Световната финансова криза развихри дебата в Чешката република за присъединяването на страната към зоната на еврото. За тази стъпка настояват стопанските фактори, а десноцентристкото правителство отказва да се ангажира.

Двата лагера са единодушни, че бившата комунистическа страна, присъединила се през 2004 г. към Евросъюза, се намира в окото на циклона, но разгорещено спорят в каква посока да се тръгне, докато съседите й Словакия, Унгария и Полша избраха общата валута, отбелязва АФП.

В момент, когато се надига вълнение, дори и добър плувец не би скочил, заяви през седмицата управителят на чешката централна банка Зденек Тума на парламентарен дебат за контрола на местните финансови пазари. Десноцентристкото правителство иска да изчака следващата година преди да определи дата за прехода към еврото - първи етап в сложния процес, който изисква поне три години подготовка, съчетана със строга дисциплина по отношение на инфлацията и държавния дефицит.

Чешката република отговаря глобално на критериите, определени от европейския договор от Маастрихт за включване в системата на единната валута, но местните икономически анализатори са разединени. Живеем в страна, която само косвено е засегната от спекулативните шокове на международните финансови пазари, нашата собствена валута и нашата самостоятелна финансова система ни защищават, заяви президентът Вацлав Клаус, един от водачите на лагера на либералите евроскептици.

Деловите среди са на противоположното мнение. Не можем да бъдем остров на спокойствието сред бурята и да твърдим, че не сме засегнати, смята председателят на влиятелния Съюз на индустрията и транспорта Ярослав Мил. Местната автомобилна индустрия - един от стълбовете на националната икономика - страда в износа от силната местна валута, отбелязала за три години повишение с 20% спрямо еврото.

Шкода, местният филиал на Фолксваген и първи местен производител, имаше увеличение с 14.8% на броя на продадените коли през първата половина на 2008 г., но приходите от тези продажби паднаха с 2.2%, а печалбата с 25% до 366 млн. евро.

Предвиждат се съкращения на персонала през следващите месеци. За разлика Словакия, която се готви да възприеме еврото на 1 януари, разчита на създаването на 30 000 работни места през следващите две години в автомобилосторенето, което е близо две-трети от националното индустриално производство.

В двете съседни страни, които имаха една и съща валута и едно и също правителство до мирното разделяне на Чехословакия през 1993 г., автомобилната индустрия отбеляза бум благодарение на преместването на производството на европейските конструктори и на южнокорейските инвестиции.

Източник: БГНЕС