Авиокомпаниите по света рискуват да изпуснат допълнителни приходи от общо 30 млрд. долара, поне докато не променят бизнес модела си.

Ключ към този неразработен ресурс е приемането на клиентите не като пътници, а по-скоро като онлайн потребители, сочи ново проучване, пише Financial Times.

Достъпът до по-бърз интернет по време на полет ще донесе със себе си нови услуги, като стрийминг на съдържание и възможност за онлайн пазаруване във въздуха.

Това може да създаде изцяло нов международен пазар на стойност 130 млрд. долара през следващите 20 години, сочи проучване на London School of Economics и сателитния оператор Inmarsat.

Според доклада, авиокомпаниите могат да пренасочат към себе си сериозна част от този нов пазар. Предвижда се през следващата 2018 г. новият канал за приходи да генерира 900 млн. долара, като до 2035 г. сумата ще скочи до 30 млрд. долара.

Така през 2035 г. новите онлайн канали за печалба могат да донесат допълнителни 4 долара на пътник към средно 17-те долара, които ще плаща човек за допълнителни услуги, като поръчки на безмитни стоки по време на полет или закупуване на напитки и храна на борда.

Допълнителните услуги се превърнаха в нещо особено важно - особено във време, в което нискобюджетните авиокомпании набират сериозна сила, подбивайки пазара с ниските си цени.

Докладът изчислява, че допълните услуги по време на полет, които не са свързани с достъпа до широколентов интернет, генерират приблизително 60 млрд. долара допълнителни приходи за превозвачите по света.

През миналата година топ 10 на авиокомпаниите, подредени по размера на допълнителните приходи, са спечелили 28 млрд. долара от услуги по време на полет. За сравнение, през 2007 г. тези услуги са донесли едва 2.1 млрд. долара, по данни на IdeaWorksCompany и CarTrawler.

Навлизането на нови сателитни услуги, които предлагат достъп до бърз интернет по време на полет със самолет, са в основата на разглеждания потенциал за разрастване на приходите.

Въпреки това, много авиокомпании бавно поглеждат към новия капацитет на сателитното излъчване и не бързат да променят бизнес модела си.

„Понастоящем едва 53 от приблизително 5 000 авиокомпании по света предлагат широколентова връзка по време на полет”, пише в доклада.

Аленксандър Грос, лектор по медии и комуникации в London School of Economics и автор на доклада, коментира, че повечето превозвачи остават съсредоточени върху предлагането на прости услуги вместо да осигурят достъп до широколентов интернет на пътниците.

Така например, авиокомпаниите могат да работят съвместно с редица брандове, предлагайки онлайн пазаруване по време на път, като поръчаните стоки да бъдат доставяни до желана дестинация от страна на пасажера – хотел или направо до дома му.

По думите на Грос, авиокомпаниите трябва да разберат, че това не са само пътници, които пътуват от точка А до точка Б, а пълноценни потребители.