Цв. Алексиев: IT фирмите с над 1 млрд. евро продажби в чужбина
Цветан Алексиев започва работа в Сирма през 1993 г. като софтуерен инженер.
Девет години по-късно е назначен за изпълнителен директор на компанията, а днес също така е председател на Съвета на директорите на Сирма Солюшънс АД, председател на Съвета на директорите на Сирма Бизнес Консултинг АД и член на Съветите на директорите на Онтотекст АД, Датикум АД и Panaton Software JSC.
Г-н Алексиев, ръководите българска софтуерна компания, която има над 25-годишна история. Каква беше, според вас, 2017 г. за технологиите, погледната през призмата на вашия опит?
В глобален мащаб 2016 г. беше преломната година, когато ИТ индустрията отново се завърна към растеж. Очакванията за 2017 г. са за растеж от около 2.5% в ИТ индустрията. Този ръст е предвождан от „Бизнес софтуер“ и „ИТ услуги“.
Това са и сегментите, които се очаква да водят индустрията в близките години, а така също и сегментите, където специализира Сирма. Ако това е глобалната картина, интересно е да погледнем ИТ индустрията в България. Тук нямаше спад или застой, а по-скоро двуцифрен ръст през последните 10 години.
Тази година отбелязахме 25 години от регистрацията на първото наше дружество – Sirma AI. Може да се каже, че през 2017 г. Сирма се завръща към своите корени – разработването на когнитивни технологии.
Ако през далечната 1992 г. беше вярно твърдението, че „изкуствен интелект, къща не храни“, то днес конюнктурата е точно обратната.
Как според вас, се позиционира България на световната технологична карта?
Нашата ИТ индустрия е силно ориентирана към износ. Според проучване на БАСКОМ, над 70% от приходите на ИТ фирмите в България са от продажби на продукти и услуги в чужбина. Тези продажби надхвърлиха вече 1 милиард евро и растат с двуцифрен темп ежегодно.
Това означава, че ИТ продуктите и услугите, създадени в България, са съвсем конкурентоспособни на световния пазар. През 2018 г. ръстът на ИТ индустрията у нас ще се обедини с очаквания ръст в глобален мащаб.
Радвам се да отбележа, че ако в миналото България основно продаваше ИТ аутсорсинг услуги, то вече не са малко фирмите, разработващи собствени продукти и услуги, които успешно се конкурират на световния пазар. Разбира се, аз ще говоря най-вече за успехите на Сирма.
Ние сме единствената българска компания, която се осмелява да се конкурира на световните пазари в продуктови категории, като бази данни и CAD/CAM системи. GraphDB е призната като една от най-добрите нерелационни бази в света.
Само през 2017 г. бяха закупени от нас лицензи за стотици хиляди евро от някои от най-големите в света международни финансови институции, от глобални консултантски компании, фармацевтични гиганти, телекоми и правителства.
EngView Package Designer има втори пазарен дял в света за CAD/CAM в индустрията по производство на опаковки. През 2017 г. ние сключихме нови глобални договори за ОЕМ разпространение на нашия продукт с компании, като Canon и Agfa. Нашата платформа за управление на музейните дейности беше внедрена в някои от най-големите музеи в САЩ.
Нашите най-нови технологии в областта на компютърното зрение – лицево разпознаване и демографски анализ, достигнаха зрялост през 2017 г. и вече имаме обективни измервания, които ни поставят в челната десятка на световните лидери в тези области.
Безспорно имахме огромни успехи в продуктовите ни компании, но тази година беше изключително успешна и за бизнесите ни, свързани със софтуерни услуги. За пръв път успяхме да спечелим в конкуренция с десетки европейски фирми от всякакъв мащаб огромен проект за разработка на цялостната информационна система на голяма европейска институция.
За съжаление, на този етап съм ограничен в разкриването на детайлна информация, но спечелването на такъв проект е огромно признание и за цялата софтуерна индустрия в България.
На американския пазар също можем да се похвалим с много нови проекти, нови клиенти и значително разширяване на дейността. Предполагам, че подобни успехи имат и други български софтуерни компании и съм голям оптимист за развитието на нашата индустрия.
Сирма Груп Холдинг има редица сериозни проекти в сферата на изкуствения интелект. Какъв е реалният потенциал на автономните и когнитивни технологии и до каква степен ще променят ежедневието ни и начина, по който се прави бизнес?
За когнитивни технологии вече не трябва да използваме бъдеще време. Те са вече навсякъде около нас. Ако при индустриалната революция хората започнаха да използват механичната сила на машините, днес ние започваме да използваме изкуствения интелект.
