Тежките условия на труд съществуват от векове. Началото на индустриалната революция е белязано от мръсните и опасни помещения във фабриките и мрачните подземия на минните галерии.

В начолото на XX век милиони хора са принудени да прекарват ежедневието си в еднообразни и скучни задачи, поддържайки работата на поточните линии.

Но в съвременната икономика, базирана на услугите, фокусът върху благополучието и удовлетворението на служителите изглежда носи много повече ползи, пише The Economist.

Доказването на това твърдение обаче не е толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед. Съвместно изследване на учени от Ротердам, Оксфорд и Масачузетс се опитва да открие връзката между щастието и продуктивността на служителите на British Telecom.

В него участват 1 800 души от отдела по продажбите на британския телеком, които работят в 11 различни колцентъра. Всеки от тях има задача по веднъж седмично да изпраща по едно "емоджи" (анимирано изображение), което отразява настроението му на работното място.

Работата на тези служители е да предлагат на клиентите пакети за мобилни услуги, интернет и телевизия. За шестмесечния период на изследването учените получават редовни и адекватни отговори от общо 1 161 човека, а резултатите са изключително любопитни, пише The Economist.

Служителите са реализирали средно с 13% повече продажби в седмиците, когато са били щастливи, в сравнение с периодите, в които не са се чувствали толкова добре на работното място.

И то не защото са работили по-дълго, а защото са били по-ефективни и в "щастливите" си седмици са реализирали по-голям брой обаждания на час и са успявали да превърнат в продажби по-голям процент от тях.

Но в случая има и уловка - как да се определи правилно причинно-следствената връзка? Може служителите да са се чувствали по-щастливи именно защото са успели да реализират повече продажби, в резултат на което да очакват по-голям бонус на края на годината.

Или пък поради факта, че разговорите, завърващи с успешна сделка, са по-малко стресиращи от тези, в които клиентите отказват да сключат договор.

Учените прилагат интересен подход, за да открият точната взаимовръзка, използвайки един типично британски индикатор - метеорологичните условия. Оказва се, че служителите били по-нещастни в периодите, когато времето е било лошо.

И тази "сезонна депресия" се отразява и на продажбите им. Техните обаждания са към цялата страна, а не само в района, в който се намира работното им място, така че се изключва възможноста метеорологичната обстановка да влияе и на клиентите.

Двама от трима служители се оглеждат за друга работа. Защо? И какво може да се направи по въпроса


В крайна сметка, изследователите стигат до извода, че настроението на служителите влияе върху продажбите, а не обратното. Въпросът е какво може да направи бизнесът по този въпрос?

Естествено, няма как всички колцентрове да се съсредоточат в Калифорния или на Хаваите, за да се елиминира факторът на лошото време. Представителите на академичната общност признават, че не могат да отговорят на въпроса дали инвестициите в програми за повишаване на удовлетворението сред служителите биха имали икономическа логика. Може да се окаже, че разходите за подобни начинания ще надхвърлят потенциалните ползи.

Очевидно има нужда от още изследвания в тази посока. Но другият любопитен факт е, че щастието на персонала е полезно не само за продажбите, но и за акционерите. Анализатори на Bank of America Merrill Lynch сравняват движението на акциите на компании, участващи в платформата Glassdoor.

Тя дава възможност на служителите да дават оценка на своя работодател. Резултатите показват, че книжата на компаниите с най-висок рейтинг се представят с около 5 процентни пункта по-добре от тези с най-нисък за периода от 2013 до 2019 г.

Впоследствие експертите на Bank of America задълбочават анализа си и включват сравнение между различните сектори. Оказва се, че акциите на компаниите от тези икономически сектори, в които служителите дават по-добри оценки на своите работодатели в Glassdoor, носят по-висока доходност от тези, в които рейтингът е преобладаващо негативен.

Естествено, този подход не може да се счита за абсолютно адекватен при съставянето на инвестиционен потрфейл, защото историята е пълна с примери, в които дадена стратегия работи перфектно в тестовете със "задна дата", но се проваля при опита да бъде приложена в реално време.

Но въпреки това, резултатите от тези проучвания поне дават повод на компаниите да се замислят за това колко са щастливи техните служители и дали има икономически смисъл тяхното удовлетворение да бъде насърчавано.