Тази година цената на акциите на Tesla нарасна с 66%, но купуването на акции от компанията на Илон Мъск далеч не е единственият начин за печелене на пари от бъдещето на електрическите коли.

Инвеститорите тласкат бързо нагоре цените на суровините, използвани за производството на литиево-йонни батерии с надеждата, че търсенето на електрически коли ще се увеличи. Повишаването идва на фона на опасенията, че доставките на метали, необходими за батериите, може да не отговарят на новото търсене.

Volkswagen - най-големият автомобилен производител в света, съобщи тази година, че ще трябва да осигури клетъчни батерии, произвеждащи 200 гигавата електричество до 2025 г., и планира да инвестира 20 милиарда евро (23.4 млрд. долара) в коли, които произвеждат нулеви въглеродни емисии.

Това ще изисква огромно увеличаване на производството, защото капацитетът на новите батерии в света до 2020 г. е едва 266 гигавата, сочат данни на Benchmark Mineral Intelligence.

Екологичните инициативи на правителствата вероятно ще повишат търсенето. Великобритания и Франция забраняват продажбата на нови коли, които се движат на бензин или дизел, от 2040 г., а Китай съобщи, че 10% от произведените коли до 2019 г. трябва да са с нулеви въглеродни емисии.

Има огромно пространство за растеж. Електрическите автомобили са шест от десетте най-бързо продавани модели коли в САЩ, където съставляват само 1% от общия брой нови продажби.

Сайтът Quartz съобщава как се търгуват компонентите, които участват в производството на различните видове литиево-йонни батерии:

Литий

Източник: Benchmark Mineral Intelligence / Представяне от 2015 г. насам

От началото на 2015 г. цената на лития нарасна с близо 200%, сочат данни на Benchmark Mineral Intelligence. Цената вероятно ще продължи да расте, защото доставките на литий остават ограничени заради слабия растеж на настоящите производители и на новите доставки извън Западна Австралия, отбелязва Benchmark.

Цените на литиевите продукти в Китай се повишиха с близо 30% само тази година, тъй като усилията на правителството да се справи със замърсяването ще се отрази на компаниите, които превръщат лития в химически вещества от продукти, които се добиват в мини, отбелязва компанията.

Тъй като Китай е водещ производител в света на основните суровини за батериите, увеличаването на цената ще се усети в цял свят.

Кобалт

Източник: FactSet

От всички продукти, използвани в производството на литиево-йонни батерии, има реални опасения за ограниченото предлагане на кобалт, което повиши цените с 80% тази година.

Проблемът е, че 60% от запасите на кобалт в света са в Демократична република Конго, където политическата нестабилност и насилието създадоха сериозна морална дилема пред минните компании и компании, като Tesla и Apple.

ООН откри множество масови гробове тази година и обвини за жертвите силите на правителството. Това накара някои компании да се оттеглят от мините и да се съсредоточат върху ресурси в други страни, особено в Канада.

Но количеството ресурси в Демократична република Конго означава, че осигуряването на достатъчно доставки ще е трудно.

Освен това кобалтът е добиван като вторичен продукт на медта и никела, така че съдбата му е обвързана с тези пазари.

Мед

Източник: FactSet

Миналия месец цената на медта скочи до най-високото си ниво от три години. BHP Billiton, най-голямата минна компания в света по пазарна стойност и най-голям производител на мед, съобщава, че очаква металът ще бъде един от най-засегнатите продукти от електрическите коли.

Арно Балуизен, маркетингов директор на компанията, съобщи, че една електрическа кола използва 80 килограма мед за електрическата инсталация спрямо 20 при автомобилите, които се движат на бензин.

Ще е необходимо още по-голямо количество мед с увеличаването на производството на електрически коли, но повишаването на цените вероятно няма да е толкова драматично, колкото при другите елементи на батериите.

Има много по-голямо предлагане на мед, отколкото на кобалт, например, и пазарната му цена е тясно свързана с промени в търсенето в Китай.

Никел

Източник: FactSet

Никелът се използва много в някои литиево-йонни батерии, особено в популярната сплав от никел, магнезий и кобалт. На фона на повишаването на цената на кобалта до астрономически нива, производителите на батерии работят за повишаване на количеството никел в замяна на кобалта.

Миналата година Илон Мъск опита да омаловажи значението на най-скъпите метали в литиево-йонните батерии на Tesla, като отбеляза, че големите компоненти са никел и графит. Но необходимостта от никел води до притеснения за околната среда и разходите за здраве, свързани с добиването му.

Затварянето на мини поради екологични причини или заради ниските пазарни цени означава, че осигуряването на чисти доставки от никел може да доведе до намаляване на предлагането и повишаване на цените.

Алуминий и магнезий

Източник: FactSet

Алуминият и магнезият са преобладаващите суровини, използвани и при новите батерии. Миналата година цената на алуминия нарасна с близо 30%. Тя достигна петгодишен връх миналия месец, когато китайски производители намалиха добива в отговор на усилията на правителството за опазване на околната среда.

Магнезият предлага друг, не толкова пренаселен път към пазара на електрически коли. Предлагането му вероятно ще остане високо заради ключовата му употреба в производството на стомана. Но търсенето ще нарасне, тъй като магнезият се използва в батериите за коли и други устройства за съхраняване на енергия.

Голяма част от доставките се осигуряват от четири страни – Южна Африка, Австралия, Китай и Габон. САЩ трябва да внасят цялото необходимо количество магнезий главно от Южна Африка. S&P Global Market Intelligence съобщи неотдавна, че цените на магнезия са близо до петгодишен връх и прогнозите за 2017 г. са положителни.

Паладий

Източник: FactSet

Паладият не е компонент на електрическите коли, но се възползва от усилията за намаляване на вредните емисии, които повишиха търсенето на електромобили. Той се използва много в каталични конвертори, които превръщат вредните газови от колите в не толкова токсични вещества.

Повишаването на цената тази година стана причина цената на паладия да надскочи тази на платината за първи път от 16 години. Цените на метала могат да се повишат и заради геополитиката, тъй като основният производител на паладий в света е руската компания Norilsk Nickel.

Компаниите, осигуряващи всички тези суровини, също отчитат растеж. През 2017 г. изпъкват чилийската компания производител на литий Sociedad Quimica y Minera (SQM) и американската компания Albemarle. От началото на тази година цената на акциите им е нараснала съответно със 110 и 70%.