Германските цели за намаляване на емисиите на парникови газове с 65% до 2030 г. вероятно няма да бъдат постигнати, което означава, че дългосрочната цел за нулеви нетни емисии до 2045 г. също е под въпрос, сочат доклади на правителствените съветници по въпросите на климата и Федералната агенция по околна среда (UBA), цитирани от Reuters.

Европейският съюз се стреми да бъде лидер в областта на климата, a Германия си поставя още по-амбициозни цели, но в много страни политическата ситуация и икономическата криза изместиха климатичната криза от дневния ред, посочва информационната агенция.

Германия, най-голямата икономика в Европа, има за цел да намали емисиите си на въглероден диоксид с 65% до 2030 г. в сравнение с 1990 г. Миналата година нивата на CO2 в страната вече са с 40% по-ниски от тези през 1990 г., но според новите доклади това не е достатъчно.

"Очакваното общо намаление вероятно е надценено", заявява във вторник Ханс-Мартин Хенинг, председател на съвета от експерти по климата към германското правителството.

Германското правителство е разпоредило 130 мерки в различни сектори. Сградите и транспортът в частност не успяват да ги изпълнят, се казва в доклада на Съвета на правителствените съветници по въпросите на климата.

Изменението на климата удря кредитните рейтинги на водещите икономики Неуспехът в ограничаването на въглеродните емисии в световен мащаб ще доведе до повече разходи по дълга на 59 държави


Очаква се до 2030 г. сградният сектор да изостане с 35 млн. тона CO2 от целта, а транспортният - да има излишни емисии между 117 и 191 млн. тона в сравнение с целта на правителството.

Докладът на консултантите от вторник съвпада с друг доклад на СВА, в който се констатира, че Германия не може да стане климатично неутрална до 2045 г. въз основа на планираната и съществуващата правителствена политика в областта на климата.

UBA изготвя два сценария - един за настоящата политика и един за планираната, които установяват, че ще бъдат постигнати само 82% и 86% от целевите намаления на емисиите спрямо 1990 г.

"Според сегашното състояние Германия все още ще отделя 229 млн. тона вредни за климата емисии на парникови газове през целевата 2045 г.", се казва в доклада на UBA.

Правителствени обещания

Министерството на икономиката на Германия заявява, че политиките, които прилага от встъпването в длъжност на настоящото правителство в края на 2021 г., ще намалят около 80% от излишните емисии на CO2, които според него са наследство от политиките на предишното правителство. То също така е категорично, че коалиционното правителство ще проучи констатациите на съвета, за да се опита да вкара страната в правилния коловоз.

Рекордната жега стопява $100 милиарда от американската икономикаАко не се вземат мерки сега, до 2100 г. жегите могат да отнемат една шеста от световната икономическа активност


Под натиска на про-бизнес партията FDP управляващата коалиция през юни се съгласи да размие законопроект за постепенно премахване на отоплителните системи на нафта и газ от 2024 г. В доклада се посочва, че промените ще допринесат за това строителният сектор да не постигне целите си, посочва още Reuters.

Министърът на строителството Клара Гайвиц заявява, че секторът е постигнал напредък, но се нуждае от подобрения в някои области, за да се преодолее разликата в емисиите, като добавя, че мерките за опазване на климата трябва да бъдат практични и изпълними, за да се избегне прекомерното натоварване на хората.

"Ще обсъдим препоръките и информацията от докладите, ще направим оценка на планираните мерки и ще ги адаптираме непрекъснато", казва Гейвиц пред информационната агенция.

В доклада на UBA се посочва, че на транспортния сектор се падат 2/3 от емисиите, които остава да бъдат намалени.

Съветът заявява, че предположенията на транспортното министерство за ефективността на планираните и вече приложените мерки - намаленията на националния железопътен билет, таксата за CO2 върху пътните такси за камиони и увеличаването на работата от дома, също са прекалено оптимистични.

Италия, Германия, Полша – отпорът срещу зелените политики на ЕС растеЕвропа се сблъсква с все по-силни гласове срещу идеите за справяне с изменението на климата


"Индивидуалният транспорт с лични превозни средства не е разгледан, така да се каже. А това в крайна сметка е пропуск в транспортната програма", обяснява Бригите Кнопф, заместник-председател на съвета, на пресконференция за представяне на резултатите от доклада във вторник.

Министерството на транспорта пък коментира, че вече е въвело ефективни мерки за намаляване на емисиите, но климатичната неутралност може да бъде постигната само стъпка по стъпка в съответствие със социалната справедливост и икономическите въпроси.

"Разработването на благоприятни за климата и достъпни решения, които да отговарят на нуждите на гражданите и предприятията от мобилност, е постоянна задача", акцентира говорител на министерството.

Групата с нестопанска цел Deutsche Umwelthilfe (DUH) на свой ред коментира, че е необходима спешна програма за климата, особено за транспортния сектор. Организацията дори смята да предприеме правни действия, за да се опита да наложи ограничение на скоростта по германските магистрали, които понастоящем нямат ограничения за това колко бързо могат да карат шофьорите, и да намали държавните субсидии, които вредят на околната среда, като например данъчните облекчения за служебните автомобили.