Истински бум преживява яхтеният сектор на Турция. Мега яхтите, произведени в страната, се изнасят в десетки държави по света, а мощен тласък на бранша осигури ковид пандемията, която промени навиците за почивка на хората, казват експертите.

Турските производители се радват на засилен интерес към яхтите турско производство, като от януари до юли корабният и яхтеният сектор и свързаните с него услуги е осъществил износ на стойност над 722 милиона долара, информира БТА, позовавайки се на в. "Миллиет". Секторът си поставя за цел да достигне износ на стойност 1,7 млрд. долара тази година.

През 2019 г., т.е. преди пандемията от КОВИД-19, износът на кораби и яхти е възлизал на 1,42 млрд. долара, а миналата година е нараснал на 1,626 млрд. долара. Спрямо 2020 г. увеличението, отчетено м.г., е от 18,3 на сто, съобщава Анадолската агенция.

Водещ клиент на плавателните съдове турско производство е Норвегия, където през 2021 г. са изнесени продукти на стойност 530,8 милиона долара. Второто място миналата година е заемала Русия, която е платила 188,5 милиона долара за произведени в Турция яхти и други съдове, а трети е Китай, на който вносът на такива продукти от Турция е струвал 100,3 милиона долара.

В общия износ на корабостроителната промишленост стойността на яхтите и по-малките плавателни съдове, изнесени от Турция, през 2021 г. е възлязла на 225,1 милиона долара.

Богатите турци обаче също са клиент както на яхтите турско производство, така и на вноса на сектора. По думите на Джована Вители, заместник-директор на италианската компания производител на яхти Азимут-Бенети груп, "Турция представлява много важен и обещаващ откъм потенциал пазар" за компанията.

"Оказахме се един от секторите, които извадиха късмет по време на пандемията; действително преживяваме невероятен бум на продажбите", сподели пред в. "Хюриет" тя по време на посещение в егейския курорт Бодрум. По думите ѝ не само има засилен интерес към продуктите на компанията, но е необходимо и клиентите да чакат с години, за да се сдобият с яхта.

"В момента покупката става с поръчка, според размера приемаме поръчки за 2023, 2024 г., при 70-метровите яхти има ред чак за 2026 г.", каза тя миналия месец.

Джем Севен, председател на Асоциацията на износителите на яхти и услуги на сектора (GYHIB), посочва, че мега яхтите са водещ продукт в списъка на турския износ на плавателни съдове, осъществяван в 133 страни из целия свят.

"Пандемията промени стила на почивка на богатите хора. Те предпочитат да прекарват време на яхтите си вместо да се настаняват в луксозни хотели", каза Севен, цитиран от "Миллиет". По думите му това се е отразило и на търсенето на произведените в Турция яхти.

По данни за периода януари-май тази година на асоциацията на турските износители (TIM), публикувани от АА, износът на плавателни съдове, произведени в Турция, е нараснал с 26,3 процента спрямо същия период на миналата година, достигайки стойност от 577,86 милиона долара. Такъв износ е осъществен от общо 26 града на страната, като само Истанбул е осъществил експорт на стойност 297,4 милиона в разглеждания период. След мегаполиса се нареждат Ялова (с износ на стойност 204,95 милиона долара), Измир (30,3 милиона долара), Бурса (21,3 милиона долара) и Анкара (9,97 милиона долара).

И през първите пет месеца на тази година Норвегия е пазарът лидер за износа от Турция, който е струвал на скандинавската страна 215,36 милиона долара през разглеждания период. На второ място е Пакистан, на трето - Маршаловите острови, а на четвърто и пето съответно Кувейт и Ирландия.

Джем Севен от GYHIB открои усилията, които асоциацията полага, за да представи на целия свят успеха на Турция в строителството на кораби и яхти чрез различни проекти и да превърне в марка сектора чрез международните изложения, които организира.

"Очакваме, че доброто състояние (на сектора), отразено и в числата, ще продължи и през оставащите месеци и в края на годината ще се подпишем под нови рекорди", посочи още той пред АА.