Бюджетът на Германия изпадна в затруднение, след като миналата седмица конституционният съд на страната постанови, че е незаконно преразпределянето на неизползван дълг, първоначално определен за спешно финансиране, свързано с пандемията, към текущи планове за разходи.

В резултат на това тази седмица финансовото министерство замрази разходите за всички министерства.

Но това може да е само върхът на айсберга, пише в свой анализ CNBC, тъй като финансовите проблеми могат да доведат до политически и дори потенциално да застрашат бъдещето на коалиционното правителство на Берлин.

Германия обаче не стига до този кръстопът за една нощ - в някои отношения корените на настоящата криза дори предхождат пандемията. И това се дължи на т.нар. дългова спирачка на Германия.

Бюджетните проблеми на Германия се задълбочаватПлановете на правителството бяха объркани от съдебно решение срещу финансирането на екологични инициативи


Дългова спирачка

Приета през 2009 г., дълговата спирачка ограничава колко дълг може да поеме правителството и диктува максималния размер на структурния бюджетен дефицит. Правилата гласят, че той не може да бъде по-голям от 0,35 процента от годишния БВП на Германия.

След световната финансова криза дълговата спирачка е крайъгълният камък на германската фискална политика. Тогава избухва пандемията и правителството поема спешен дълг, за да се опита да спре въздействието на пандемията върху бюджета му чрез временно спиране на дълга.

Впоследствие обаче се оказва, че това допълнително финансиране всъщност не е необходимо, и сегашното коалиционно правителство решава да го преразпредели за финансиране на политики, насочени към изменението на климата и по-зелена, по-устойчива икономика.

Конституционно или не?

Жилищното строителство в Германия затъва, повлича цялата икономикаКомпаниите отменят проекти, броят на поръчките се свива, а перспективите са мрачни


Германската опозиция не е доволна от преразпределението и в крайна сметка отнася въпроса до конституционния съд на Германия, който миналата седмица излиза с решение, което се превърна в удар за правителството, потвърждавайки, че спешното финансиране не е разрешено да се използва за политически планове, които не са свързани с пандемията.

Правителството на страната, по всичко личи, донякъде е неподготвено за тази присъда. Някои наблюдатели (и хора от Зелената партия) са категорични, че климатичната криза е също толкова извънредна ситуация, колкото и пандемията. Но решението на съда остава в сила и бюджетът на Германия вече има дупка от 60 милиарда евро.

Оттогава правителството се бори да преработи финансовите си планове и по-рано тази седмица германските медии съобщават, че финансовото министерство повече или по-малко е изключило възможността за допълнителни разходи, които не са планирани за 2023 г.

Разделена коалиция

Основен фактор в дилемата на правителството е наборът от политически позиции, които заемат тримата коалиционни партньори.

Германия спасява Siemens Energy със 7,5 млрд. евро от данъкоплатцитеСумата е част от пакет в размер на 15 млрд. евро, а останалата част е осигурена от частни банки и други заинтересовани страни


В коалицията влизат Зелените - мотор на политиката в областта на климата, която в момента е поставена на риск. След това идват SPD - социалдемократите, които искат да направят спирачката на дълга по-мека или да увеличат данъците. И накрая – FDP (Free Democratic Party), която контролира финансовото министерство и не иска по-високи данъци или по-висок дълг.

Но пълно разпадане на правителството е малко вероятно, смятат директорите на Eurasia Group Ян Течау, Муйтаба Рахман и Йенс Ларсен. „Стабилността на правителството не е поставена под въпрос и коалицията все още е вероятно да завърши пълния си мандат“.

„И трите партии ще бъдат изправени пред опустошителни загуби в (малко вероятния) случай на предсрочни избори, което намалява апетита им за излизане от сегашното споразумение. Очевидно не е възможно ново мнозинство в сегашния парламент“, смятат те.

Някакви решения?

Решенията все още са малко и далеч, особено тези, които могат да бъдат приложени в непосредствена перспектива, а правителството все още работи върху планове за коригиране на разходите и финансирането, за които коалиционните партньори биха могли да се споразумеят.

Най-високата сграда в Хамбург като символ на строителната криза в ГерманияНейната стойност се оценява на 1,3 млрд. евро след завършването ѝ, но предизвикателствата са много


„Очевидният изход би бил да се промени конституцията“, смята главният икономист на Berenberg Bank Холгер Шмидинг. „Това ще изисква нов консенсус с поне някои от опозиционните политици, необходим за постигане на нужното мнозинство от две трети, което би означавало политически сделки и жертви по разделящи теми като правилата за предоставяне на убежище“.

По думите им засега такава сделка изглежда малко вероятна, но след следващите избори през септември 2025 г. едно ново правителство, което отново ще трябва да включва части от дясно- и ляво-центристи, „е възможно да сключи такава сделка“.

Реформирането на дълговата спирачка след следващите общи избори също е един от пътищата, които икономистите от Citi Кристиан Шулц, Гиада Джани и Бенджамин Набаро предвиждат. Те също така отбелязват, че може да предстоят дългосрочни промени в начина, по който се финансира германското правителство.

„Очакваме решението да накара правителството да изгради действителни парични резерви в нормални времена, както и по време на извънредни ситуации, което би му позволило да се справи с дългосрочните последици от кризи, без да нарушава правилата за дълга“, посочват те.

И накрая, летвата за това какво представлява „извънредна ситуация“ (и следователно позволява отпускане на дълговата спирачка) може да бъде понижена – и в крайна сметка може би дори да включи климатичната криза.