Големите фармацевтични компании се впускат в нова надпревара за $100 млрд.
В последните си отчети за приходите Novo Nordisk и Eli Lilly доказват защо са безспорните лидери в борбата за контрол над бързо развиващия се пазар на лекарства за отслабване. Освен зашеметяващите цифри за продажбите на Ozempic и Wegovy на Novo и Mounjaro на Lilly новините за проучване, показващо, че Wegovy може да намали риска от сърдечни заболявания, и очакваното одобрение на още по-мощни лекарства с рецепта за лечение на затлъстяване само ще укрепят позициите на тези водещи фармацевтични гиганти, които са в бизнеса съответно от 100 и 147 години, пише в свой анализ CNBC.
Въпреки това техните конкуренти не отстъпват лесно на настоящите лидери. Pfizer, Amgen и други фармацевтични гиганти също бързат да разработят лекарства за отслабване, въпреки че те може да се появят едва след година или повече на пазара.
"Смятаме, че Novo и Lilly са много напред, а всички останали просто се мъчат да не изостават", казва Емили Фийлд, ръководител на отдела за европейски фармацевтични проучвания в Barclays, която прогнозира, че около 2030 г. световният пазар на този клас лекарства ще достигне 100 млрд. долара.
Откакто Wegovy и Mounjaro са на пазара, "нито една от компаниите не може да произведе лекарството достатъчно бързо", обяснява тя и добавя: "И при двете търсенето надхвърля дори най-оптимистичните им прогнози за това, какво могат да доставят."
"Това е моят основен приоритет - разширяване на капацитета ни да произвеждаме не само Mounjaro, но и други подобни лекарства, които са в процес на разработка, за да отговорим на предизвикателството", обяснява и главният изпълнителен директор на Lilly Дейвид Рикс пред телевизията през август.
Novo Nordisk за кратко изпревари LVMH като най-ценната компания в ЕвропаДатският производител на лекарства достигна пазарна капитализация от 421 млрд. долара
Ozempic и Wegovy са GLP-1 агонисти - вещества, първоначално разработени от Novo за лечение на диабет тип 2. Освен че контролират кръвната захар, GLP-1 влияят на сигналите за глад към мозъка, като заблуждават тялото, че се чувства сито, и забавят скоростта, с която стомахът се изпразва. Ръстът на продажбите е толкова рязък, че Novo допринася за по-голямата част от неотдавнашния икономически растеж на родната си страна Дания, посочва още CNBC.
През 2017 г. Администрацията по храните и лекарствата на САЩ одобрява Ozempic за лечение на диабет, а през 2021 г. Wegovy за лечение на затлъстяване. С течение на времето и двата продукта намаляват телесното тегло с около 15%.
Mounjaro, представено през 2022 г. за лечение на диабет, пък съдържа GLP-1, плюс GIP, подобен потискащ апетита агент, който подпомага загубата на тегло. И трите лекарства се предписват като инжекционни писалки, които пациентите самостоятелно прилагат всяка седмица.
На 8 август производителят на Mounjaro - Lilly, съобщава, че приходите ѝ за второто тримесечие са скочили с 85% спрямо същия период на предходната година, което до голяма степен се дължи именно на лекарството, чиито продажби за тримесечието възлизат на 979,7 млн. долара, в сравнение с 16 млн. долара през предходния период и 569 млн. през първото тримесечие на тази година.
През декември анализаторите на SVB Securities прогнозират, че продажбите на Mounjaro могат да достигнат 26,4 млрд. долара до 2030 г., а месец по-рано Lilly публикува данни от трета фаза на изпитване на лекарството, които показват, че то е помогнало на пациенти със затлъстяване, но не и с диабет, да загубят до 26,6% от телесното си тегло след 84 седмици лечение. Понастоящем Mounjaro е одобрено от Администрацията по храните и лекарствата на САЩ само за лечение на диабет, но компанията е подала заявление за одобрение и специално за лечение на затлъстяване, което може да стане по-късно тази година или в началото на 2024 г.
Пържените картофи - просто любима храна или бич за психичното здраве? Изследователи установяват, че честата консумация на пържено е свързана с 12% по-висок риск от тревожност и 7% - от депресия
На 10 август Novo на свой ред съобщава, че през първите шест месеца на тази година продажбите на Wegovy са се увеличили с 344% само в САЩ и достигат до близо 1,7 млрд. долара, докато продажбите на Ozempic са скочили с 50% - до над 3,7 млрд. долара. Според компанията за финансови анализи FactSet продажбите на Wegovy и на другото инжекционно средство за отслабване на Novo, Saxenda, могат да достигнат 6,1 млрд. долара до края на годината и 15 млрд. долара годишно до 2030 г. Saxenda, което е на пазара от 2015 г., намалява теглото с 6-8%.
Тези новини са подкрепени и от публикация на резултатите от SELECT, многогодишно клинично изпитване на Wegovy, показващи, че то намалява риска от големи сърдечносъдови събития като инфаркти или инсулти с 20%. По време на разговор с анализаторите главният изпълнителен директор на Novo Ларс Фруергард Йоргенсен заявява, че проучването SELECT "подчертава важността на признаването на затлъстяването като сериозно хронично заболяване". Очаква се компанията да подаде документи за регулаторни одобрения за разширяване на полезността на Wegovy в САЩ и Европейския съюз през тази година, като към сегашните аспекти се добавят и ползите от лекарството за сърдечносъдовата система.
Други посоки, в които се търсят евентуални ползи от този тип лекарствата, са лечението на деменция и пристрастяване.
Изоставаща конкуренция
Тези успехи на Novo Nordisk и Eli Lilly логично мотивират конкуренцията. Компанията Pfizer провежда тестове на две различни перорални лекарства за лечение на диабет тип 2 и затлъстяване, но след резултатите от втората фаза на изпитанията се съсредоточава върху едно от тях - дануглипрон.
ФАО със стряскащи данни: Милиарди хора нямат пари за здравословна хранаОрганизацията по прехрана и земеделие на Обединените нации (ФАО) публикува резултатите от обстоен анализ за това колко хора могат да си позволят здравословна диета с разнообразие от храни, богати на хранителни вещества.
"Въпреки че разполагаме с данните от проучването за диабет тип 2 на дануглипрон, все още проучваме потенциала при затлъстяване", обяснява говорител на компанията пред CNBC. "Когато разполагаме с тази информация, което трябва да стане по-късно тази есен, ще направим план за това как ще изглеждат тестовете във фаза три."
През декември Amgen от своя страна съобщава, че при първата фаза на тестовете на неговото инжекционно лекарство срещу затлъстяване AMG133 пациентите са загубили 14,5% от теглото си след 12-седмично лечение. В момента се провеждат изпитвания във втора фаза, като данните се очакват през 2024 г., а пускането на продукта на пазара не преди 2026 г.
“Тъй като техните конкуренти все още продължават да разработват своите терапии за диабет и затлъстяване, Novo и Lilly ще се борят в дуел за момента”, казва Емануел Пападакис, анализатор на индустрията в Deutsche Bank, но добавя, че това ще е факт само още известно време.
“След като успеят да доставят достатъчно продукти, за да отговорят на огромното търсене, не се изненадвайте, че в рекламните блокове все по-често ще се появят реклами на Wegovy и Mounjaro, насочени директно към потребителите. И двете компании с течение на времето ще инвестират значително, за да подобрят маркетинговото си присъствие, доколкото това е необходимо", казва той.
И както в това, така и в засилващата се конкуренция на този пазар няма нищо изненадващо, след като голямата награда ще бъде короната на пазара за 100 млрд. долара.