Горивните клетки засега изостават от електрическите батерии като водеща алтернатива на двигателите с вътрешно горене. Но може би ще имат по-голям шанс в битката за бъдещето на водния транспорт, пише Bloomberg.

Американската компания Bloom Energy Corp. работи в партньорство с южнокорейския индустриален гигант Samsung Heavy Industries, който е един от най-големите корабостроители в света, за създаването на товарни плавателни съдове, задвижвани от горивни клетки.

Товарните кораби по принцип работят с корабно дизелово гориво, което никак не е щадящо за околната среда. А Международната морска организация към ООН вече прие директива, която задължава превозвачите да намалят вредните си емисии с 50% до 2050 г.

Разпоредбите за постепенното намаляване на емисиите влизат в сила още от 2020 г.

"Корабните компании са подложени на сериозен натиск да намалят екологичния си отпечатък. Имаме шанс да им помогнем в това начинание", заявява пред Bloomberg вицепрезидентът на Bloom Преети Панде.

Горивните клетки на компанията, които по принцип се използват за захранване на сгради и центрове за данни, работят с природен газ, но могат да бъдат преработени да изгарят и водород.

При режим на работа с природен газ те генерират много по-малко парникови газове от конвенционален дизелов двигател. И освен това не изпускат никакви твърди частици, които образуват характерния смог около големите пристанища.

Има и други компании, които експериментират с приложението на горивните клетки във водния транспорт, но повечето разработки все още са в начална фаза. Тестове на малки корабчета, задвижвани от водородни клетки, се провеждат в Норвегия и в Сан Франциско.

А през 2018 г. ABB обяви, че ще работи съвместно с норвежки научен институт за изследване на потенциалното приложение на горивните клетки в товарните и пътническите превози.

Круизниата компания Viking Cruises още през 2017 г. обяви плановете си да построи първия круизен кораб, работещ с водородни горивни клетки. Той ще е дълъг 230 метра и ще може да превозва 900 пасажери и екипаж от 500 души.

Бъдещето на електрическите автомобили зависи от техните батерии Ако иска да пусне на пазара електрическа кола, която да изминава по 800 километра с едно зареждане, автоиндустрията трябва да осъществи революция в производството на акумулатори


Според Bloom Energy Corp. и Samsung Heavy Industries задвижването на корабите с горивни клетки може да намали емисиите с до 45%. Природният газ, с който ще работят клетките, ще се складира на борда на плавателните съдове. А ако се премине на водородно задвижване, емисиите могат да бъдат сведени почти до нула

Според инженерите на Bloom горивните клетки не са успели да се наложат в автомобилната индустрия, защото изискват повече пространство. Но на корабите има достатъчно място за подобни инсталации, а и превозвачите са мотивирани от спешната необходимост да изпълнят новите екологични изисквания.

Едно от големите технологични предизвикателства при работата с водородни горивни клетки е тяхната безопасност. Водородът е силно експлозивен и е необходима безупречна система за сигнализация и превенция, в случай на течове или други аварии.

Освен това втечненият водород трябва да се съхранява при температура от минус 253 градуса по Целций, за да не се изпарява.

Корабната индустрия обаче не е единствената, която работи за внедряването на по-екологични горива. Пред същия проблем са изправени и авиопревозвачите. В днешно време авиационната индустрия генерира около 2.4% от глобалните емисии въглероден диоксид и около 12% от парниковите газове, произвеждани от транспортната индустрия в световен мащаб.

Вече има компании от сферата на авиационните технологии, които се опитват да приложат част от опита на автомобилната индустрия и да създадат хибриден самолетен двигател.

В него част от енергията се произвежда от конвенционален турбинен двигател на керосин, подпомаган от електромотор или от водородни горивни клетки.