Кои са двете най-големи предизвикателства пред автономните коли?
Автомобилните производители и технологичните компании трябва да инвестират в проучване на автономните превозни средства.
Пред индустрията обаче има две основни препятствия, които трябва да бъдат преодолени, преди автономните коли да станат нещо масово по улиците – това са технологията и печелившият бизнес модел, посочва Мишел Авари, ръководител автономна мобилност към Световния икономически форум.
„Има няколко големи препятствия пред нас. Първото, очевидно, е технологичното препятствие”, посочва Авари пред CNBC по време на Световния иконоически форум в Далиян, Китай.
“Да се уверим, че технологията работи в сферата на възприемането, а именно визията – да може да идентифицира обекти и след това да разбира как да се движи около тях. Това все още не е решено”, казва тя.
Индустрията разчита на колаборацията и споделянето на данни между компаниите в името на изграждането на технологията.
Ако търговските спорове между Китай и САЩ попречат на фирмите да споделят данни с географска специфика, според Авари, това ще постави растежа на индустрия в безизходица и ще накара компаниите да оперират само и единствено в рамките на собствените си държави.
Според нея тепърва ще има все повече сливания и придобивания, както и партньорства между различни производители и технологични компании от индустрията.
Пример за това е последната придобивка на Apple. Призводителят на iPhone купи стартъпа за автономни коли Drive.ai, инвестирайки по този начин в собствените си автономни разработки.
„Двете страни се нуждаят една от друга, а пазарът е огромен, така че смятам, че има много възможности за всички да финишират като победители”, казва Авари.
Другото голямо предизвикателство пред индустрията, според Авари, е намирането на точния бизнес модел за автономните превозни средства.
„Виждаме голяма разлика между цялата идея на бизнес модела за роботаксита срещу това, което наблюдаваме в сфери, като комерсиалните превози, минното дело и строителството, където бизнес моделите са по-лесни за реализация”, казва тя.
Роботакситата са близки до автономни услуги за споделено пътуване. През миналия месец Waymo - компанията на Alphabet за автономни автомобили, направи някои от своите автономни миниванове достъпни за потребителите на компанията за споделено пътуване Lyft. Конкурентите от Uber също работят по подобна услуга.
От своя страна, Waymo разработва автономни коли и свързани услуги, като подписа сделки с Renault и Nissan за автономни автомобили и камиони, които трябва да бъдат използвани във Франция и Япония и евентуално в други страни в Европа и Азия.
Използването на автономни превозни средства, като камиони, за транспортиране на стоки по магистралите е доста по-рентабилен бизнес модел спрямо така наречените роботаксита, смята Авари. Според нея подобни сфери са минното дело и строителството, които са полета на редица напреднали технологии.
Автономните камиони се превърнаха в гореща зона за инвеститорите, които сериозно поглеждат към тези технологии.
Моделът е прост: автономните камиони могат да елиминират водача, което ще съкрати разходите за логистика.
Amazon, например, използва автономни камиони, разработени от компанията, носещи името Embark, за превоз на карго по магистралите на САЩ.