Канадските компании за търговия с марихуана отчетоха доста по-слаби продажби от очакваното през третото тримесечие на годината, което приключи няколко дни преди официалната легализация на употребата й за развлекателни цели в страната.

Водещите канадски доставчици на марихуана са реализирали под 1% от очакваните доставки за следващото тримесечие, в което правителството прогнозира ръст на продажбите до 1 милиард канадски долара (около 760 милиона долара), пише Marketwatch.

За периода юли-септември обаче петте най-големи канадски "джойнт" компании отчитат общи продажби на канабис за развлекателна цел от едва 1.3 милиона долара, като нито една от тях не е публикувала прогноза за следващото тримесечие. То ще е и първото, в което ще бъдат публикуване официалните резултати след легализацията.

"Очакванията бяха за реализиране на значителни предварителни доставки в края на септември, като подготовка за предстоящата легализация. Но нищо подобно не се случи. Много от компаниите дори не публикуваха отделни данни за продажбите на марихуана за развлечение. Естествено, че ако числата не са големи, те не биха искали да ги разгласяват", смята финансовият анализатор Джейсън Зандбърг, цитиран от Marketwatch.

Лицензираните търговци на зеленото растение в Канада от месеци "тръбяха" за пазарния потенциал на канабиса за развлекателни цели и за това как те могат да се възползват от него. Слабият начален старт обаче може да се отрази на пазарната им оценка, която достигна впечатляващи нива.

Някои от тях обвиниха правителството, регулаторните институции и търговците на дребно за забавените доставки, но всъщност много от големите производители също не успяха навреме да организират собствените си оперативни звена.

Изпълнителният директор на Canopy Growth Брус Линтън, например, хвърли вината върху търговците от провинциалните градове, тъй като не са подали големи поръчки, а са предпочели първоначално да тестват пазара с по-малки количества.

Tilray и CannTrust Holdings пък заявиха, че забавянето на производството и доставките при тях до голяма степен се дължи на проблеми с поставянето на акцизните бандероли, които се доставят от правителството. Според главния изпълнителен директор на Tilray Брендън Кенеди, в цяла Канада има само една компания, която може качествено да поставя въпросните стикери.

Местните разпространители и търговците на дребно обаче изтъкват други причини за слабите продажби. Джеймс Бърнс е изпълнителен директор на Alcanna - търговска верига от щата Албърта. Той твърди, че е получил 40% от заявените количества, а приходите на петте му магазина възлизат на 2.8 милиона канадски долара за първите 19 дни от легализацията. Подобна е и ситуацията в Нова Скотия и Онтарио.

Като цяло обаче изглежда, че причините за сравнително скромните продажби не се крият в слабото търсене. И производителите, и търговците са единодушни, че потребителите искат да купуват повече марихуана за развлекателни цели.

И физическите магазини, и онлайн платформите са успели да изчерпат напълно някои от предлаганите продукти, но просто не са успели да доставят нужните количества навреме.

Най-голямото предизвикателство пред канадските производители на марихуана в следващите седмици и месеци ще бъде увеличаването на мащаба. Търговците пък ще трябва тепърва да се "пренастроят" спрямо изискванията на клиентите. Някои от предлаганите продукти се оказват много по-търсени и количествата се изчерпват бързо, докато други не се радват на толкова голям интерес.

До този момент обаче не е ясно дали "зелената индустрия" ще успее да отговори на огромните очаквания и еуфорията, натрупани през последните няколко месеца, пише още изданието.