Пърпорещият Трабант, символичната кола на бившата ГДР, днес навършва 50 години, предаде Франс прес.

Тя беше на първите страници на "Ню Йорк таймс", кръстосваше пътищата на курортите в бившия източен блок и гордо премина Бранденбургската врата, за да достигне "свободния свят" след падането на Берлинската стена.

Излязла за първи път от завода в Цвикау на 7 ноември 1957 година, малката Траби, както я наричаха галено източногерманците, преживя звездния си миг вечерта на 9 ноември 1989 година, когато беше отворена границата между двете Германии и хиляди жители на Източен Берлин се втурнаха на Запад на волана на малките си автомобилчета. Еуфорията достигна връхната си точка, а картините обиколиха света - от Ню Йорк до Джакарта.

С двутактовия си двигател и каросерията си от синтетичен материал, Трабантът биеше на очи сред огромните западногермански лимузини - Бе Ем Ве (BMW), Мерцедес (Mercedes) и Порше (Porsche).

Историята на единствената кола "made in RDA" започва през 1954 година, когато президиумът на източногерманския министерски съвет решава да започне производство на малък икономичен автомобил. Три години по-късно първият модел излиза от цеховете на VEB Sachenring Automobilwerke в Цвикау, провинция Саксония.

Според специалистите Трабантът е ненадминат по конструкторската си логика и сполучливото опростяване на модела. "Саксонското Порше", произвеждано само в три цвята (беж, светло синьо и зелено), никога не променя стила си. То се движи със 100 км/ч, а каросерията му съдържа арматура от памучни влакна, в резултат на недостига на стомана.

Всеки източногерманец мечтае да седне зад волана на собствения си Трабант и да поеме по пътищата на комунистическа Европа - от Будапеща до София.

На 30 април 1991 година е произведен последният Трабант - розово комби с цвят на бонбон. Общо 3,05 милиона броя от този автомобил са били произведени от 1957 година до този момент.

От всичките 1.8 милиона Трабанта, регистрирани към 1989 година, днес те са не повече от 52 432.