Американският производител на чипове Nvidia тази седмица надхвърли очакванията на анализаторите за основните направления на приходите си - с изключение на автомобилната индустрия. Причината - търсенето на електрически автомобили в Китай е в застой, посочва CNBC.

В автомобилния сегмент компанията продава предимно чип-системи за асистирано шофиране, а миналата година главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг го обяви за нейния "следващ бизнес за милиарди долари" на компанията.

Но растежът на звеното се забавя тази година, а Хуанг не повтаря тази си прогноза в последния разговор за приходите. През трите месеца, приключили на 30 юли, приходите на Nvidia от автомобилната индустрия са намалели с 15% спрямо предходното тримесечие - първият спад от повече от година.

Приходите от сегмента в размер на 253 млн. долара също така са доста под прогнозата за 309,3 млн. долара, направена в анкета на анализаторската компания FactSet.

"Последователният спад отразява предимно по-ниското общо търсене на автомобили, особено в Китай", коментира главният финансов директор на Nvidia Колет Крес в изявление относно тримесечните резултати, добавяйки, че търсенето на системи за самоуправление все пак е помогнало за 15% от търсенето от страна на автомобилната индустрия.

Nvidia изтри лошите за Уолстрийт новини с разбиващи финансови резултатиS&P 500 направи най-доброто си представяне от юни насам


Въпреки че все още представляват малка част от бизнеса на производителя на чипове, приходите от автомобилната индустрия нарастват бързо от малко над 100 млн. долара за тримесечие преди две години.

Китай е най-големият автомобилен пазар в света и през последните няколко години се превърна в двигател на глобалния тласък към електрическа мобилност. Местните играчи на пазара на електромобили като BYD и Xpeng създават силна конкуренция за традиционните автомобилни гиганти, отчасти именно чрез своите технологични характеристики.

Китайските производители са основният пазар на Nvidia, казва Брейди Уанг, асоцииран директор в Counterpoint Research, а последователният спад на приходите от автомобилната индустрия може да е резултат както от излишните запаси, така и от преразглеждането в посока надолу на прогнозите им за продажбите на автомобили от висок клас през следващите две тримесечия.

Xpeng е една от малкото местни компании за електрически автомобили, които предлагат софтуер за подпомагане на водача в избрани китайски градове. Технологията на Tesla за "пълно самоуправление" за придвижване по градските улици все още не е напълно достъпна в Китай.

Уанг от Counterpoint посочва, че продуктите на Nvidia са концентрирани във високия автомобилен сегмент, докато на пазара от среден клас компанията все още се сблъсква с конкуренцията на други доставчици, като Horizon Robotics, Mobileye и някои стартъпи.

Производителите на електромобили се фокусират върху автономното шофиранеЗа да се преборят с местната конкуренция в Китай, автомобилните гиганти наблягат на иновациите


Но Nvidia не е единственият доставчик на полупроводници, който страда от спада на автомобилните пазари и в частност на този в Китай. Други компании за автомобилни чипове също отбелязват последователни спадове на приходите в сегмента.

В сряда Analog Devices съобщава, че приходите от автомобилния сегмент са 747,6 млн. долара за трите месеца до 29 юли, което е с 5% по-малко от предходното тримесечие.

"Смятаме, че Analog Devices може да бъде водещ индикатор за цикъла на пазара на автомобилни чипове", казва Дейвид Уонг, анализатор на технологични стратегии в Nomura, и посочва, че Mobileye и Qualcomm също отбелязват спад на постъпленията на тримесечна база.