Преди 5 години интернет гигантът Amazon започна работа по секретен проект. Тема на разработката е как да се премахнат опашките на касите в магазините.

Според ръководителите в компанията, в наши дни почти всичко, свързано с пазаруването във физически магазини, е оптимизирано с изключение на едно – никой не обича да чака на опашка, за да плати покупките си.

Резултатът от усилията на компанията се нарича Amazon Go – футуристичен търговски обект, в който клиентите биват следени от стотици камери, поставени на високо, а компютърен алгоритъм анализира всяка тяхна покупка, като на изхода изготвя сметката, която трябва да бъде платена, предава Financial Times.

Amazon сравняват иновативния метод за пазаруване с „разходка“, тъй като в магазина няма каса на изхода или система за самотаксуване, а само няколко турникета, подобни на тези в метрото.

Магазинът, който минава редица тестове от края на 2016 г. досега, отвори официално врати днес, показвайки на света последната иновация на Amazon, имаща потенциала да промени търговията на дребно.

Търговският обект се намира на партерния етаж в централата на компанията в Сиатъл. Освен сметката, потребителите разбират на изхода и колко време са прекарали в магазина, тъй като системата измерва и това.

Продуктите, които се продават в иновативния магазин, са същите, които можете да намерите във всеки търговски обект за бързооборотни стоки, като освен това се предлагат и прясно приготвени сандвичи и салати.

Новият търговски обект на Amazon е поредният пример за пълната метаморфоза, която изживява компанията, стартирала от онлайн магазин за книги. В наши дни собственикът на всичко това - Джеф Безос, е най-богатият човек в света, а неговият бизнес се занимава с многобройни проекти, включително редица дейности, свързани с търговията във физически магазини.

Така например, през миналата година Amazon придоби за 14.7 млрд. долара веригата щатски супермаркети Whole Foods.

Засега обаче новият магазин на Amazon по-скоро наподобява експериментална концепция, отколкото завършена технология, която лесно може да се приложи навсякъде по света.

Според първоначалните планове, търговският обект трябваше да отвори през пролетта на 2017 г. Проблеми с функционирането на системата обаче отложиха дебюта.

Дилип Кумар, който наблюдава технологията, стояща зад Amazon Go, обяснява, че магазинът използва компютърен „поглед“ - продуктите са следени от стотици камери, които записват какво взима клиентът.

„Преди 5 години, когато започнахме това, се попитахме: можем ли да изместим напред границите на компютърното наблюдение и машинното самообучение, за да създадем преживяване, което не изисква усилия от клиентите, а просто да влизат, да взимат каквото искат и да излизат?“, казва той.

Кумар посочва камерите, които са осеяли почти целия таван на обекта, обяснявайки, че компютърните алгоритми разчитат на тях, за да записват кой клиент какви продукти взима.

Системата работи и чрез сензори за тегло, вградени в рафтовете на магазина, но те не работят толкова добре, тъй като различните стоки могат да имат еднакво тегло.

„Свещеният Граал е системата за асимилиране чрез видео“, казва Кумар. По думите му, разработването на система, която да преценява какво точно взимате и колко точно трябва да платите, е голямото предизвикателство.

Един от най-големите проблеми пред системата, който е трябвало да разреши Amazon, са миговете, когато магазинът е препълнен с хора. „Много по-сложно е, когато 50 души взимат 50 неща или просто разглеждат стоките“, казва експертът.

През последните години техническият екип на компанията е подобрил алгоритъма, така че да може да се справя с подобни ситуации, включително моментите, в които потребителите са покрили с ръка цялата стока.

В подкрепа на видео идентификацията на стоките, дори сандвичите в магазина разполагат с код, разположен върху тях, който да бъде улавян от камерите. Кодовете по продуктите наподобяват класическите баркодове, но са проектирани в кръгла форма, за да може камерите по-лесно да ги разчитат от разстояние.

Въпреки че Дилип Кумар посочва, че технологията е „много, много точна“, той отказва да даде информация дали компанията ще отвори други Amazon Go магазини.

„С удоволствие ще построим още“, казва той, без да уточни нищо повече. По думите му, компанията няма планове да внедрява новата технология нито в магазините Whole Foods, нито в книжарниците на Amazon.

Още когато Amazon обявиха плановете си за магазин без каси на изхода, конкурентните компании също започнаха да инвестират в подобни технологии, борейки се за дял от пазара на хранителни стоки в САЩ, чиято стойност достига 800 млрд. долара.

Това се случи през миналото лято, когато интернет гигантът придоби супермаркетите Whole Foods.

Kroger - една от най-големите вериги за хранителни стоки в САЩ, също ще приложи през тази година своята система за пазаруване без каси на изхода.

Клиентите на Kroger ще могат да сканират баркодовете на стоките, които взимат, с помощта на смартфон, като на изхода ще плащат на машини за самотаксуване. Компанията посочва, че ще внедри технологията в над 400 от своите общо над 2 700 магазина през настоящата 2018 г.

Гигантът в търговията на дребно Walmart, който увеличи продажбите си на хранителни стоки почти двойно на годишна база - до реализирани стоки за 500 мрлд. долара, също тества пазаруването без каса на изхода. Това се случва в търговски обекти в Далас и Орландо.

Компанията обяви, че до края на този месец 100 от нейните обекти ще бъдат оборудвани с технологията. Така потребителите ще имат интеракция с човешко същество само на изхода на магазина, където ще трябва да покажат на служител електронната касова бележка, която са получили, след като са сканирали с телефоните си желаните продукти.

Дъг МакМилън, изпълнителен директор на Walmart, който самоопределя себе си като човек наясно с технологиите, беше дал заявка още през 2014 г., че ще бута компанията към по-иновативни методи за правене на бизнес.

По време на конференция, проведена през миналата седмица, МакМилън заяви, че „навсякъде по света, хората искат да спестят както пари, така и време“.