През 2024 г. развитието на генеративния изкуствен интелект се пренася на друго ниво – в сферата на продукциите – не просто на разговорите и концепциите. Тоест, все повече компании вече прилагат на практика тази технология в продуктите си.

Това заяви на форума Digital Trends 2024 Майк Голубев, технологичен ръководител в Amazon Web Services на звената Медии и развлечения, игри и спорт.

В престижното международно събитие участват технологични експерти и лидери от едни от най-големите компании и организации в света – Google, Amazon Web Services, Accenture, UEFA, FIFA, Bundesliga, Aston Villa, LiveScore, заедно с визионери и ръководители от българската технологична и финансова среда.

Организаторите на събитието Profit.bg и Sportal.bg са част от Ringier AG.

Преди точно една година бях на сцената на Digital Trends и тогава имах някои клиенти в медийната индустрия с интерес към тази тема, но всъщност бях тук почти по случайни обстоятелства.

Днес вече отговарям за цялата архитектура в генеративния изкуствен интелект, допълни Голубев.

„През 2023 г. темата за генеративния AI се засили в световните разговори – на изпълнителните директори например, но компаниите все още учеха как да приложат тази технология. Трябваше да доказваме концепции. През 2024 г. минаваме към година на продукциите – компаниите вкарват генеративен изкуствен интелект в продуктите си.“

По думите на Голубев, интегрирайки технологията в определен продукт, компаниите си задават въпроси като как това е възможно да бъде изпълнено в останалите им системи, как може да намали цените и как да изберат правилните инструменти за изпълнението на различни задачи.

„Тези въпроси носят нови инвестиции и компаниите очакват генеративният изкуствен интелект да ги възвърне“, допълни Голубев.

„Генеративният изкуствен интелект използва последните новости в машинното обучение – огромни фундаментални модели, които могат да изпълняват различни задачи, за разлика от традиционните модели. Затова клиентите не ги използват за всички задачи, а ги комбинират с различни модели на традиционно обучение.“, обясни експертът от AWS.

Неговият опит до момента показва, че в сферата на медиите и ентъртейнмънта клиентите на световния технологичен гигант експериментират с много различни инструменти, но важното е кои от тях ще бъдат приложими за всяка конкретна компания – не само от технологична гледна точка, но и като въздействие, рискове, инвестиции.

Има 3 основни аспекта в приложението на генеративния изкуствен интелект в сферата на медиите и ентъртеймънта, подчерта Голубев:

1. Създаване на съдържание, което включва използването на много скъпи продукти

2. Работа с текст – например създаване на преводи на различни езици

3. Реклама във всяка от нейните различни форми

Говорейки за практическото приложение на генеративния AI от технологична гледна точка, Голубев посочи като пример трансформацията на видео форматите.

„Представете си, че сте фен на класическите филми на Disney. Генеративния AI може да подобри качеството им специално за вас като потребител с много висока резолюция.“

Но това далеч не е единственото предимство на технологията. Генеративният изкуствен интелект може да създаде отделна база данни и да търсите и откривате бързо това, което желаете. Това предимство е много популярно в медиите и игровата индустрия, допълни Голубев.

Освен това, използването на технологията може да избегне токсичност в общност, където има много съдържание от потребители и зрители (например коментари).

Генеративният изкуствен интелект е иновативна среда и е много важно да сте сигурни, че имате инструментите, с които да експериментирате. Не всички експерименти са успешни, подчерта още експертът от AWS.

Освен в медиите, той определи още две ключови индустрии за използването на генеративен изкуствен интелект – бетинг и гейминг, и спорт.

В сферата на бетинга изкуственият интелект може да се намеси там, където има проблемни активности, също така да открива как някои потребители сами могат да персонализират игрите, за да подобрят взаимодействието си с играчите.

В този аспект обаче съществена роля играят данните, които според Голубев са диференциатора в света на AI и преди да ги имате, ще е много трудно да прилагате тази технология.

„Данните вече мигрираха от традиционни към облачни и започнаха да създават архитектура, която им позволи да експериментират с изкуствен интелект.“, допълни той.

Относно използването на генеративен изкуствен интелект в спортната индустрия, на първо място значение има как се ангажират зрителите, как може да се добави повече информация така, че хората да останат свързани и да гледат конкретните предавания.

Генерирането на текст като перифразирани и преводи също е ключова задача, която може да бъде изпълнявана с помощта на технологията.

Голубев препоръча на компаниите, желаещи внедряването на генеративен изкуствен интелект първоначално да анализират собствените си резултати и от там да пристъпят към перспективата как AI може да изпълни целите им.

„Не скачайте в нова технология - започнете първо от себе си“, препоръча той. „Важно е да намерите най-добрия модел за вашата цел – изберете си един, не започвайте от нулата. И се ограничете само до един. След като вече сте направили това, помислете за правилния инструмент за компанията си.“

Освен това, е необходимо целият екип да разбира използването на технологията - поне на базово ниво.

Ключово е да задържите хората в процеса на внедряване, така че всичките ви екипи да придобият опит в това как тя може да бъде използвана за оптимизиране на задачите и процесите, допълни в заключение представителят на AWS.