Докато Илон Мъск се опитва да се справи с Twitter след масовите уволнения през ноември, неговата водеща компания Tesla също се сблъсква с проблеми с персонала в глобален мащаб. От средата на юни свободните работни места са се удвоили, а в най-новата
„гигафабрика“ в Германия има и напуснали служители.
Когато тя беше открита в Берлин през март, имаше за цел да произвежда по 5000 автомобила седмично до края на тази година. Реално обаче фабриката е далеч от постигането на целите си, след като се сблъска със сериозни проблеми с набирането на персонал. Досега компанията е успяла да наеме само 7000 души от планираните 12 000. Тази липса на персонал е съчетана с неизпълнени производствени цели – през 2022 г. Мъск заяви пред германски медии, че очаква да произведе половин милион електромобила в Берлин през 2022 г.
Според бивши и настоящи служители на гигафабриката компанията губи и опитни кадри, пише Wired. Те казват, че проблемът с напусканията е свързан с ниското заплащане и неопитното управление на фабриката в силно конкурентния германски производствен сектор.
Настоящ служители, пожелал анонимност от страх да не загуби работата си, описва берлинската гигафабрика като "пълен хаос". "Някои хора излизат в болнични по-дълго, отколкото всъщност са работили. Има хора, които не съм виждал да работят в периоди от три седмици до шест месеца. Много от тях го правят, защото нямат мотивация", казва той. Проблем са и лошите условия на труд.
Местни специалисти по труда твърдят, че е малко вероятно Tesla да успее да намери по-квалифицирани работници, за да запълни незаетите позиции, тъй като тя се счита за непривлекателен работодател в силно синдикализирания германски автомобилен сектор и влиза в пряка конкуренция с Volkswagen за квалифицирани работници в района на Берлин.
Според германския профсъюз на металурзите - IG Metall, Tesla плаща с 20% по-малко от сходните предприятия въз основа на длъжностните характеристики. Представителката на IG Metall Биргит Дитце пише в съобщение за пресата през юни: "От активни членове на IG Metall знаем, че набирането на персонал в гигафабриката не се случва с планираната скорост".
"По принцип германският пазар на труда има рекордна заетост въпреки ковид и инфлацията. Навсякъде има недостиг на квалифицирани работници", казва Бонин. "Всеки, който би могъл да бъде нает, вече е нает. Това прави много трудно запълването на свободните работни места."
Около 10 % от работниците в гигафабриката са чужденци, предимно от съседна Полша. Tesla се надяваше да привлече повече полски работници, като за целта дори нае полскоговорящи мениджъри за наемане на персонал в гигафабриката си, която се намира само на 100 км от границата. Но полските медии съобщават, че тези надежди са били попарени от изискването на Tesla за владеене на немски език.
Набирането на персонал е поредното предизвикателство пред берлинската гигафабрика на Tesla, която вече се сблъска с множество трудности. Преди да бъде открита от компанията трябваше да се справят с екологични протести и забавяния на строежа заради редица жалби – от застрашаване на хабитатите на гущери до обезлесяване и замърсяване на водата.