Дизайнът на GM отбелязва своя 85-ти рожден ден този месец. 1,900 мъже и жени в десетте глобални дизайнерски центъра на GM са фокусирани в бъдещето и обединени в своята визия да създават вдъхновяващи продукти за клиентите.

“Нашият глобален език е обединен около страстта да създаваме автомобили, които изграждат емоционална връзка с клиентите,” отбелязва Ед Уелбърн, вицепрезидент на GM, отговарящ за глобалния дизайн. “Това което е било истина преди 85 години, все още е вярно и днес: колко важна е ролята на дизайна в създаването на красива външност с подходящи пропорции и интериорна среда която ви подканя гостоприемно, създавайки връзка която се развива.”

Уелбърн, шестият шеф на дизайна на GM в 104 годишната история на концерна и първият, който има отговорности по ръководството на глобалния автомобилен дизайн, бе почетен председател на друга група за перспективна стилистика на 25-тото годишно изложение за автомобилен дизайн EyesOn Design, на 17 юни 2012 година. Постъпленията от него ще бъдат дарени на Детройтския Институт по офталмология и ще трябва да му помогнат за научни разработки с цел подпомагане на хората със значителна загуба на зрителните възприятия.

Под ръководството на Уелбърн, всяка една от осемте марки за леки автомобили в рамките на GM е различна във реализацията на формите и стилистичния си език, така както те са различни от всички марки на автомобилния пазар. Cadillac и Buick преминават през процес на дизайнерски ренесанс, а Chevrolet стана глобална марка с разпознаваем в цял свят стилистичен език. Новите модели, превърнали се в средство за възраждане на GM включват спортния Chevrolet Camaro, седанът от среден клас Malibu и компактният Cruze, Cadillac CTS Coupe, GMC Terrain, Buick Enclave и LaCrosse.

Носителят на множество награди електромобил с двигател удължаващ пробега Chevrolet Volt се разви от концепция до серийно производство за едва три години. Volt спечели наградата Североамерикански автомобил на годината, а заедно със своя европейски близнак Opel Ampera, и на наградата Европейски автомобил на годината. Другите носители на награди в портфолиото на GM са Holden в Австралия, както и Wuling и Baojun в Китай.

Уелбърн и неговият глобален дизайнерски екип ни уверяват че най-добрите им работи престоят. Утрешните класически автомобили, в момента са на екраните на компютрите на днешните дизайнери. Дизайнът на GM е в авангарда на промяната и глобалния продуктов ренесанс, в резултата от който 70 процента от гамата на концерна ще бъде подновена през следващите три години.

“Нашата глобална структура ни позволява да създаваме повече нови продукти и да ангажираме повече хора в процеса на използването на най-модерните технологии и средства и да ускорим процеса на достигане до пазара”, отбелязва Уелбърн. “Разнообразието по отношение на начина на мислене, опита, преживяванията, културата, перспективите и насърчаването на креативността в процеса за безпрецедентни. Въпреки големият брой дизайнерски центрове, обаче, нашата мисия е ясна и проста: Всеки нов продукт да бъде хит, един истински красив и вдъхновяващ автомобил.”

GM е първият автомобилен производител, който създава дизайнерски отдел. На 23 юни, 1927 година, Изпълнителният комитет на General Motors одобрява създаването новия отдел, който да “изследва въпроса с изкуството и цветовите комбинации на продуктите на General Motors” и наема Харли Ърл, производител на специални автомобили по индивидуална поръчка от Холивуд и създател на LaSalle от 1927 година, за негов ръководител.

Философията на Ърл е антитеза на мотото което налага конкурентът Хенри Форд със своята идея че “всеки клиент, може да избере какъвто цвят поиска, стига той да черен”. Сред огромния принос на Ърл за дизайна е разработването на концептуални автомобили; годишната смяна на моделите; перките в задната част на автомобила през 50-те години на миналия век; пътуващите автомобилни изложения Motorama и разработването на автомобилът-икона Corvette. Ърл е известен и това че за първи път наема като автомобилни инженери жени.

Ърл открива и наема архитекта Ееро Сааринен, който създава архитектурата на кампуса на Техническия център на GM, който е записан в Националния регистър на историческите места и известен в цял свят със своята архитектура от средата на миналия век.

Докато другите корпорации преместват своите дейности от сградите на модернизма от средата на миналия век или ги променят до неузнаваемост, GM и GM Design балансират функционалността и стилистичната естетика, адаптирайки се към модерните технологии и нужди, като същевременно с това запазват и архитектурните шедьоври. Дългият живот на невероятния Дизайнерски купол (Design Dome), разположението срещу него студия и административни сгради са не само реверанс пред иновативните идеи на архитекта Сааринен, но и респект на компанията към добрия дизайн.

Вицепрезидентите на GM, отговорни за дизайна след Ърл са Уилям Мичел (1958-1977), Ървинг Рибики (1977-1986), Чарлз Джордан (1986-1992), Уейн Чери (1992-2003) и Уелбърн (от 2003 година).

През 2005 година, Уелбърн бе избран за новата позиция на вицепрезидент на GM, отговорен за глобалния дизайн, и е първият на който е поставена задачата да създаде и ръководи мрежа от глобални дизайнерски центрове на компанията. Уелбърн е още и член на комитета по изпълнителни дейности на GM. Дизайнерските центрове са позиционирани в Съединените Щати, Германия, Корея, Австралия, Бразилия и Индия.

Дизайнът на емблематични модели на компанията можете да разгледате тук.