Без него ще ни става все по трудно да обработваме колосалните количества данни и да предефинираме нашите бизнес процеси. Ние вярваме, че бъдещето принадлежи на организациите, които внедряват когнитивните технологии в своя бизнес.
Тези предприятия ние наричаме „Интелигентни предприятия“. Сирма ще помогне на своите клиенти да станат именно такива, което ще ги направи по-ефективни и по-конкурентоспособни.
Ние обединяваме нашите технологии в областта на изкуствения интелект в една обща технологична платформа – SENPAI (Sirma ENterprise Platform with AI). Тя ще бъде нашият основен инструмент в проектите ни за подпомагане на прехода на организациите към нов тип – интелигентни организации.
В такъв типичен проект ние извличаме информация от различни източници на данни – вътрешни (от наследени системи), външни – уеб, социални мрежи, отворени и свързани бази данни, от сензори и платени данни, наливаме информацията в езеро от данни и я структурираме в знания с помощта на Knowledge graph, използвайки GraphDB и онтологии.
Върху структурираното знание ние разработваме самообучаващи се алгоритми за анализи и предвиждания. Изграждаме интерфейсни канали за комуникация към вътрешни и външни потребители – колаборационна среда за работа с интелигентни документи и гъвкави процеси, чатботове и персонални асистенти.
Тази платформа и такъв тип проекти не са в бъдещето и не са фикция. Ние вече правим подобни проекти за нашите клиенти – от софтуер за предвиждане на фючърсните цени на петрола, през иновативни чатботове и интелигентни асистенти за финансови институции, цялостни маркетингови и сейлс платформи в ритейл, до решения, свързани с национална и корпоративна сигурност на базата на технологии за лицево разпознаване.
Това е бъдещето за всички организации, които искат да останат в голямата игра. Те трябва да инвестират в AI и трябва да започнат СЕГА. И Сирма има технологиите, знанията и опита да бъде техният технологичен партньор.
Кои ще са пазарите, на които залагате най-силно през следващите години?
Северна Америка и Европа са целевите пазари на фирмите от Сирма Груп. Целта ни е да достигнем 70% от продажбите именно от тези пазари в близките години.
Планирате ли през 2018 г. увеличение на капитала на Сирма Груп Холдинг или листване на чужда борса? Как оценявате случилото се с книжата ви на Българска фондова борса през 2017 г.?
През 2017 г. с акциите на Сирма Груп се случиха две хубави неща – ликвидността на пазара се засили, което доведе и до включването на нашата емисия в SOFIX.
Същевременно, не сме удовлетворени от цената на нашите акции и продължаваме нашата работа за подобряването на резултатите от нашата дейност, което сме убедени, че ще доведе и до адекватно повишаване на цената в близка перспектива.
Вярвам, че инвестиция в българска компания, която има все по-сериозно присъствие на световните пазари, доминира в редица технологични области на световно ниво, правеща огромни инвестиции в изследователската дейност, е добра и перспективна инвестиция.
Вярно е, че листването на чужда голяма фондова борса е залегнало в Стратегията на Сирма, но това е малко по-далеч в бъдещето – 2022 г. Първо трябва да пораснем достатъчно за подобно начинание. През 2018 г. планираме поредната стъпка водеща към това - вторично публично предлагане на нашата борса.
На 1 юли 2017 г. бе даден старт на стратегията ви за растеж. Какво средно нарастване на приходите, печалбата на акция (EPS) и EBITDA можем да очакваме от компанията през следващите 7 години?
За периода 2012 – 2016 постигнахме CAGR (бел. ред. капитализирана усреднена норма на ръст) на нашите приходи от 23%.
През този период ние помагахме на нашите клиенти да дигитализират своите бизнеси. През 2017 г., след обсъждане с нашите акционери, ние актуализирахме нашата стратегия. Ние осъзнахме, че дигиталната революция, освен много положителни ефекти, води и до два сериозни проблема.
Дигитализацията доведе до експоненциално нарастване на количеството данни и затруднения в работата с тях, както и необходимост от изключително бърза пренастройка на бизнес процесите, свързана с динамиката на различните пазари. Тук ние видяхме възможност.
Когнитивните технологии са тези, които ще помогнат на човечеството да реши тези два проблема. Актуализираната стратегия на Сирма Груп е насочена точно в тази насока. Нашата актуализирана мисия вече не е просто дигитализацията на нашите клиенти, а прилагане на продукти и услуги базирани на когнитивни технологии, които им помагат в работата с данни и създават гъвкави работни процеси.
Това е и стратегията, която започнахме да прилагаме от 1 юли 2017. Съответно нарастват и нашите бъдещи цели.
В духа на прозрачност към нашите инвеститори, в началото на 2018 г. ще публикуваме онлайн нашата обновена Стратегия и очаквания за бъдещо развитие.