Ердоган води на референдума, но губи Истанбул (обновена)

1424
Ердоган води на референдума, но губи Истанбул (обновена)

© Pixabay.com

При 61,4% обработени протоколи от гласуването на конституционния референдум в Турция резултатът към момента е 56% „Да“ срещу 44% „Не“, предаде кореспондентът на БГНЕС. Това са 28 365 803 бюлетини от 107 079 секции. Общият брой на избирателите е 58 366 647 души. Прави впечатление високата скорост на броенето на бюлетините и обработването на протоколите.

Прочети още на: http://www.bgnes.com/sviat/balkani/4503479/
При 61,4% обработени протоколи от гласуването на конституционния референдум в Турция резултатът към момента е 56% „Да“ срещу 44% „Не“, предаде кореспондентът на БГНЕС. Това са 28 365 803 бюлетини от 107 079 секции. Общият брой на избирателите е 58 366 647 души. Прави впечатление високата скорост на броенето на бюлетините и обработването на протоколите.

Прочети още на: http://www.bgnes.com/sviat/balkani/4503479/
При 61,4% обработени протоколи от гласуването на конституционния референдум в Турция резултатът към момента е 56% „Да“ срещу 44% „Не“, предаде кореспондентът на БГНЕС. Това са 28 365 803 бюлетини от 107 079 секции. Общият брой на избирателите е 58 366 647 души. Прави впечатление високата скорост на броенето на бюлетините и обработването на протоколите.

Прочети още на: http://www.bgnes.com/sviat/balkani/4503479/

При 95% обработени протоколи от гласуването на конституционния референдум в Турция резултатът към момента е 51.7% "Да" срещу 48.63% "Не", предава Hurryet Daily News.

В Истанбул при преброени 94% от бюлетините с "Да" са отговорили 49.26%, а с "Не" - 50.74%. Общият брой на избирателите е 58 366 647 души. "Не" доминира във всички европейски части на Турция.

Президентът Реджеп Ердоган е изразил задоволство от резултатите от референдума и е говорил по телефона с премиера Бинали Йълдъръм и с лидера на Партията на националистическото движение Девлет Бахчели, съобщиха представители на президентството. Бахчели пък нарече резултатите от референдума много значителен успех.

В същото време заместник-председателят на опозиционната Народнорепубликанска партия Ердал Аксюнгер каза, че партията му ще оспорва резултатите от 37 избирателни секции. Прокюрдската Народно-демократична партия публикува съобщение в Twitter, че ще оспорва 2/3 от гласовете на референдума, независимо дали са "да" или "не". Според партията 3 до 4% от гласовете са манипулирани.

Вицепремиерът Вейси Кайнак заяви, че резултатите не са това, което са очаквали. "Гласовете "да" са по-малко, отколкото очаквахме, но все пак имаме преднина", каза той.

Hurryet съобщава, че площад Таксим в Истанбул е бил затворен за трафик по съображения за сигурност. Премиерът Бинали Йълдъръм ще направи изявление в 21 ч.

Изборният процес в 32 провинции в източната част на страната завърши в 16 ч., а час по-късно и в западната, започна преброяването на гласоветe.

В 120 представителства на Турция в 57 държави по света гражданите можеха да пуснат вота си от 27 март до 9 април, а изборните книжа бяха доставени в Анкара със самолети и дипломатически куриери. Гласовете от чужбина ще се преброяват заедно с тези от страната. Висшият изборен съвет наложи забрана за огласяване на резултатите до 21 ч, пише БГНЕС.

С кои промени ще се реформира турската конституция?

• Съдебната власт ще се упражнява от независими и безпристрастни съдилища в името на турския народ. Тук е добавен терминът „безпристрастни“, който отсъства от сегашния текст.

• Великото национално събрание на Турция ще се състои от шестстотин народни представители, избирани на редовни избори. Според сега действащата конституция (чл. 75) депутатите в турския меджлис са петстотин и петдесет.

• Всеки турски гражданин, навършил 18-годишна възраст ще може да бъде избиран за народен представител. Сега изискването е кандидатът да е навършил 25 години.

