Глобалните доставки на смартфони са спаднали със 17% на годишна база през четвъртото тримесечие на 2022 г., докато тези за цялата година са намалели с 11% - до по-малко от 1,2 млрд. броя.

Това сочи анализа на пазара на смартфони за миналата година на Canalys Research, като от компанията посочват, че той отразява „една изключително трудна година за всички производители“.

Въпреки свитото търсене и производствените проблеми в Джънджоу през последните три месеца на 2022 г., Apple успява да си възвърне първото място и постига най-високия си тримесечен пазарен дял досега - 25%. Samsung завършва тримесечието на второ място с 20% пазарен дял, но остава най-големият доставчик в рамките на годината. Xiaomi запазва третото си място, въпреки че делът на китайския доставчик спада 11% през четвъртото тримесечие.

Други два китайски доставчика - OPPO и VIVO, допълват челната петица, генерирайки съответно 10% и 8% пазарен дял.

"През 2022 г. производителите на смартфони се бориха с трудната макроикономическа среда. Четвъртото тримесечие бележи най-лошите годишни и тримесечни резултати за този период от десетилетие насам", казва Рунар Бьорховде, анализатор в Canalys Research.

"Каналите за доставка са изключително предпазливи при запълване на запасите си, което допринася за ниските доставки в периода октомви-декември. Като цяло представянето на пазара през четвъртото тримесечие на 2022 г. рязко контрастира със същия период на 2021 г., когато се наблюдаваше рязко нарастване на търсенето и облекчаване на проблемите с предлагането."

Samsung с нови планове за по-голям пазарен дял на фона на спад в печалбитеКомпанията очаква печалбата на компанията за четвъртото тримесечие на 2022 г. да се понижи, тъй като основният ѝ бизнес с памет-чипове и смартфони е изправен пред рязък спад в търсенето

Защита на пазарния дял – основен приоритет на производителите през 2023

Относно водещите тенденции, които ще определят развитието на пазара на смартфони през следващите 12 месеца, от Canalys Research посочват:

"Доставчиците ще подходят предпазливо към 2023 г., като ще дадат приоритет на рентабилността и защитата на пазарния дял. Производителите намаляват разходите си, за да се адаптират към новата пазарна реалност. Изграждането на силни партньорства с търговските канали ще бъде важно за защитата на пазарните дялове, тъй като трудните пазарни условия както за търговските партньори, така и за доставчиците, могат лесно да доведат до напрегнати моменти."

Анализаторите прогнозират незначителен растеж през 2023 г., в най-добрия случай, като се очаква условията да останат трудни.

"Въпреки че инфлационният натиск постепенно ще отслабне, ефектите от повишаването на лихвените проценти, забавянето на икономиката и все по-сложният пазар на труда ще ограничат потенциала на индустрията", предупреждава Чиу.

Това, смята анализаторът на Canalys Research, ще се отрази неблагоприятно на наситените пазари, доминирани от средния и високия сегмент, като Западна Европа и Северна Америка.

Очакванията спрямо Китай са разхлабването на мерките срещу COVID-19 да повиши доверието на вътрешните потребители и бизнеса, но „правителствените стимули вероятно ще дадат ефект едва след шест до девет месеца и търсенето в Китай ще остане предизвикателство в краткосрочен план“.