Изгуби ли iPhone магията си?
Преди близо 12 години Стив Джобс излезе на сцената, за да представи смартфона iPhone, посочвайки, че това е „революционен и магически продукт”. Последвалият безпрецедентен успех доказва думите му.
iPhone оцеля през годините, въпреки финансовата криза през 2008 г. и дългия списък с евтини смартфони на пазара. Това превърна Apple в най-скъпата компания в света на даден етап през миналата година.
Сега обаче, 12 години по-късно, ситуацията показва, че iPhone може би най-накрая е изгубил магията си, пише CNN.
В рядък за Apple ход изпълнителният директор Тим Кук предупреди инвеститорите чрез писмо, че компанията очаква по-слаби продажби за тримесечието, главно поради слабо представяне на iPhone.
По думите на Кук спадът се дължи на Китай, чиято икономика започва да се забавя на фона на търговските спорове между Пекин и Вашингтон. Анализаторите обаче бързо посочиха, че проблемът на Apple навярно е по-сериозен и не се дължи само на китайския пазар.
Джин Мюнстър, анализатор и управляващ партньор в Loup Ventures, коментира, че „1/3 от проблема” идва от решението на Apple да повиши цените на цялата продуктова гама на iPhone, пускайки множество модели устройства, надвишаващи някогашния немислим праг от 1000 долара цена за брой.
Това автоматично е намалило броя на желаещите да сменят своя iPhone с по-нов модел, казва той.
В писмото Кук не споменава за ценовите повишения, но признава, че има и други фактори, нанасящи вреда на продажбите на смартфона извън китайския пазар, включително по-ниски субсидии и кампанията за по-евтина подмяна на батериите, която компанията разгърна през миналата година, като кризисен ход в резултат на факта, че Apple умишлено забавя представянето на по-старите модели iPhone.
Анализатор на Goldman Sachs написа в бележките си към инвеститорите, че Apple са „по-чувствителни” към негативни макроикономически тенденции днес спрямо предходните няколко години, тъй като компанията е „достигнала максимално пазарно проникване за iPhone”.
Така анализаторът предвижда допълнителен спад в продажбите на смартфони и през настоящата фискална година.
За инвеститорите новината дойде като шок. Акциите на Apple паднаха с 9% за едно денонощие, сваляйки пазарната капитализация на компанията под тази на Microsoft, Amazon и Alphabet (компанията-майка на Google).
Това провокира анализатора на Wedbush Даниел Ивс да заключи, че бъдещият растеж на компанията е поставен под въпрос.
Писмото на Кук може да се разглежда и като новата реалност за Apple – ако искате да вярвате в компанията сега, то тогава трябва да е заради нещо различно от продажбите на iPhone.
Причини за притеснения имаше и преди самият Кук да признае за проблемите. Редица доставчици на части за iPhone понижиха прогнозите си за собствените си продажби в края на миналата година.
Освен това, Apple шокира инвеститорите, като обяви през миналия ноември, че ще спре да публикува цифри за продажбите на iPhone, след като отчете редица тримесечия на нулев и дори отрицатен растеж в продажбите на смартфона.
Навярно поради всичко това Apple се опитаха да накарат потребителите да плащат повече за iPhone, пускайки iPhone X за 1000 долара през 2017 г. и новите iPhone XS и XS Max през миналата година на цена от 1 449 долара.
В същото време компанията се опита да пренасочи вниманието към съпътстващите услуги, като iCloud, Apple Pay, Apple Music и App Store. Приходите от тези услуги достигнаха 10 млрд. долара през третото тримесечие на миналата година, което бе ръст от 17% на годишна база.
Понастоящем iPhone си остава основният източник на приходи за компанията, оформяйки 60% от приходите на Apple през третото тримесечие на миналата година. Засега производителят не е намерил друг магически продукт, който да запълни празнината, която започва да оставя след себе си iPhone.
“iPhone просто е прекалено голям, за да бъде заместен с друг продукт, ако не се представя добре”, казва Крис Касо, анализатор в Raymond James.
„Ако настоящият iPhone не се продава добре, остава да се чудим какво ще стане, ако следващото поколение предложи минимални подобрения”, добавя той.