Европейският авиационен гигант Airbus обяви планове за спиране на производството на най-големия пътнически самолет в света A380, с което се отказа от мечтата си да доминира в небето, след като години наред продажбите на самолета не оправдаваха очакванията.

Най-големият въздушен лайнер, който разполага с два етажа пътнически салони и капацитет за 544 души при стандартното си изпълнение, беше проектиран, за да се конкурира с легендарния модел 747 на Boeing, но не успя да постигне тази задача, тъй като авиокомпаниите подкрепиха нова генерация по-малки и подвижни самолети.

От Airbus обявиха, че последният A380 ще бъде доставен през 2021 г.

Компанията потвърди появилата се наскоро информация, че авиопревозвачът Emirates, която е най-големият купувач на A380, е решила да намали поръчките си за легендарния супер джъмбо самолет и е поръчала общо 70 от по-малките модели A350 и A330neo.

От Airbus обявиха, че в идните седмици ще започнат разговори с трудовите синдикати относно между 3 000 и 3 500-те работни места, които ще бъдат засегнати.

Airbus ще произведе още 17 самолета A380, в това число 14 за Emirates и 3 за японската авиокомпания ANA.

Като част от преструктурирането, Emirates е направила нова поръчка за 40 самолета A330-900neo и 30 самолета A350-900, с което частично възстановява закупуването на самолета A350, което отмени през 2014 г.

Emirates, която изгради глобалната си марка около самолетите A380 и Boeing 777 и която има 100 от най-големите пътнически самолета във флота си, обяви, че е разочарована от спирането на производството.

Как летят пътниците в първа класа Гарантирани уединеност и релаксация

“Emirates е сериозен поддръжник на A380 още от самото начало,” заяви председателят на компанията шейх Ахмед бин Саед ал-Мактум.

“Разочаровани сме, че трябва да се откажем от нашата поръчка и сме тъжни, че програмата не може да бъде поддържана повече, но трябва да приемем, че това е реалността,” добавя той.

Моделът A380 ще остане стълб във флота на Emirates доста след 2030 г., според авиокомпанията.

Местният конкурент на Emirates - Etihad, която е базирана в Абу Даби, също обяви, че намалява част от поръчките си за самолети Airbus и Boeing, с което засили въпросителните около разрастването на авиокомпаниите от Персийския залив.

A380, който осъществи първия си полет през 2005 г., беше голяма стъпка в усилията на Airbus да се конкурира с Boeing и да отправи предизвикателство със собствен продукт на златната кокошка на своя конкурент.

Продажбите на най-големия самолет с четири двигателя в индустрията обаче паднаха вследствие на подобрения в по-леките самолети с два двигателя, като Boeing 787, 777 и Airbus A350.

Вероятността за преждевременно преустановяване на производството на A380 се появи миналия месец, вследствие на преструктуриране на поръчките.

Решението за спирането на производството на A380 е последната важна стъпка, предприета от напускащия поста си главен изпълнителен директор на Airbus Том Ендерс.