Индия инвестира 17 млрд. долара в нов влак-стрела
Индия започна работа по изграждането на модерна високоскоростна железопътна връзка между мегаполисите Ахмедабад и Мумбай.
Високата цена на проекта обаче провокира критики, повдигайки въпроса нужен ли е влак-стрела на страната за цели 17 млрд. долара.
Финансирането на проекта идва главно от японското правителство, което отпусна заем на Индия от 14 млрд. долара с период за погасяване от 50 години, предава CNN.
Премиерът на Япония Шиндзо Абе, приветства проекта, посочвайки, че той е голяма стъпка напред за Индия.
Критиците обаче смятат, че сумата от 17 млрд. долара трябва да отиде за ремонт на вече съществуващата железопътна мрежа в страната, която е стара и често опасна за пътниците.
„Нямаме инфраструктурата, от която се нуждаем”, казва Маликарджун Карге, лидер на опозиционната Конгресна партия. По думите му проектът за влак-стрела не е „икономически приложим”.
Железопътната мрежа на страната е строена от британците преди около 160 години. На този вид транспорт разчитат 23 млн. души всеки ден.
Освен, че инфраструктурата е стара и опасна, се оказва, че тя е и крайно недостатъчна. По данни на правителсвото, трафикът при над 60% от маршрутите надвишава капацитета на влаковете.
„Капацитетът се увеличи сериозно през последните 50 години, но търсенето скочи далеч по-бързо от него”, казва проф. Деераж Санги, инженер и съосновател на Indian Railways Fan Club.
Инциденти с дерайлирали влакове стават постоянно. Половин дузина подобни случая е имало само в рамките на миналия месец, включително инцидент на една от гарите в Делхи, няколко часа преди Моди и Абе да просъстват на церемонията по първа копка на проекта за влак-стрела.
Около 30 хил. индийци са загинали в железопътни инциденти през 2015 година, сочат официалните данни.
„Системата е претоварена и това има пряко въздействия върху сигурността”, коментира проф. Деболина Кунду от National Institute of Urban Affairs.
Првителсвото на Моди е заделило около 134 млрд. долара за надграждане на железопътните връзки в страната, включително 20 млрд. долара предвидени само за подобряване на сигурността.
Според експерти обаче това няма да е достатъчно, а действията се предприемат прекалено късно.