Около една пета от дъното на Световния океан вече е картографирана, съобщава BBC.

Съвместната инициатива на фондацията Nippon и Генералната батиметрична карта на океаните (GEBCO) Seabed 2030 стартира през 2017 г. Тогава едва 6% от дъното на океаните е проучено и подробно картографирано по модерните стандарти.

Сега този дял е вече 19%. Само през 2019 г. базата данни на GEBCO се е увеличила с 14.5 милиона квадратни километра - колкото е площта на Австралия. Но все още огромна част от океанското дъно остава неизследвана.

Директорът на проекта Джейми МакМайкъл-Филипс коментира пред BBC, че останалите 81% са два пъти по-обширни от повърхността на Марс и предстои да бъдат картографирани през следващото десетилетие.

Тази част от океанското дъно не е напълно непозната, защото сателитните снимки дават някаква представа за релефа на земната кора под повърхността на водните басейни. Но резолюцията е много по-слаба от тази, която осигуряват технологиите на GEBCO.

Подробните подводни карти имат редица приложения, включително за навигацията на плавателните съдове, полагането на подводни тръбопроводи и кабели и изграждането на вятърни енергийни паркове.

Те са важни и за риболовната индустрия, както и за съхраняването на океанските екосистеми.

Подробната подводна картография ще позволи на климатолозите да научат повече за движението на океанските течения и влиянието им върху планетата.

Базата данни на GEBCO се попълва от различни институции от много държави по целия свят. Някои от данните са налични от много време, но едва сега са добавени към общата океанска карта. Организацията разчита и на данните, събирани от корабите, които инсталират необходимото ехографско оборудване на борда си.

Дори и най-малките плавателни съдове, като яхтите и риболовните лодки, могат да допринесат за попълването на "белите полета" от картата на Световния океан, казват още учените, участващи в проекта Seabed 2030.

Инициативата разчита и на помощта на новите технологии. Американско-британската компания Ocean Infinity в момента организира флотилия от роботизирани плавателни съдове, които да изследват най-отдалечените краища на океаните, където рядко преминават търговски кораби.

Джейми МакМайкъл-Филипс е оптимист, че проектът може да бъде завършен до първоначално планирания краен срок през 2030 г., ако всички участници и партньори изпълнят своята роля.