Задават ли се още IPO-та на еднорози през второто полугодие?

723
Задават ли се още IPO-та на еднорози през второто полугодие?

© Profit.bg

Цяла армия от популярни компании, като Coinbase, Bumble, Oatly, SoFi и Roblox, дебютираха на борсата през първата половина на 2021 г.

Втората половина на годината може да привлече дори още по-популярни еднорози (стартиращи компании с пазарна капитализация от над 1 млрд. долара).

Приложението за борсова търговия Robinhood и производителят на кисело мляко Chobani подадоха заявления за първично публично предлагане (IPO) по-рано през месеца.

Instacart, която наскоро назначи нов главен изпълнителен директор, когото привлече от Facebook, се смята, че също обмисля IPO. Компанията за слънчеви очила Warby Parker, финтек компанията NerdWallet и подкрепената от Walmart Flipkart също може да излязат на борсата в следващаите шест месеца.


Едно е ясно обаче – най-чаканото първично публично предлагане на акции несъмнено е това на Robinhood, особено предвид критиките от страна на хора, които смятат, че компанията е частично отговорна за "вкарването на хазартен елемент" в инвестирането - феномен, който се наблюдава с възхода на форумните акции, като AMC.

"Robinhood може да положи пътя към по-активния IPO пазар през второто тримесечие," казва пред CNN Business Фил Хаслет, съозновател на EquityZen - компания, която позволява на инвеститори и служители на непублични компании да продават акции, преди те да започнат да се търгуват на Уолстрийт.

Хаслет твърди, че успехът на Oatly, както и на компанията за хранителни продукти на растителна основа Beyond Meat, би могъл да доведе до още борсови дебюти на компании за алтернативни храни, като Impossible. Много от тези компании ще излязат на борсата чрез традиционната процедура за първично публично предлагане.

През тази година е имало над 200 IPO-та, според данни на Renaissance Capital. Това представлява ръст от над 200%, в сравнение с година по-рано, когато пазарите бяха до голяма степен „замръзнали“ заради пандемията от COVID-19. Броят също така е значително по-голям, в сравнение с 80-те IPO-та от първото полугодие на 2019 г.

Първичните публични предлагания през 2021 г. са набрали общо около 80 млрд. долара, което е с близо 250% повече, в сравнение със същия период на миналата година и доста над 30-те млрд. долара, набрани през първите шест месеца на 2019 г.

Още директни листвания и компания за придобиване със специална цел (SPAC) на хоризонта

Експерти твърдят, че повече компании ще обмислят продажба на издадени вече акции директно на инвеститори, като го направиха Coinbase и Roblox, вместо да предлагат нови акции по старомодния начин чрез IPO.

Сливанията с компании за придобиване със специална цел (SPAC) вероятно ще продължат да се радват на популярност. По този начин SoFi, Clover Health и Hims & Hers Health излязоха на борсата тази година.

"Наборът от начини за излизане на борсата се промени завинаги," казва Кели Родригес, главен изпълнителен директор на Forge - компания, която също позволява на хората да продават акции в непублични компании. "В момента има повече гъвкавост с преките листвания и SPAC-овете."

SPAC-овете, по-конкретно, позволяват на непублични компании да набират повече пари, отколкото при редовната продажба на акции. Сливането с вече съществуваща публична компания също така може да придаде незабавна легитимност на една непублична компания на Уолстрийт.

"Избирането на възможността за листване чрез SPAC беШЕ доста вълнуващо за нас," казва Стефан Шол, главен изпълнителен директор на Alight, която излезе на борсата по-рано през година набирайки около 2.7 млрд. долара.

Уолстрийт приключва най-натоварената IPO седмица от 2004 г. насамПрез изминалата седмица на американския капиталов пазар бяха осъществени няколко мащабни първични публични предлагания, сред които бяха тези на американската хранителна компания Krispy Kreme и на китайската платформа за споделени пътувания Didi

"Самите мащаби и обеми на сделката щяха да са доста по-предизвикателни като IPO," казва Шол. "Това обаче ни позволи да намалим задълженията и да ускорим растежа си."

Според Шол още едно предимство на сделката със SPAC е, че тя е позволила на Alight да се слее с компания, която се ръководи от Бил Фоули - предприемач, който помага за превръщането на Fidelity National Financial в застрахователен гигант, а сега притежава и хокейния отбор Вегас Голдън Найтс. Фоули е председател на Alight.

Карл Дайкелер, главен изпълнителен директор на компанията за онлайн фитнес услуги Beachbody, която също излезе на борсата чрез SPAC по-рано през годината, споделя мнението, че сливането е повишило легитимността на неговата компания. Според него възможността да работи с водещи медийни ръководители е една от причини сливането със SPAC да е по-привлекателно от IPO.

Beachbody се слива със SPAC, оглавяван от бившите ръководител в Disney Том Стагс и Кевин Мейер. Те сега са част от борда на директорите на Beachbody. (Мейер също така беше за малко главен изпълнителен директор на TikTok преди внезапно да се оттегли през миналата година.

IPO-тата няма да изчезнат скоро

Не всички компании обаче смятат, че традиционното първично публично предлагане на акции е мъртво.

"IPO беше полезно за нас от търговска гледна точка, защото клиентите, с които работим, вече знаят повече за нас," казва Джон Хол, главен изпълнителен директор на Intapp - компания за облачен софтуер.

"Обмисляхме и алтернативи, като SPAC или директно листване, но IPO-то беше фантастично маркетингово събитие, както и добро финансово," допълва той.

IPO-то може също така да улесни някои компании в разрешаването на клиенти и служители да се сдобият с акции, преди те да започнат да се търгуват.

Джеф Тангни, главен изпълнителен директор на Doximity - социална мрежа за лекари, която представлява нещо средно между LinkedIn и Bloomberg за професионалисти в медицинската сфера, казва, че неговата компания успява да предостави акции на лекари на цената на IPО-то.

Това означава, че те са могли да се възползват от ръста в цената на акциите на Doximity, която се удвои при дебюта им на борсата.

Така, макар някои стартъп компании да избягват традиционното IPO в полза на сливане със SPAC или директно листване, пазарът на първични публични предлагания на акции ще продължи да съществува.

Има нещо, по което IPO пазарът обаче може да се различава през второто полугодие на 2021 г.

След катастрофалния борсов дебют на китайската компания за споделени пътувания Didi, може да се очаква, че по-малко китайски компании ще излязат на Нюйоркската фондова борса или Nasdaq. Цената на акциите на Didi се срина след мерките, предприети от китайските регулаторни органи веднага след IPO-то.

"Следим Китай внимателно," казва Родригес от Forge. "Все още е прекалено рано да се каже какво следва, но с появата на все повече еднорози по света, това би могло да се окаже благодат за техните местни икономики."

Една от възможностите е повече китайски компании да изберат да се листват на борсата в Хонконг, вместо на тази в Ню Йорк.
 

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg