобни стратегически инвестиции в миналото, но нито една не е била от мащаба на тези скорошни сделки, посочва още WSJ.
Ръководителите на технологичните компании казват, че техните инвестиции и ангажиментите за ползване на облачните им услуги са поети от различни екипи, както и че целта им не е само да осигурят пари на клиент с големи разходи, но и да направят печалба от своите инвестиции.
Кевин Ичхпурани, корпоративен вицепрезидент в Google Cloud, заяви преди няколко месеца в интервю, че инвестициите на Google и договорите, свързани с облачните услуги на гиганта, са отделни споразумения.
В допълнение към договорите си с Anthropic, Google е сключила подобни с множество по-малки стартиращи компании, казват инвеститори, участващи в сделките.
Сделката на OpenAI с Microsoft пък се откроява с това, че е единствената, която идва с ексклузивност – всичките разходи за облак на създателя на ChatGPT са за Azure. Други компании като Anthropic работят с множество облачни доставчици като AWS и Google.
Google не отчита същия скок в приходите от облака, управляван от AI, както Microsoft. Акциите на Alphabet, компанията майка на Google, паднаха с повече от 10% по време на търговията миналата седмица, след като компанията отчете по-бавен от очаквания растеж в облачния бизнес. Ръководителите на Google Cloud изтъкнаха тясната връзка на облачното звено със стартъпите за изкуствен интелект, залагайки, че те ще станат още по-големи клиенти с течение на времето.
Никой не знае дали днешните AI стартиращи компании, които в момента губят пари, ще се превърнат в устойчив бизнес. Но засега оценките им продължават да се повишават. OpenAI наскоро започна процес на продажба на акции на служителите на цена, която би оценила компанията на повече от 80 милиарда долара – над два пъти, отколкото по-рано тази година.
Купуването при тези оценки е проблем за рисковите капиталисти, които се опитват да постигнат голяма възвръщаемост. Това е по-малък проблем за технологична компания, която най-вече се опитва да поддържа екосистема от стартиращи компании, казва Джон Соморджай, който ръководи инвестициите в Salesforce.
Salesforce не е доставчик на облачни изчисления, но е сред най-активните корпоративни инвеститори в пространството. Продавачът на софтуер за управление на връзките с клиенти наскоро спечели сделка за ръководене на инвестиция в Hugging Face - сайт, хостващ AI софтуер, при която компанията бе оценена на 4,5 милиарда долара.
Соморджай казва, че Salesforce надминава офертите на много компании за рисков капитал, добавяйки, че Hugging Face търси поддръжник, който може да му даде достъп и до нови клиенти. В този ред Salesforce са развълнувани от възможността да свържат клиентите със софтуера за изкуствен интелект на Hugging Face.
„Чудесно е, когато имате голяма възвръщаемост, но това не е причината да направим тази инвестиция“, уточнява Соморджай пред WSJ.