Пазарната оценка на Klarna падна с 85% - до 6.7 млрд. долара
Пазарната оценка на шведския стартъп за платежни услуги Klarna падна с 85% при новия кръг на набиране на финансиране, обявен вчера, което отразява мрачните инвеститорски нагласи спрямо технологичните акции и компаниите, които специализират във финансови услуги от типа “купи сега, плати по-късно”.
Шведската финтек компания обяви, че е набрала 800 млн. долара свежи средства от инвеститори при пазарна оценка от 6.7 млрд. долара, което представлява рязък спад, в сравнение с оценката й от 45.6 млрд. долара през 2021 г. - след финансовата инжекция, оглавявана от японската SoftBank.
Това се случва след продължили седмици спекулации, че Klarna търси финансиране при по-ниска пазарна оценка.
Главният изпълнителен директор на компанията Себастиан Сиемятковски опита да омаловажи значимостта на спада на пазараната оценкаа, като заяви, че сделката е “свидетелство за силата на бизнеса на Klarna.”
Освен от настоящите акционери Sequoia и Silver Lake, Klarna е привлякла допълнителни инвестиции и от Canada Pension Plan Investment Board и Mubadala Investment Company.
От Klarna обявиха, че ще използват средствата, за да продължават да се разрастват в САЩ. Компанията твърди, че в момента има близо 30 милиона потребители в САЩ.
Klarna съкрати около 10% от служителите си в световен мащаб по-рано през годината.
Случващото се е индикация за проблеми на пазара за услуги от типа „купи сега, плати по-късно“ (BNPL).
Компании, като Klarna и Affirm, които дават възможност на клиентите да разпределят стойността на своите покупки на равни месечни вноски, се сблъскаха с въпроси относно устойчивостта на техните бизнес модели в условията на повишаваща се инфлация и по-високи лихвени проценти.
Те също така са изправени пред засилваща се конкуренция от страна на множество нови играчи на пазара, сред които и Apple, която обяви през юни, че ще предлага подобна услуга.
Акциите на Affirm, която стана публична компания в началото на 2021 г., поевтиняват с над 77% от началото на тази година.
Книжата на PayPal и Block, която придоби австралийската BNPL компания Afterpay, губят 64% и 61% от стойността си, респективно, през 2022 г.
С поредица от съобщения в Twitter Сиемятковски заяви, че Klarna “не е имунизирана” срещу натиска, на който са подложени компании като нея и че планира да “излезе отново на печалба”, след като отчете сериозни загуби в резултат на агресивното си международно разрастване.
“Това, което не те убива, те прави по-силен,” заяви той.