Индия започна работа по изграждането на модерна високоскоростна железопътна връзка между мегаполисите Ахмедабад и Мумбай.

Високата цена на проекта обаче провокира критики, повдигайки въпроса нужен ли е влак-стрела на страната за цели 17 млрд. долара.

Финансирането на проекта идва главно от японското правителство, което отпусна заем на Индия от 14 млрд. долара с период за погасяване от 50 години, предава CNN.

Премиерът на Япония Шиндзо Абе, приветства проекта, посочвайки, че той е голяма стъпка напред за Индия.

Критиците обаче смятат, че сумата от 17 млрд. долара трябва да отиде за ремонт на вече съществуващата железопътна мрежа в страната, която е стара и често опасна за пътниците.

„Нямаме инфраструктурата, от която се нуждаем”, казва Маликарджун Карге, лидер на опозиционната Конгресна партия. По думите му проектът за влак-стрела не е „икономически приложим”.

Железопътната мрежа на страната е строена от британците преди около 160 години. На този вид транспорт разчитат 23 млн. души всеки ден.

Освен, че инфраструктурата е стара и опасна, се оказва, че тя е и крайно недостатъчна. По данни на правителсвото, трафикът при над 60% от маршрутите надвишава капацитета на влаковете.

„Капацитетът се увеличи сериозно през последните 50 години, но търсенето скочи далеч по-бързо от него”, казва проф. Деераж Санги, инженер и съосновател на Indian Railways Fan Club.

Инциденти с дерайлирали влакове стават постоянно. Половин дузина подобни случая е имало само в рамките на миналия месец, включително инцидент на една от гарите в Делхи, няколко часа преди Моди и Абе да просъстват на церемонията по първа копка на проекта за влак-стрела.

Около 30 хил. индийци са загинали в железопътни инциденти през 2015 година, сочат официалните данни.

„Системата е претоварена и това има пряко въздействия върху сигурността”, коментира проф. Деболина Кунду от National Institute of Urban Affairs.

Првителсвото на Моди е заделило около 134 млрд. долара за надграждане на железопътните връзки в страната, включително 20 млрд. долара предвидени само за подобряване на сигурността.

Според експерти обаче това няма да е достатъчно, а действията се предприемат прекалено късно.