В типична петък вечер лондонският пъб White Horse в квартал Брикстън изразходва 20 или повече кега различни видове бира, докато стотици хора се редят пред бара и прекарват време на терасата на заведението до малките часове на нощта.

Тъй като Лондон е под блокада обаче, заведението е затворено от 20 март, когато собственикът Мат Уорд, след като е разбрал какво предстои, предлага сериозни отстъпки и дори налива безплатна бира в края на вечерта.

Той е сред късметлиите, тъй като някои собственици на питейни заведения не успяват да продадат бирата си и им се налага да я изхвърлят. Уорд сега се притенсява, че когато отвори това лято, препоръките за социално дистанциране ще го принудят да ограничи капацитета с около 90% до едва 30 посетители по едно и също време.

“Опитвам се да бъда позитивен, но в новите условия на социално дистанциране нещата не могат да се върнат в предишното положение при пъб като моя”, казва той пред Bloomberg.

Перспективата някога препълнените пъбове да отворят отново като призрачни градове е сериозен проблем за гиганти, като Anheuser-Busch InBev, Carlsberg и Heineken. Американците предпочитат да пият у дома, докато ресторантите, баровете и кафенетата съставляват около половината от приходите на пивоварите в по-голямата част от Европа.

Опасенията се засилват и от тоталното спиране на футбола и други спортове, както и от отмяната на големи събития, като Октоберфест.

AB InBev, Carlsberg, Heineken и Asahi обявиха срив в продажбите за първото тримесечие и оттеглиха финансовите си прогнози за годината. Asahi, която през последните пет години похарчи десетки милиарди долари за придобиването на някои от най-добрите бирени марки в Европа, като Peroni и Pilsner Urquell, обяви, че оперативната й печалба от чужбина е паднала със 72% през периода.

AB InBev изгуби близо половината от пазарната си стойност от началото на годината, докато акциите на Heineken поевтиняват с 24%, а тези на Carlsberg с 20%.

Собственичка на бар с интересно решение, за да плати на персоналаС помощта на доволни клиенти на заведението Дженифър Нокс успява да събере средства за служителите си, които са без работа

От Британската асоциация на производителите на бира и пъбовете прогнозират, че 40% от 47-те хиляди пъба в страната няма да отворят отново без финансова подкрепа от правителството.

От индустрията на пивоварите се подготвят за дълъг период без ръст в продажбите, тъй като баровете, като White Horse, няма да имат нищо общо с преди пандемията.

Когато най-накрая отворят отново врати (най-рано през юли), британските пъбове ще имат пластмасови прегради за защита на барманите, указания по пода за спазване на безопасна дистанция, дезинфектанти за ръце навсякъде и драконовски мерки за броя на посетителите по едно и също време.

AB InBev, която е най-големият производител на бира в света, гледа към Китай, за да прецени какво може да очаква, когато страните излязат от блокадите. През април доставките на компанията на клиенти в страната, където марки, като Budweiser, Harbin и Boxing Cat, са добре познати в нощните клубове, падат със 17%, което е лошо, но е доста по-добре от срива с 45% през първото тримесечие.

За да подпомогне продажбите, компанията е осигурила на 14 000 питейни заведения “комплекти за отваряне”, които включват дезинфектанти, маски и схеми за това как посетителите да спазват дистанция.

“Това, което виждаме в Китай, е, че тече възстановяване,” казва главният изпълнителен директор на AB InBev Карлос Брито. “Нашите клиенти отварят отново и потребителите се връщат към нещата, които обичат да правят.”