• Изборите за Велико национално събрание на Турция и за президент ще се провеждат веднъж на пет години в един ден. Депутатите с изтекъл мандат ще може да се кандидатират отново. Ако на първи тур не бъде избран президент на страната, ще се отиде на втори тур. Понастоящем парламентарни избори се провеждат веднъж на четири години и няма изискване изборите за президент и парламент да са в един ден.

• Ролята на новия меджлис ще се изразява в изработване, променяне и отменяне на закони, обсъждане на проектозакон за бюджета, взимане на решение за печатане на пари, за обявяване на война, ратифициране на международни спогодби, гласуване на обща и индивидуална амнистия с пет трети мнозинство, както и изпълняване на останалите правомощия, предвидени в Конституцията. Сега меджлисът има правомощия да контролира работата на министерския съвет и да му възлага правото да издава декрет със силата на закон.

• Ако меджлисът одобри върнатия за преразглеждане закон с гласовете на 301 депутати, президентът ще го подпише. В случай че меджлисът направи поправки във върнатия закон, президентът ще има право отново да го върне за преразглеждане. Тук новото изискване е одобрението да става с петдесет плюс един от гласовете на депутатите. • Меджлисът ще има право на ваканция най-много до три месеца, при прекъсване на работата му президентът ще има право да го свика. Понастоящем това може да стане по искане както на министерския съвет, така и на президента.

• Великото национално събрание на Турция ще има право да упражнява контролна дейност чрез иницииране на парламентарни проучвания, разследвания, общи заседания и писмени запитвания с цел получаване на информация. От този текст на чл. 98-ми по сега действащата Конституция отпада изискването за „устно запитване и иницииране на вот на недоверие“.

• Президентът се избира пряко от народа. Той трябва да е турски гражданин, да е навършил четирийсет години, да покрива изискванията за народен представител, да има завършено висше образование. Едно лице може да бъде избирано само два пъти за поста президент. Кандидати за президент ще могат да издигат партии, които са спечелили най-малко 5 процента от валидните гласове на последните избори, както и със сто хиляди подписа на хора, имащи право на глас. Тук новото е, че никъде не се упоменава, че президентът трябва да напусне партията, която го е издигнала, така той ще бъде и партиен лидер.

• Изпълнителната власт ще премине в ръцете на президента. Той ще отправя послания към меджлиса, свързани с вътрешната и външната политика. Ще назначава и освобождава вицепрезидентите и министрите, както и висши държавни служители. Ще определя политиките по националната сигурност. Ще може да издава декрети, свързани с изпълнителната власт.

• Меджлисът ще има право да инициира разследване срещу президента с гласовете на 301 депутати, а за придвижването на разследването към Върховния съд ще са нужни 401 гласа.

• Президентът ще има право да назначава един или повече вицепрезиденти. Ако по дадена причина се оваканти мястото на президента, в рамките на четирийсет и пет дни трябва да се проведат нови президентски избори. Дотогава постът му ще се заема от вицепрезидента. Вицепрезидентите и министрите ще са на пряко подчинение на президента. Той ще открива и закрива министерствата, както и техните подразделения в столицата и провинцията.

• Меджлисът ще може да насрочва предсрочни парламентарни избори, като за целта ще са необходими гласовете на 360 депутати.

• В случаите на природни бедствия, опасни заразни болести, тежка икономическа криза, възникване на война или предпоставка за такава, при сериозно нарушаване на обществения ред президентът ще има право да обявява извънредно положение.

• Няма да има военни съдилища, предвижда се наличието само на дисциплинарни такива. Военни съдилища ще се образуват само в случаите, когато по време на война войниците са извършили престъпления по служба.

• Броят на членовете на Конституционния съд ще бъде намален от седемнайсет на петнайсет души. • Висшият съвет на прокурорите и съдиите ще се преименува на Съвет на прокурорите и съдиите. Условията за избиране на членове в този съвет също ще се регламентират наново.

• Президентът ще внася проекта за бюджет седемдесет и пет дни преди началото на финансовата година. Ако бюджетът не бъде приложен, ще бъде актуализиран този от предходната година. При успех на референдума, към новата система ще се премине през 2019 г. Според новите поправки следващите избори за президент и парламент ще се проведат на 3 ноември 2019 г.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg