Проверката на произхода на антиките винаги е била трудна задача и нюйоркският Metropolitan Museum of Art установява това по трудния начин, когато през 2019 г. обявява, че връща египетски ковчег, закупен от търговец на произведения на изкуството, а впоследствие става ясно, че той е бил откраднат от Египет по време на размириците през 2011 г.

Много специалисти смятат, че подобни случаи могат да бъдат сериозно ограничени, ако се използва технологията блокчейн, най-често свързвана със света на криптовалутите, пише CNN.

Следене на артефакти в реално време

Един от успешните примери за това е проект на изследователи от University of Abu Dhabi и University College London (UCL), които разработват блокчейн инструмент, наречен Salsal (известен и като Agur).

Блокчейн - технологията, която е в основата на криптовалути като Bitcoin, по същество представлява децентрализирана, непроменима и публично достъпна цифрова счетоводна книга. Информацията се записват на много компютри, за да се образува база данни от свързани блокове.

Истината за двореца Кносос e някъде в Лабиринта на МинотавъраЦялата история на двореца Кносос, известен като Лабиринта на Миинотавъра, ще бъде показана за първи път в голяма британска изложба Labyrint: Knossos, Myth & Reality


След като информацията бъде записана в блокчейна, тя не може да бъде променена със задна дата без тази промяна да бъде отразена във всички блокове на веригата и без консенсуса на мрежата.

Salsal позволява на музея или колекционера да предостави данни за своята колекция, като използва уеб платформата. След това множество експерти оценяват дали колекцията е получена законно и етично, като същевременно се произнасят и по нейната автентичност.

Адел Хелифи, професор по компютърни науки в University of Abu Dhabi, и Марк Алтауел, професор в Института по археология на Калифорнийския университет, са ръководители на проекта и твърдят, че той предлага сигурен, прозрачен и надежден начин за проследяване на автентичността и собствеността на даден артефакт.

"Ако сте колекционер или музей, можете да качите изображения и описания за тези предмети, след което те отиват при специалисти, които проверяват дали предметите са автентични", обяснява Алтауел пред CNN. „Ние използваме процеса на сертифициране на Асоциацията на музеите, при който оценяваме обектите по скала от едно до пет въз основа на това колко сигурна или колко автентична е дадена колекция. Идеята беше това да се превърне и в начин за оказване на натиск върху колекционерите - включително музеите - наистина да се уверят, че предметите, които показват на обществеността, са законни"

12-те необикновени находки на 2022 г.Kакво ще кажете да откриете средновековен брачен пръстен в двора си?


Ако дадена колекция е проверена, собственикът може да я превърне в NFT, който служи като сертификат за автентичност и позволява сигурно прехвърляне на собствеността, давайки възможност за проследяване на движението на колекцията във времето.

Тази функция установява прозрачна история на артефактите, като по този начин възпира потенциалните кражби и насърчава връщането на откраднати предмети в страните им на произход.

Не на последно място, платформата прави артефактите с глобално значение достъпни чрез базата данни за тези, които не могат да ги разгледат лично.

Културна справедливост

"Като бежанец избрах езика на културното наследство, за да се боря за справедливост и да върна заграбеното изкуство у дома", казва Тасула Хаджитофи, автор на книгата "Ловецът на икони", която е принудена да напусне дома си във Фамагуста, Кипър, през 1974 г. след турската инвазия.

Британският музей и Гърция сближиха позициите си за мраморите от ПартенонаДвата музея - в Лондон и в Атина, се приближават към историческо споразумение, според което мраморите от Партенона ще бъдат върнати след време в родината им като част от културен обмен


Хаджитофи е и главен изпълнителен директор на Walk of Truth - организация с нестопанска цел, базирана в Нидерландия, която се занимава със защита на важни артефакти и борба с разграбването на антики.

"Невъзможността ми да разреша вътрешните си конфликти като дете на войната ме накара да ги насоча по друг начин и това беше да издирвам и проследявам разграбени артефакти от Кипър и да ги върна у дома на моя народ, за да му върна нещо от това, което е загубил", обяснява тя пред медията.

Хаджитофи е лобирала пред британски и холандски депутати да променят законите и да ратифицират Хагския договор от 1954 г. за защита на културното наследство в случай на война и въоръжен конфликт.

"Това пътешествие беше трудно, опасно и ме преведе през коридорите на политическите и религиозните сили, подземните светове на гангстери и бандити, като същевременно работих редом с най-големите правоприлагащи и юридически мозъци в света", казва тя.

Американка си купи древна римска статуя за 35 долараЛора Йънг разказва, че забелязала бюста в магазин в Остин през 2018 г.


Хаджитофи вярва, че инструменти като Salsal могат да помогнат за повишаване на осведомеността за ролята на търговците, музеите и колекционерите и да подчертаят важността, която има етиката на частните лица, притежаващи артефакти и реликви.

Хаджитофи казва, че в областта на изследванията на произхода историята на предметите често е непрозрачна и това може да се използва от престъпници, които незаконно пренасят артефакти. Тя се надява, че Salsal ще окаже натиск върху организациите и физическите лица, които притежават антични предмети, да регистрират техния път "от мястото, на което са намерени, до музея, аукционната къща или дома на колекционера".

Според Хаджитофи предмети със съмнителен произход често се узаконяват лесно благодарение на слабото законодателство, позволяващо търговията с тях между частни колекционери, които не подлежат на обществен натиск да върнат тези антики на законните им собственици.

"Технологиите могат да помогнат на активисти, доброволци и изследователи да хвърлят светлина и да се борят с трафика на произведения на изкуството", казва Хаджитофи, като добавя, че също така се надява, че Salsal ще създаде "армии от учени", които да "ловуват" незаконно придобити антики, и ще апелира към "съвестта на колекционерите" да споделят информация за колекциите си и да връщат всички предмети, за които се установи, че са били откраднати.