Бизнес и общество: Как технологиите променят света ни
Промените са по-бързи от всякога, но нито голяма част от бизнеса, нито обществото ни е напълно готово за тях, смята Петър Торнев от Accenture Bulgaria
Много хора говорят, че AI ще изяде работните места. Но това няма да се случи. AI е способ, инструмент, който може да ни помогне да вършим работата си по-добре. Той няма да ни замени. 40% от задачите могат да бъдат автоматизирани, но това не означава, че 40% от хората ще бъдат уволнени.
Така откри презентацията си по време на Digital Trends 2024 Петър Торнев, управляващ директор на технологичния център на Accenture Bulgaria.
Това обаче не значи, че технологиите не променят света ни. Напротив, промените са по-бързи от всякога и обхващат не само бизнеса, но и социалната тъкан на нашето общество.
Бизнесът се променя с невиждана скорост
„Скоростта на промените е огромна. Всичко се случва много бързо и тя расте експоненциално. През последните четири години скоростта на промените в бизнеса се е повишила до 183%, а технологиите вече са първата причина за това“, обясни Петър Торнев, позовавайки се на изследване на Accenture.
За сравнение, през 2019 г. скоростта на промяната е била 5%.
В същото време обаче 47% от изпълнителните директори не са готови за това. Въпреки технологичния хайп от последните години, компаниите не знаят какво да правят с данните, не знаят как да внедрят големите трансформационни проекти. Затова и 70% от тях се провалят.
В изследването си Accenture разделя компаниите в три групи – оптимизатори (10%), реинвентори (9%) и трансформатори (81%).
„Първите не се фокусират върху иновациите и най-вероятно ще изчезнат от пазара. Има много примери, че ако не иновирате и не сте достатъчно бързи, потенциално изчезвате. Трансформаторите правят дигитални трансформации в „силози“. Предприемат правилните стъпки, готови са да внедрят AI в процесите на компанията, но са бавни. Те имат стратегия за таланти, за технологии, за устойчивост, но тези стратегии не работят заедно. А трябва“, категоричен беше Петър Торнев.
Последната група са тези, които постоянно иновират и внедряват промени – най-добрата стратегия в съвременния свят, според него.
„Трансформацията трябва да е колело, да се случва постоянно. Пазарът ви натиска и трябва да научите своите служители да сте в крак със скоростта на промяната и да се преустройвате“, акцентира той.
Но въпросните промени не засягат само бизнеса, а и самите хора.
Как ни променят технологиите
Изследването на Accenture „Life Trends 2025” обособява пет основни тенденции на промените, водени от технологиите.
Цената на колебанието
Според него 52% от хората се сблъскват с фалшиви новини или заглавия. В същото време 33% са били обект на атаки с deepfake, които целят кражбата на пари или лична информация. 39% пък са срещали фалшиви ревюта на продукти онлайн. Всичко това има своите последствия.
„Колебанието е рефлекс. Хорта не могат да се доверят на съдържанието, което им се дава онлайн. Компаниите трябва да предлагат истинско съдържание. Хората отдават все повече внимание на тези, на които вярват, които ги обучават как да дефинират проблемите“, обясни Петър Торнев. „Големият въпрос, на който трябва да отговорят компаниите, е каква е цената на колебанието. Ако не намерите правилните канали, за да дадете точното съдържание на клиентите си, ще ги загубите. А цената може да бъде изоставане“.
Капан за родители
56% от младежите между 18 и 24 години казват, че социалните медии имат силно влияние върху тяхната идентичност. Същото важи за 23% от хората над 55. Защо тогава 65% от респондентите на Accenture смятат, че родителите трябва да ограничават времето на децата си в социалните мрежи?
„В днешно време трябва да балансираме между това да овластим нашите деца да са по-независими и да ги предпазим от рисковете на дигиталното пространство. Това става все по-важно, защото социалните мрежи определят мисленето им, но те се използват и за много лоши цели“, отговаря управляващият директор на технологичния център на Accenture Bulgaria.
По думите му родители и правителства трябва заедно да намерят решение на проблема с негативните аспекти на мрежата за подрастващите.
Икономика на нетърпението
55% от участниците в глобалното проучване „Life Trends 2025” казват, че предпочитат бързите решения пред традиционните методи, когато става дума за тяхното здравословно състояние или за финансови съвети. Цели 63% пък черпят вдъхновение от социалните мрежи, за да действат по-умно в някакви ситуации.
„Хората искат всичко да се случва веднага, ако може за вчера. Искат незабавни решения. А за да отидете на добър доктор, например, трябва да изчакате. Ако искате добри финансови съвети, също. Но потребителите нямат това търпение“, посочи Петър Торнев.
Според него това е много добре, от една страна, защото стимулира компаниите да станат по-добри в идентифицирането на начините да обслужват навременно клиентите си. Но, от друга, е проблем.
„Ако се влияете от социалните мрежи и имате проблем с крака, ще получите хиляди съобщения как да го излекувате. Но една болка не е като друга. А това е опасно, защото хората в социалните мрежи ви отделят от традиционните начини – да отидете на доктор, да ви прегледат и да ви поставят точната диагноза. Критичната точка е дали информацията в мрежата е вярна“, добави той.
Достойнство на работното място
Балансът между работа и личен живот е важен за всеки. Това е едно от най-важните неща, за да бъдем здрави. Но след пандемията хората започнаха да работят повече часове и това рефлектира върху здравето и социалния им живот.
В същото време едва 29% от респондентите вярват, че лидерите мислят за тяхното най-добро развитие.
„Има огромна разлика между това, което хората си мислят, и това, което директорите смятат, че си мислят. Хората нямат доверие, че директорите ще използват AI да помогнат на работата им, тъй като единственото, което се чува, е да се подобри продуктивността. А за тях това означава, че няма да бъдат нужни“, обясни Петър Торнев.
Неговият съвет е компаниите да отделят всеки възможен ресурс за обучението на хората си, особено в трудни времена. Ако го направят, в по-леките те ще могат да жънат плодовете на инвестициите си.
Социална пренастройка
48% от участниците в изследването на Accenture казват, че обичат да прекарват време сред природата, а 47% - в разходки с приятели. Същият процент от респондентите обичат да пазаруват във физически магазини, а 30% да четат физически книги.
„Противно на очакванията, хората продължават да ходят във физически магазини, да се разхождат с приятели, да искат да пипнат продуктите. Но искат да го правят бързо и да изчезнат“, посочи в заключение управляващият директор на технологичния център на Accenture Bulgaria. „Те вече не искат да прекарват време, купувайки нещо. Искат да го преживеят. Така че преживяването и в тези физически магазини се променя“.