Производителите на автомобили се насочват към електрическо задвижване и едновременно с това увеличават свързаността, като добавят функции, интерфейси и операционни системи, познати от смартфоните и таблетите ни.

Цялата тази технология е свързана с потенциални капани. "Като цяло сигурността е все по-голямо предизвикателство", казва Сам Абуелсамид, главен анализатор във фирмата за транспортни проучвания Guidehouse Insights, цитиран от The Wall Street Journal.

Тези новости все пак ще стимулират осезаеми промени в начина, по който пътуваме с нашите автомобили. Анализ на WSJ изтъква пет нови функции, които ще променят начина, по който използваме колите си.

Цената - основният фактор за успех на пазара на електромобилиМножество компании разработват различни системи, които да намалят разходите за производство и дизайн

Подвижен билборд

Технологиите могат да дадат възможност за нови начини на използване на екстериора на автомобила. BMW създаде експериментално повърхностно покритие с "дигитално мастило", подобно на това, което се използва в електронните четци като Kindle. Когато през това фолио се изпрати ток, то може да създаде пикселирани шарки - статични или движещи се - в 32-цветен спектър. За разлика от LCD екраните, то постига това с ограничен разход на електроенергия, което е важно за пробега на електрическите превозни средства.

Тази технология има многобройни практически приложения, казва Стела Кларк, инженер по изследвания и иновации в BMW. Тя може да реагира на атмосферните условия - например да направи автомобила черен, за да абсорбира топлината, или бял, за да отразява светлината. Или пък може лесно да показва информация, като например нивото на зареждане на електромобила.

"Определено има хора, които са готови да си платят, за да може автомобилът им да бъде подвижен билборд.” казва Сам Абуелсамид от Guidehouse Insights.

Автомобилът като портфейл

Таговете за радиочестотна идентификация, свързани с кредитната карта (например Egnatia Pass, който използваме в Гърция) вече позволяват на автомобила да плаща магистралните такси.

Скоро обаче ще можете да използвате превозното си средство и като подвижен заместител на кредитна карта, за да правите покупки директно от мястото на водача.

Новопоявилата се категория "плащания в автомобила" вече се използва за паркиране и зареждане на електромобили. Производителите се стремят да разширят тази възможност и в други области.

В идеалния случай тази способност ще бъде свързана с познатите системи за безконтактно плащане и ще се ползва като тях. "Искаме автомобилът да бъде по същество като Apple Wallet", казва Джим Никълс, вицепрезидент по потребителските продукти и технологии във Volvo.

Разбира се, навигационната ви система би могла да разпространява и търговски промоции до рекламни партньори. "Тя може да показва оферти като например, че сте близо до Starbucks. Тук има 20% отстъпка", казва Ед Ким, президент и главен анализатор в AutoPacific, компания за автомобилни проучвания. Според него целта тук не е единствено удобството, тъй като и търговците на дребно, и автомобилните компании могат да вземат комисионни при извършване на покупка. "Това потенциално ще бъде много изгодно и за двете страни."

Как електромобилите ускоряват края на петролната ераВъпреки проблеми като високи цени и липса на зарядни станции електрическият преход продължава с пълна пара

Актуализации

Превозните средства все повече ще се определят от техните бордови софтуерни системи и клетъчни сигнали. Това означава, че когато производителите на автомобили разработват подобрения за системите на автомобила, новият код може да се получава чрез актуализации по въздуха. Превозните средства могат да ги изтеглят през нощта, подобно на смартфоните, които получават актуализация на операционната система.

Според Васим Бенсаид, старши вицепрезидент по разработката на софтуер в Rivian, това може да промени драстично връзката между потребителите и автомобилите. Много неща, които в миналото изискваха клиентът да отиде в сервиз, биха могли да се решат чрез OTA (безжична) актуализация, казва той. Производителят на автомобили би могъл да добавя нови функции, като звукови ефекти или игри, както и възможности като подобрен пробег на батерията или управление в сняг, когато те бъдат разработени. "Това ни позволява да предоставяме преживявания, които наистина правят автомобила по-добър с течение на времето", казва Бенсаид.

С помощта на изкуствения интелект колите могат дори да бъдат в състояние "сами да диагностицират проблемите и да ги предвиждат", добавя той.

Абонаменти

Това може да включва хардуер, за който предвиденият софтуер все още се разработва - например усъвършенствани системи за подпомагане на водача или за безопасност. "Неща, които при продажбата на автомобила не са съществували", казва Никълс от Volvo. "Ще имаме възможност да се върнем назад и да предложим тази услуга" чрез абонамент, казва той. "Това е добавяне на нова функционалност или използване на хардуера по различен начин."

Потребителите ще могат да включват и изключват абонаменти при необходимост, което ще осигури гъвкавост, казва Ким от AutoPacific. А производителите на автомобили могат да избегнат разходите и сложността на създаването на отделни автомобили със специфични опции. Вместо това те могат просто да оборудват всички с един и същ хардуер и да активират дистанционно елементите, за които абонатите желаят да плащат.

Въпреки че някои изследвания показват липса на потребителско търсене или интерес към абонаментните услуги, Никълс казва, че те "навлизат в автомобилната индустрия, независимо дали ни харесва или не".

От EV до хибриди - кои автомобили имат най-много проблеми?Най-ненадеждните модели се водят плъг-ин хибридите

Шофиране със свободни ръце

Тъй като нещастните случаи отдалечават мечтата за напълно автономен автомобил по-далеч в бъдещето, производителите насочват вниманието си към усъвършенствани системи за подпомагане, които биха намалили умората на водача - позволявайки ви, условно, да откъснете ръцете си от волана и очите си от пътя. Тези така наречени системи от ниво 3 са в средата на петстепенната скала на автомобилната автономност.

Mercedes-Benz, лидер в разработването на тези системи, смята, че те ще бъдат въведени първо на извънградските пътища, където липсват опасните фактори, свързани с напречно движение, светофари, пешеходци и паркирани автомобили. С нарастването на възможностите на тези системи, те ще се интегрират в навигационните системи в автомобила, позволявайки безпроблемно придвижване без ръце от началната до крайната точка.

За да помогнат за осигуряване на безопасността, такива автомобили ще разполагат с десетки сензори, включително радар, камери, ултразвук и сензори за влага на пътя. Те дори ще имат микрофони, които според говорител на Mercedes "са особено важни за откриване на автомобили за спешна помощ". Ако бъдат забелязани препятствия, системата ще подаде искане за поемане на управлението от водача. Ако в рамките на няколко секунди няма отговор, автомобилът ще намери място за безопасно спиране.