Google и Китай - парите не миришат
Американският гигант Google тихомълком отвори нов офис в Китай. Това е третото официално представителство на компанията в страната, което издава стремеж към установяване на по-силни позиции на гигантския китайски пазар.
Проникването на Google в Китай се случва, въпреки че достъпът до търсачката на компанията отдавна е блокиран от местните власти.
Новото представителство се намира в град Шънджън - бившо рибарско селце, което в последните години се превърне в китайската Силициева долина, предава Financial Times. Градът, който граничи с Хонконг, е дом на редица технологични гиганти, като Tencent и Huawei.
Въпреки че достъпът до ключови услуги на няколко американски компании е блокиран от територията на Китай, щатският бизнес продължава да напира към установяване на все по-сериозни пазарни позиции в страната.
Така например, Китай е сред регионите, от които Facebook печели най-много, редом със Западна Европа, Канада и Австралия.
Много китайски технологични компании, като Huawei и Xiaomi, както и такива, които предлагат туристически услуги, започнаха в последните години да наливат сериозни суми в онлайн маркетинг с цел привличането на потребители от чужбина.
Това е добра новина за доминантите в онлайн маркетинга – Facebook и Google.
Търсачката на Google е блокирана в Китай от 2010 г. насам, след като компанията имаше спорове с Пекин относно цензурирането на някои ключови думи с политически контекст.
Въпреки този скандал, американската компания остана в страната, продължавайки да прави усилия за по-сериозно проникване на нейния гигантски пазар.
Новият офис на Google, за който първи съобщи TechCrunch, ще осигурява подкрепа на звената, базирани в Пекин и Шанхай, където работят около 600 души, главно инженери и търговци.
В електронно писмо, изпратено до China Googlers, ръководителят на компанията в Китай посочва, че част от местния персонал ще бъде прехвърлен към Шънджън.
Новият офис вероятно ще има около 300 служители или толкова, колкото работят в другите две представителства на компанията в страната.
Освен това, Google наскоро отвори и своята първа лаборатория в Китай, която ще се занимава с разработки на тема изкуствен интелект.
Последните ходове показват, че щатската компания поглежда доста по-сериозно към производството на хардуер, още повече, че през септември миналата година Google придоби срещу 1.1 млрд. долара операциите за производство на смартфони на базираната в Тайван HТC.
Като част от сделката около 2000 души от служителите на HTC преминаха към Google.
Технологичният гигант навлезе в света на смартфоните през 2011 г., когато придоби Motorola Mobility за 12.5 млрд. долара.
Известно време Motorola бе поддържана като самостоятелна компания, след което бе продадена на Lenovo през 2015 г. срещу 3 млрд. долара.
По думите на Клемент Йип, партньор в PwC, продажбата на реклама в интернет е скочила значително през последните няколко години.
Въпреки че доминатори, като Tencent и Alibaba, имат огромно влияние на местния пазар, техните позиции не са чак толкова сериозни по света. „Ако мислиш да излезеш извън Китай, то нямаш избор, освен да работиш с чуждестранните интернет компании“, добавя експертът.