Как божествената напитка на маите се превърна в глобална индустрия?

7660
Как божествената напитка на маите се превърна в глобална индустрия?

© Pixabay

Любовта на човечеството към шоколада започва преди няколко хилядолетия.

Той се произвежда от зърната на какаовите дървета, които растат в тропическите гори на Централна и Южна Америка.

Древните маи и ацтеките са го консумирали като горчива напитка, която наричали "Питието на боговете". Те смятали, че шоколадът е енергиен стимулатор и афродизиак с мистични и лечебни свойства, като го използвали в ритуалните си церемонии и жертвоприношенията.

Аристократите пиели горещи шоколадови напитки, често подправени с пикантни подправки, докато повечето коренни жители на Южна и Централна Америка го консумирали под формата на студено ястие, подобно на каша.


Ацтеките, които населявали територията на днешно Мексико, купували шоколада от своите южни съседи, тъй като той не можел да вирее в сухите мексикански полета. Какаовите зърна дори се използвали като валидно разплащателно средство. По данни на испанските колонизатори от 16-и век, в империята на ацтеките една пуйка или заек се търгували за около 100 какаови зърна.

А за императора на ацтеките Монтесума се носели легенди, че изпивал по 50 чаши горещ шоколад на ден от златна чаша, за да поддържа либидото си.

Благодарение на испанците шоколадът пристига в Европа в средата на 16-и век. Той бил смятан за предмен на лукса, а европейската версия на рецептата за шоколадовата напитка била модифицирана с добавянето на захар и канела.

Постепенно търсенето се увеличавало, а европейските държави започнали да засаждат какаови и захарни плантации в своите екваториални колонии.

7 храни, които дължим на американските индианциНай-голямото съкровище, което идва от Новия свят, се оказват земеделските култури, отглеждани от местното население

До началото на 19-и век какаовата напитка остава достъпна единствено за най-заможните слоеве на аристокрацията, но това се променя с изобретяването на какаовата преса през 1828 г. Тя е дело на холандския химик и изобретател Конрад Йоханес ван Хутен.

С помощта на пресата какаовото масло се извличало от изпечените зърна, а те били преработвани във фин прах, който можел да се смесва с други продукти, като брашно и захар.

Това давало възможност на готвачите да приготвят шоколадови изделия в различна форма, които да са подходящи за консумация и за серийно производство в големи мащаби. Това дава началото на модерната шоколадова епоха, в която сладкото изкушение става достъпно за милони хора по света.

През 1847 г. британската компания J.S. Fry & Sons създава първото шоколадово блокче от какаово масло, какао на прах и захар. Нейните конкуренти от Cadbury's пък са пионерите, които пускат на пазара първата кутия шоколадови бонбони за Свети Валентин и шоколадовото великденско яйце. През 1854 г. фирмата дори получава държавна поръчка и става доставчик на шоколад за кралица Виктория и нейния двор.

В Швейцария производството на шоколад прави един от най-големите си технологични скокове. През 70-те години на 19-и век швейцарският сладкар Даниел Петер използва мляко на прах, разработено няколко години по-рано от неговия съсед Анри Нестле, за да произведе първото блокче млечен шоколад.

След това двамата основават компанията Nestlé, която до ден днешен e един от най-големите играчи в хранителната индустрия.  


Колко често трябва да ядем шоколад?Учените смятат, че редовната консумация на какаови флавоноиди може да е един от малкото фактори, които обясняват когнитивните ползи от шоколада

През 1879 г. швейцарският шоколатиер Рудолф Линд изобретява машината за конширане, която използва големи каменни валяци за смесване и аериране на шоколада, което му придава по-гладка текстура и подобрява вкуса му. Така започва и масовото производство на гладък, кремообразен млечен шоколад.

В Съединените щати Милтън Хърши е пионер в производството на млечен шоколад на поточна линия. След като продава своята компания за карамелени бонбони за 1 милион долара и произвежда първото си блокче млечен шоколад през 1900 г., Хърши купува земеделска земя близо до родното си място в селските райони на Пенсилвания и построява цял промишлен град, посветен на шоколада. 

Близките ферми, които отглеждат крави от породата Холщайн на свободна паша, доставят млякото за компанията Hershey's, а представителството ѝ в Куба осигурява доставките на захар.

Популярността на шоколадовите блокчета нараства лавинообразно през 20-те години на миналия век. През 1930 г. в САЩ се произвеждат повече от 40 000 различни видове шоколадови изделия и бонбони.

Франк С. Марс и неговият син Форест Марс създават шоколадовия десерт Milky Way, който излиза на пазара през 1923 г. Шоколадът, от който се прави неговата глазура, се доставя от Hershey's.

Семейният бизнес на Марс се превръща в конкурент на Hershey's, но двете компании запазват добрите си търговски взаимоотношения. По-късно Форест Марс си партнира с Брус Мъри, който е син на изпълнителния директор на Hershey's Уилям Мъри, в производството на бонбоните M&M през 1941 г.

Марс взима идеята за дребните бонбони от Гражданската война в Испания през 30-те години на миналия век. Той вижда войниците да ядат британските бонбони Smarties с цветна обвивка от втвърден захарен сироп, която предпазва шоколадовата вътрешност от разтапяне. Първият голям клиент на M&M става американската армия по време на Втората световна война.

Днес шоколадовата индустрия вече не е привилегия за аристократите, а огромен глобален бизнес. По данни на Statista продажбите на шоколадови изделия в световен мащаб възлизат на  над 200 милиарда долара. А производството на какаови зърна от растенията, които произхождат от Америка, в днешно време се реализира основно в Африка. Тя осигурява над две трети от световната продукция на какао. 

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg