Търговският празник Singles’ Day, подобен на щатския „Черен петък”, който генерира трансакции в размер на 30.8 млрд. долара в рамките на само един ден, показа, че в Китай една нова форма на разплащания вече се превръща в норма – разплащане чрез биометрични данни.

Оказва се, че вместо постоянно да въвеждат пароли, за да потвърдят онлайн плащането си, китайските потребители предпочитат да се доверят на новата технология, която позволява онлайн пазаруване буквално чрез мигване с око.

През тази година 60.3% от потребителите, закупили стока в рамките на Singles’ Day, са платили чрез пръстов отпечатък или чрез заснемането на селфи, предава TechCrunch.

Това показват данните на Alipay – услугата за дигитално разплащане на гиганта Alibaba, която може да се похвали с 870 млн. потребители по света. Конкуренция на тази услуга е WeChat Pay на Tencent, която има над 800 млн. потребители.

Двете компании се конкурират на пазара на дигитални разплащания.

Alipay пусна своята платежна услуга, позволяваща разплащане чрез пърстови отпечатъци, още през септември 2014 г. Година по-късно WeChat Pay пусна своята версия на пръстовото разплащане.

През годините китайските потребители се запознаха със системите за биометрични верификации, тъй като те се използват за отключване на смартфони и достъп до офис сгради. През 2016 г. 95% от анкетираните от China’s Payment and Clearing Association посочват, че са запознати с технологията за разпознаване на пръстови отпечатъци.

Малко по-сложният метод за разплащане чрез заснемане на селфи навлезе скоро след това. През миналата година Alipay пусна в обект на KFC система за лицево разпознаване, чрез която потребителите могат да поръчат редица услуги, включително доставка по домовете.

Китайското правителство има собствени планове относно лицевото разпознаване, като за целта се обедини с най-скъпата в света компания за изкуствен интелект SenseTime. Целта на начинанието е разработване на система за наблюдение, която да следи за криминални активности по улиците на Китай.

Онлайн пазаруването - с пръстови отпечатъци и лицево разпознаванеMastercard днес съобщи за навлизането в Европа на Identity Check Mobile


През 2016 г. малко над 70% от анкетираните са посочили, че плащането чрез биометрична информация е удобно, като този процент достига 85% само година по-късно, сочат данните на CPCA.

Бързото проникване на технологията обаче буди и редица страхове. През 2016 г. половината от анкетираните посочват, че се притесняват относно сигурността при използването на биометрични методи за разплащане.

През 2017 г. този процент вече е скочил на 70%. През същата година 77.1% посочват неприкосновенноста на личните данни като друг проблем спрямо 70% с подобно мнение година по-рано.